ALTERNATIVA AL TORO ESPANYOL

Els impulsors de la campanya del burro català admeten que no van crear el dibuix, però sí l'emblema de catalanitat

2
Es llegeix en minuts
EFE / BARCELONA

Els impulsors de la campanya del burro català han admès que no són els creadors del disseny inicial de l'animal, però han defensat ser els pares del "concepte" que va popularitzar l'ase com a emblema de la catalanitat davant el toro espanyol.

En el jutjat mercantil número 3 de Barcelona s'ha celebrat un judici arran de les demandes creuades que es van interposar Eloi Alegre, autor del disseny inicial del burro i natural de Sant Cugat del Vallès (Barcelona), i els joves de Banyoles (Girona) Jaume Sala i Àlex Ferreiro, que van llançar la cèlebre campanya del burro català.

La campanya, pensada com a contraposició a la silueta del toro com a símbol de l'espanyolitat, es va popularitzar ràpidament sobretot en els vehicles, que van començar a lluir la imatge del burro català a la seva part posterior.

Foment de la raça asinina

El dissenyador Eloi Alegre va ser el primer que va dibuixar la silueta del burro, després utilitzada com a emblema per l'Associació per al Foment de la Raça Asinina Catalana (Afrac), a la qual Sala i Ferreiro van demanar permís per utilitzar aquesta imatge en la seva campanya nacionalista.

L'any 2004, Alegre els va reclamar que se li reconegués l'autoria de la imatge del popular ase, i per tant les dues parts van firmar un acord privat davant notari, ara objecte de disputa, en virtut del qual el dissenyador de Sant Cugat va rebre 700 euros d'indemnització per l'autoria de la silueta.

Sense crinera ni testicles

Després d'aquest acord, Sala i Ferreiro van retocar amb ordinador el dibuix original del burro, amb l'única diferència que no tenia crinera ni testicles, i van registrar el seu disseny com a propi mentre tiraven endavant la seva campanya.

Abans que es firmés l'acord, l'altre creador va seguir comercialitzant objectes amb el seu disseny del burro català i, simultàniament, va distribuir cartes i fullets a empreses que venien productes amb aquesta imatge en què assegurava ser l'autèntic autor del cèlebre dibuix.

Sala i Ferreiro, que demanen una indemnització de 15.000 euros per a cada un pels perjudicis que els va causar la competència deslleial de l'altre dissenyador, mantenen que Alegre va incomplir l'acord davant notari de juny del 2004 i demanen ser reconeguts com els autèntics autors de la campanya de difusió del burro català.

Vist per a sentència

En el judici, que avui ha quedat vist per a sentència, Sala ha admès que no és l'autor del cèlebre dibuix, però ha recordat que ell i Ferreiro van ser "els que van llançar la campanya, d'apologia del nacionalisme, si es vol, i la imatge és el que menys compta".

Notícies relacionades

Per la cessió dels drets de reproducció del seu ase a altres empreses, Sala ha guanyat almenys 25.000 euros, però assegura que sempre ha ensenyat a aquestes firmes el contracte firmat amb Eloi Alegre en què aquest constava com a autor original de la imatge.

Per la seva part, Ferreiro, que ara treballa de camioner, s'ha arrogat també la paternitat de la campanya, però ha aclarit que mai ha participat en la gestió comercial de la figura, ja que d'això se'n va encarregar el seu company, ni en els beneficis.