05 d’abr 2020

Anar al contingut

LA GUERRA DEL 'STREAMING'

Disney+, el colós que arriba al rescat de les famílies confinades

Dimarts desembarca a Espanya la plataforma que reuneix gairebé tot el catàleg de Disney i marques com Pixar o Marvel

Juan Manuel Freire

Disney+, el colós que arriba al rescat de les famílies confinades

Disney s’ha pres el seu temps per endinsar-se en l’era del ‘streaming’. Ha observat la competició, ha après dels seus encerts i errors, ha deixat que les forces de potencials rivals comencessin a minvar lleugerament, i llavors ha tret els tancs: un catàleg imbatible d’entreteniment familiar. En les guerres del ‘streaming’, tenen tots els trumfos, sobretot ara que famílies senceres estan redescobrint la gràcia o la necessitat de veure coses junts. Aquest dimarts, dia 24, arriba a Espanya al rescat de pares i fills obligats a portar-se bé, a compartir.

Per si tot el que ofereixen Filmin, HBO, Movistar+, Netflix, Amazon, Sky o els laberints de YouTube no fos suficient, ara arriba Disney+ amb més de cinc-centes pel·lícules i tres-centes sèries, material en molts casos creat exclusivament per a la plataforma; no massa, almenys ara per ara, perquè diuen que prioritzen la qualitat sobre la quantitat, en referència al seu rival principal: Netflix Entre aquest material nou destaca, per descomptat, ‘The mandalorian’, la primera sèrie d’imatge real de l’univers ‘Star wars’, però no s’ha de desdenyar ‘Diario de una futura presidenta’ ni ‘El mundo según Jeff Goldblum’. 

Però si els pares trauran les seves targetes serà sobretot pel fons de catàleg. Parlem de més de vuit dècades d’animació incandescent, començant per clàssics pioners com ‘Blancaneu’, ‘Bambi’ o ‘La ventafocs’, seguint per exemples de la seva segona edat daurada com ‘La sireneta’ o ‘La bella i la bèstia’, i acabant per hits d’última era com ‘Frozen: El regne del gel’ o la versió fotorrealista d’‘El Rei Lleó’ de l’any passat.

Parlem no només de llargs, sinó també de curts com ‘Ferdinando El Toro’ i ‘El viejo molino’, estimats per molts; o mirant més cap al futur una col·lecció recent com ‘Circuito de cortos’, que amb la seva musicalitat renova l’esperit de la mítica ‘Fantasia’ i la seva seqüela ‘Fantasia 2000’, totes dues també al catàleg. No busquin ‘Canción del sur’, híbrid d’animació i imatge real que deixava traslluir certa nostàlgia per les plantacions del segle XIX i les seves estructures socials. Al seu dia ja va ser molt criticada; ara no duraria ‘online’ ni un minut. Però no, no els faltaran joies tant animades com en imatge real per descobrir o redescobrir.

Cinc nuclis de #contingut

A les referències del catàleg purament Disney d’ahir i d’avui cal sumar, a més, les referències de les grans marques comprades per Bob Iger des que es va convertir en CEO de la companyia el 2005: PixarMarvelLucasfilm/Star Wars i (com a part dels actius d’entreteniment de 21st Century Fox) National Geographic. És a dir, el ‘dramatis personae’ de Disney+ inclou Buzz Lightyear i Woody, Los Vengadores, Chewbacca i Alex Honnold, l’escalador protagonista de ‘Free Solo’ documental de Nat Geoque va valer l’Oscar a Jimmy Chin i Elizabeth Chai Vasarhelyi. Per la part de Fox, també un entreteniment familiar de vegades gens blanc ni ‘disneyià’: les primeres trenta temporades de ‘Los Simpson’.

«No sortirem de casa ni quan ens deixin», deuen pensar alguns. «Això no t’ho acabes en una vida». Però hi ha qui es pregunta pel futur immediat de la plataforma, una mica escassa en projectes suggestius a llarg termini. Les sèries sobre Obi-Wan Kenobi i el pilot Cassian Andor (preqüela de ‘Rogue one’) es van retardar per fer reescriptures de guió. Tampoc se sap on acabarà el ‘reboot’ de ‘Lizzie McGuire’, ara amb el personatge encarnat per Hilary Duff enfrontat als problemes de la trentena; no els convenç per poc familiar.

Cal sumar-hi les complicacions derivades del coronavirus: s’han aturat les produccions de sèries Marvel com ‘Falcon and the Winter Soldier’ i ‘WandaVision’; és a dir, perillen les estrenes de la primera a l’agost i de la segona al desembre. Però davant aquest últim escull, no estan sols: estem tots junts en l’ansietat. Tant de bo aquest malson s’acabi aviat i torni la sobreproducció.