METEOMANIA

REFRANYS DE LA SETMANA: El temporal i les pluges del novembre

1
Es llegeix en minuts
MÒNICA LÓPEZ

Novembre: l'onzè mes de l'any, tercer i últim de la tardor, s'estrenava per Tots Sants i acabarà el divendres dia 30 amb Sant Andreu: "Novembre, Tots Sants el primer i Sant Andreu el darrer". Doncs bé, les pròximes quatre setmanes el refranyer ens diu que tindrem una mica de tot. "De Tots Sants a Sant Andreu, vent o pluja o fred o neu". ¡Quin meteoròleg més agosarat! ¡Així qualsevol l'encerta!

Hi ha tot un reguitzell de dites que contenen les dues dates. Es prega, per exemple, que un dels fenòmens que prediu el refrany anterior es compleixi: "De Tots Sants a Sant Andreu, aigua ens doni Déu". I sobre les precipitacions que cauen en forma sòlida se'n pronostica la cota: "Per Tots Sants, la neu pels alts, per Sant Andreu, la neu al peu".

Notícies relacionades

En qualsevol cas, ens podem atrevir a augurar que, encara que "el novembre està entre l'estiu i l'hivern", les temperatures baixaran els 30 dies del mes. Per començar es diu: "A primers de novembre, el teu foc ja el pots encendre" i per més endavant "de novembre enllà, agafa la manta i no la deixis anar". O sigui, que més val abrigar-se perquè "malaltia de novembre no té cura i paga amb la sepultura".

Acabarem avui amb les semblances que s'atribueixen al novembre amb altres mesos de l'any. Se'l relaciona amb el gener. "Novembre i gener, tenen el mateix temper". En els dos casos les pluges seran ben rebudes per la terra. "La saó de novembre i de gener és la que va més bé". De totes maneres, el vincle oficial el trobem amb el mes següent: "Novembre i febrer són marit i muller".