CIÈNCIA
El cap de Creus amaga una enorme cascada submarina
En un any de gran activitat transporta tanta aigua com l'Ebre en 80
Els milions de metres cúbics d'aigua que ocupen normalment la plataforma continental del golf del Lleó, al nord-oest del mar Mediterrani, es precipiten sobtadament i violentament cap a les profunditats fent servir com a ruta un immens solc modelat al llit marí a l'altura del cap de Creus. La cascada, que fa entre 3 i 30 quilòmetres d'amplada i 100 de llargada, l'ha descobert un equip encapçalat per investigadors de la Universitat de Barcelona, l'Institut de Ciències del Mar del CSIC, també a Barcelona, i el Centre d'Investigació del Fons Marí de Perpinyà. La investigació, que avui es publica a la revistaNature,és fruit de 13 anys de treballs conjunts.
El fenomen no es pot comparar amb cap que hi hagi al Mediterrani. Aquesta gran cascada només es manifesta en anys assenyalats, sobretot després d'un dur hivern, però quan succeeix és un fenomen amb importants implicacions geològiques i pesqueres, ja que l'aigua --que s'enfonsa perquè és freda i pesa més-- transporta grans quantitats de sediments i nutrients.
L'última vegada que va passar va ser l'any passat, quan la cascada va estar fluint 40 dies a una velocitat de 4 km/h. "En quatre mesos d'activitat porta més aigua que l'Ebre en 80 anys", va explicar ahir a CosmoCaixa un dels autors del treball, Miquel Canals (UB). Albert Palanques (CSIC) va recordar que una suavització dels hiverns a causa del canvi climàtic amenaça d'aturar el fenomen, ja que les aigües càlides deixarien d'enfonsar-se.
- Conflicte del Pròxim Orient ¿Per què el que va fracassar a Gaza hauria de funcionar a l’Iran? Els EUA i Israel rebaixen les expectatives sobre el canvi de règim
- Entendre-hi més L’aliança amb els Estats Units passa factura a les països del Golf
- Guerra a l’Orient Mitjà Defensa canvia d’emplaçament els militars espanyols enviats a l’Iraq per posar-los fora de perill
- Guerra a l’Iran ¿Està la UE preparada per a una nova onada migratòria de l’Orient Mitjà?
- A Sants-Montjuïc Barcelona desencalla la construcció d’una torre de 20 plantes al costat de la plaça Espanya prevista des de 1987
