Sanament

Sanament

Salut mental i recuperació

Guia psicològica per quan cal comenzar de zero

"Després d’una pèrdua, no només podem recuperar-nos, sinó també créixer, descobrir fortaleses i obrir camins"

Incendios devastadores han arrasado los bosques de la Península este agosto / Agencias /

Incendios devastadores han arrasado los bosques de la Península este agosto / Agencias / / —

2
Es llegeix en minuts
Maria José Valiente
Maria José Valiente

Psicòloga. Col·laboradora de SanaMente

ver +

Hi ha diferents fases que cal tenir en compte quan hi ha una gran pèrdua:

•El dol: Malgrat el dolor, per poder avançar cal reconèixer que una etapa s’ha acabat.

•La pèrdua de sentit a la vida o el buit existencial: la incertesa que s’instal·la al cor i a la ment, i la persona no sap què ha de fer.

•La reconstrucció: A poc a poc, tornarà a caminar, focalitzant-se en l’aqui i l’ara, només en el dia a dia.

És important parlar de la resiliència ordinària, la capacitat humana de sobreviure davant l’adversitat. Els psicòlegs Richard Tedeschi i Lawrence Calhoun van encunyar el concepte de creixement posttraumàtic: després d’una pèrdua, no només podem recuperar-nos, sinó també créixer, descobrir fortaleses i obrir camins que mai hauríem ni imaginat.

Justament, i coincidint amb els incendis, el bosc que reneix després de l’incendi és la coneguda metàfora que sempre il·lustra el concepte de començar des de zero quan hi ha una gran pèrdua.

Segons Viktor Frankl, el psiquiatre que va sobreviure el seu pas per un camp d’extermini on va perdre la seva família, deia que a la vida cal trobar un sentit que doni coherència a la nova etapa vital, mentre que per Ann Masten, investigadora sobre la resiliència a Minessota, la resiliència no és inusual ni extraordinària, sinó que es construeix a partir de sistemes quotidians de suport, com les relacions de cura, la regulació emocional i l’estabilitat comunitària.

Què cal fer?

Envoltar-se de persones significatives que ajudin a tirar endavant.

Acceptar el que ha passat i mirar de centar-se en l’aqui i l’ara.

Ara és així, i des d’aqui cal caminar.

Què cal evitar?

Fer com si res, i pretendre ser tan fort que no ja es fa cas de les pròpies emocions i sentiments.

Aïllar-se dels altres i voler-ho passar sol.

Comparar continuament el que era o existia i el que és ara.

Si mirem els llibres sobre com començar de zero, podriem fer referència immediata a Viktor Frankl, que va perdre la seva família i la seva llibertat a un camp d’extermini dels qual va poder sobreviure i va començár de zero, El seu llibre “L'home i la recerca de sentit” és una bona lectura per ajudar-nos a entendre el poder humà de tornar a començar.

Llibres:

“L’home i la recerca de sentit”, de Viktor Frankl.

“Incerta glòria” de Joan Sales: vides que es trenquen i es reconstrueixen després de la guerra).

“El poder de l’ara.” D’Eckhart Tolle.

Pel·lícules:

Wild (Cheryl Strayed): una dona que refà la seva vida caminant sola per la muntanya.

The Pursuit of Happyness: un pare que, sense casa ni recursos, lluita per donar un futur al seu fill.

Notícies relacionades

Nomadland: reinventar-se després de perdre-ho tot.

La carretera (Cormac McCarthy): un pare i un fill buscant esperança en un món devastat.