COMUNICACIÓ

EL PERIÓDICO, guardonat amb el Premi Nacional de Comunicació

La Generalitat valora l'excel.lent acollida i la consolidació de l'edició en català

El jurat destaca la capacitat de fer dues versions d'un diari i mantenir-ne la qualitat

3
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO
BARCELONA

Aquest any ha estat el primer des que es van crear els Premis Nacionals de Comunicació, el 1999, en què la conselleria de la Presidència ha decidit valorar també els millors projectes en comunicació de proximitat, publicitat i premsa, una categoria, aquesta última, que ha estat estrenada per l'edició en llengua catalana d'EL PERIÓDICO DE CATALUNYA. Entre les múltiples raons per les quals s'ha atorgat el guardó a aquest rotatiu, el jurat ha destacat que "la coexistència d'una doble edició no ha impedit mantenir la qualitat i el rigor del diari". A més a més, "ha donat resposta a una demanda del conjunt de la societat catalana i, singularment, de les generacions més joves, que han reconegut i han apreciat la iniciativa".

"La consolidació d'una realitat empresarial que ha demostrat la viabilitat tècnica i econòmica d'editar en català un diari de gran tiratge que només s'editava en castellà" ha estat un altre dels arguments que li han valgut a aquest diari el reconeixement de la Generalitat, que en els també acabats d'estrenar apartats de comunicació de proximitat i publicitat ha premiat, respectivament, el director de Ràdio Puig-reig, Josep Genescà, i els publicistes Lluís Bassat, Joan Campmany, Joaquín Lorente i Lluís Casadevall. El primer ha fet de la ràdio un mitjà molt pròxim als ciutadans i és l'alma materd'unes prestigioses jornades de comunicació que se celebren en aquesta localitat del Berguedà. Els quatre guardonats restants van convertir la publicitat catalana en una "potència mundial de primer ordre durant la dècada dels 80", segons va destacar el jurat.

'MINORIA ABSOLUTA'

En la ja veterana categoria de radiodifusió, el premi ha recaigut en el programaMinoria absoluta, de RAC 1, un espai que compta amb alguns dels protagonistes del televisiuPolòniai que "aborda amb clau d'humor la vida política del país, combinant irreverència i qualitat", al mateix temps que s'ha erigit en "un exemple de maduresa en la relació entre els polítics i els mitjans de comunicació".

L'elevada audiència d'aquest programa és una característica que també comparteix el projecte premiat en la categoria de televisió,El cor de la ciutat, de TV-3, "un model de telesèrie de ficció que fa anys que disfruta del favor del públic" i un producte que ha exercit de "motor de la indústria audiovisual", donant nombroses oportunitats a tècnics, creatius i actors.

GOOGLE.CAT I WAVECONTROL

En l'apartat d'internet, que ja es va començar a premiar l'any 2000, el jurat ha reconegut les actuacions empreses per Google en la incorporació del català en una vintena de productes, entre ells Gmail, Blogger i Google maps.

Notícies relacionades

Aquesta contribució, a la qual se suma la digitalització de 380.000 llibres de cinc biblioteques patrimonials de Catalunya, "afavoreix la presència del català a la xarxa" i "és un exemple de respecte i reconeixement a una llengua i als 13 milions de persones que l'entenen i la viuen com a pròpia". Uns ciutadans que (almenys, bona part d'ells) també s'han beneficiat dels treballs efectuats per Wavecontrol, la vencedora en l'àrea de telecomunicacions. Aquesta empresa ha desenvolupat un "projecte pioner que s'està convertint en un referent internacional" amb el desplegament d'una xarxa de mesurament, control remot i informació de les radiacions emeses per les estacions base de telefonia mòbil.

El jurat dels Premis Nacionals de Comunicació ha estat presidit pel conseller de Cultura i Mitjans de Comunicació, Joan Manuel Tresserras, i l'han format representants d'organismes com el Col.legi de Periodistes de Catalunya, el Consell de l'Audiovisual de Catalunya, l'Institut de Comunicació de la UAB i la UOC, entre altres personalitats.