Anar al contingut

PSICOLOGIA

Els fills no tenen escola: com gestionar-ho sense estrès

Els mesos d'estiu canvien la rutina familiar i poden produir ansietat

Ángel Rull

Els fills no tenen escola: com gestionar-ho sense estrès

Amb el període vacacional per als més petits comença una etapa que pot suposar un estrès més gran dins de les famílies. Els fills són sempre a casa, no tenim espai per a nosaltres mateixos ni les nostres obligacions i hem de fer malabars per poder adaptar el nostre horari laboral. Tot i que podem comptar amb ajuda externa i tenim a la nostra disposició els campaments d’estiu, no sabem com gestionar aquests mesos i en podem patir les conseqüències psicològiques negatives.

L’època estival ha de suposar moments en què es pugui estar més temps amb la família i els amics. Les hores de llum, el clima i la jornada intensiva hi ajuden, especialment quan tenim vacances. Però per arribar a disfrutar-ho, hem de saber com gestionar amb nosaltres mateixos el fet que els nens no vagin a l’escola.

Vacances d’estiu

Amb el final de curs, molts pares es pregunten com s’ho faran per compatibilitzar la seva feina amb l’absència de rutines dels més petits. Tot i que sí que és un maldecap, no tenim en compte, d’altra banda, que emocionalment també ho hem de gestionar, ja que això suposa dos mesos en què estarem amb els més petits més hores i podem arribar a patir desgast psicològic.

¿Què faig ara que els meus fills no van a l’escola?

1. Adapta’l a la teva feina

Tant si tens jornada intensiva com si no, has d’aconseguir que els vostres horaris encaixin el màxim possible sense haver de fer malabars. Els avis són una bona ajuda, sempre que no se n’abusi. També existeix la possibilitat que els nens vagin a campaments d’estiu, on de forma més lúdica tindran les seves rutines i seguiran sociabilitzant i creixent amb altres nens.

2. Adapta’l a la teva vida social

A l’estiu tenim més plans. Sopars amb amics, barbacoes, dies de piscina on no sempre podrem portar els nostres fills. Aquest augment en la vida social també implica que ens adaptem. Es pot compaginar la vida familiar amb el lleure, de la mateixa forma que ho fem amb la feina.

Com que no serem els únics pares en aquesta situació, podem acordar torns o compartir la persona que ens cuidi els nens la nit que vulguem sortir a prendre una copa.

3. Espai i temps

Tant en el període d’escola com a l’estiu, necessitem el nostre temps per a nosaltres mateixos, sense plans ni feina. Moments de solitud que ens ajudin a equilibrar les nostres emocions, trobar més pau mental i sentir el que necessitem.

Algunes persones opten per incloure l’esport en aquest espai, mentre que d’altres l’utilitzen per estar tot sol a casa o sortir a passejar escoltant música. Qualsevol activitat és vàlida, però ajuda especialment la solitud.

4. Esport en família

Si a l’estiu no aconseguim trobar els nostres moments per fer esport, la millor opció és que ens hi adaptem i ho fem en família. Hem de buscar activitats diferents de les habituals, com piscina o bici, que puguem fer tots junts. Si l’esport no és en família, sí que pot ser alhora, anant els nens a realitzar una activitat física i aprofitant nosaltres aquell temps per fer un altre esport.

L’estiu és l’època perfecta perquè busquem el descans, el lleure i en disfrutem. Les altes temperatures i les hores de llum ens ajuden a sentir-nos bé i plens d’energia. No obstant, aquest període es pot veure desequilibrat quan no sabem com gestionar psicològicament que els nostres fills no vagin a l’escola. Ens hi hem d’adaptar i començar a manejar-ho de forma diferent sense perdre el benestar.

Ángel Rull, psicòleg.