TRANSPORT FERROVIARI

Els sindicats exigeixen un model únic de gestió per a Rodalies

Foment tornarà a negociar dimecres el traspàs amb les centrals sindicals

2
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO / MADRID

Les espases pel traspàs del servei de Rodalies de Renfe a la Generalitat segueixen alçades. Els sindicats amb representació al comitè d'empresa de Renfe van pactar amb l'ens públic Adif divendres a la nit desconvocar les sis jornades d'aturades de 24 hores que tenien previst iniciar dimarts vinent com a mesura de pressió. No obstant, mantenen la reivindicació que es mantingui un model de gestió únic per a totes les comunitats autònomes, ja que creuen que la segregació dels actius i del personal de Renfe Operadora minvaria els seus drets laborals.

Els representants dels tres principals sindicats convocants de la vaga, UGT, CCOO i el Sindicat de Maquinistes Ferroviaris (Semaf), van anunciar divendres a la nit, juntament amb la suspensió de les aturades, un acord per crear un grup de treball amb el Ministeri de Foment que estudiï el model de gestió. Els dos punts hauran de ser ratificats demà per part dels comitès d'empresa d'Adif i Renfe.

REUNIONS SETMANALS

L'acord, aconseguit després d'una maratoniana reunió de 10 hores amb el secretari d'Estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, estableix que la primera reunió se celebrarà dimecres que ve i que el grup de treball es reunirà amb periodicitat setmanal. També estipula que Renfe seguirà prestant el servei fins que no es concreti el nou model.

No obstant, el sindicat minoritari CGT va reiterar ahir que està en contra del pacte i va anunciar que continuarà les aturades de 10 hores, previstes per als dies 25 i 26 de setembre i 1, 2, 11 i 15 d'octubre vinents. Aquest sindicat manté que "el servei ferroviari és millor en eficiència i seguretat si s'opera de manera conjunta a tot l'Estat". Així mateix, va advertir que, si s'acaba transferint Rodalies, només s'han de donar competències sobre trànsit i tarifes.

CCOO, que recolzava la vaga al comitè d'empresa a nivell estatal, també dubta que un traspàs complet sigui més efectiu per millorar la gestió, com defensa la Generalitat. El seu portaveu, Javier Jiménez, va defensar que, en qualsevol cas, abans s'ha de fer una consulta als més de 1.000 treballadors afectats, adscrits a la unitat de Barcelona, del conjunt de 3.000 que formen els 11 nuclis de Rodalies que hi ha a Espanya.

Foment i la Generalitat asseguren que es mantindran els drets laborals adquirits. No obstant, els sindicats temen que se'n perdin alguns, com els referits a les facilitats de trasllat als llocs d'origen dels treballadors, ja que el gruix de la plantilla de Barcelona no és d'origen català.

POSTURA DE FORÇA

Notícies relacionades

No obstant, els treballadors ferroviaris són conscients que resulta molt difícil frenar aquest procés i demanen més transparència al departament que dirigeix Magdalena Álvarez pel fet que està en joc, segons asseguren, el futur de tants treballadors. També temen que el traspàs fragmenti Renfe i Adif en 17 empreses diferents.

La postura de força dels sindicats, amb continus anuncis de vagues i manifestacions, posa en entredit la previsió del Govern de traspassar Rodalies l'1 de gener vinent, amb el propòsit que en els mesos següents la Generalitat n'assumeixi la gestió. El secretari de Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, va admetre la setmana passada que, donada la complexitat del traspàs, el calendari es podria allargar fins al 2009. També va recordar que el Govern té intenció de crear una comissió de seguiment juntament amb els sindicats.