ESTRENA A STARZPLAY

'The Great', una mirada irreverent a l'ascens de Caterina la Gran

Elle Fanning protagonitza aquest encreuament de drama d'època i comèdia negra, una creació de Tony McNamara, nominat a l'Oscar per 'La favorita'

zentauroepp53783077 icult200617121848

zentauroepp53783077 icult200617121848 / Nick Wall

2
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Només uns mesos després de l’estrena de ‘Catalina la Grande’, protagonitzada per Helen Mirren, arriba a les pantalles una altra sèrie sobre la que va ser emperadriu de Rússia entre el 1725 i el 1727. ‘The Great’ (Starzplay, des de dijous, dia 18) és una creació de Tony McNamara, nominat a l’Oscar com a coguionista de ‘La favorita’, amb què té en comú la seva visió irreverent, obscena i descarnada de la cort i el fet històric. Però, en realitat, aquesta Caterina precedeix la gran Anna Estuard d’Olivia Colman.

Va ser el guió del pilot de la sèrie el que va convèncer Yorgos Lanthimos per comptar amb McNamara com a col·laborador a ‘La favorita’; l’afilat humor d’aquest australià va portar en una altra direcció un guió de Deborah Davis molt més acostat a la realitat històrica. I fins i tot abans d’un pilot, ‘The Great’ havia sigut una obra teatral muntada per la Sydney Theatre Company el 2008.

Ara, és una sèrie que fa honor al seu nom: vuit episodis en permanent, fluid equilibri entre la comèdia negra i el drama d’època. No diem ‘drama històric’ perquè, ja avisa l’asterisc de la capçalera, aquí la història és només «ocasionalment veritable». De la realitat queda només l’esquelet, el que tothom sap: que Caterina va arrabassar el tron al seu marit, l’emperador Pere III de Rússia. Els detalls de com ho va fer estan menys clars. Aquesta nuvolositat dona permís a McNamara i el seu equip de guionistes per jugar a plaer amb les intrigues palatines, les culpes llançades, els caps tallats o els rumors desmentits; incloent-hi, és clar, els que assenyalen Caterina com a aficionada al sexe amb cavalls.

Duel de joves actors 

Elle Fanning, també productora de la sèrie, encarna Caterina amb contagiosa energia i repolit accent britànic, tot i que el personatge provingués de la noblesa alemanya. En el primer episodi la veiem arribar a Rússia per casar-se amb l’emperador Pere III (un increïble Nicholas Hoult), que, lluny de les esperances de Caterina, resulta ser un mocós groller i obsessionat amb el seu penis (pensin en el Roman Roy dels primers episodis de ‘Succession’). Les seves bromes només li fan gràcia a ell mateix; per sentir les rialles d’altres ha de demanar-les. Però el pitjor no són els seus acudits, sinó el seu gallet fàcil, les seves maneres expeditives a l’alcova i, sobretot, la seva violència física.

Notícies relacionades

Per sort, Caterina no està del tot sola en aquesta cort liderada per un gamarús agressiu i poblada per dones sense una gran ambició intel·lectual. Té del seu costat Marial (Phoebe Fox), noble convertida en serventa que li suggereix destronar Pere. A la recerca d’aquest objectiu necessita aconseguir el favor del clergat, l’exèrcit i l’aristocràcia, segments representats per, respectivament, l’arquebisbe Archie (Adam Godley), el general Velementov (Douglas Hodge) i el Comte Orlo (Sacha Dhawan), col·lega filosòfic a qui atreuen, com a ella, les idees de la Il·lustració. El projecte d’una Rússia més humana i progressista.

‘The Great’ és, en essència, una història de victòria feminista: el retrat d’una dona que va reunint confiança i lleialtats fins a convertir-se en potent força de canvi. Els seus conflictes i personatges, més enllà de cotilles d’època, són plenament actuals, igual com el seu profà llenguatge, una cosa amb què es juga tan bé com a ‘Dickinson’. És una delícia fosca i verinosa, també emotiva i fins i tot inspiradora: una de les Grans Sèries del 2020.