Anar al contingut

PSICOLOGIA

Crisis existencials: com superar-les i sortir-ne enfortit

Les crisis d'identitat suposen simptomatologia depressiva i ansiosa

Ángel Rull

Crisis existencials: com superar-les i sortir-ne enfortit

Gualtiero Boffi

Qualsevol crisi existencial suposa un punt d’inflexió en la vida de qui la pateix. És un moment en què apareix la necessitat de trobar el propòsit a la nostra existència o el significat a la vida que estem vivint. Passa en moments d’estrès o davant d’adversitats, però també en èpoques d’estabilitat. En aquest últim cas, la tranquil·litat genera un buit que és el causant de la mateixa crisi.

Quan apareix la crisi, la persona es troba envoltada de símptomes similars als d’una depressió. Un estat de tristesa del qual creu que no podrà sortir. No obstant, superar-la reforçarà la pròpia autoimatge i guanyarà en seguretat de cara al futur.

Vida amb sentit

Des de l’àmbit de la psicologia positiva, s’estudia el sentit vital i el propòsit. Aquest estudi té per objectiu dotar la persona de sentit en la seva vida. La psicoteràpia descriuria la forma única que cada un té de viure, de ser al món. Aquesta forma de ser fa que creixi i puguem dotar de significat la nostra feina i la nostra família, però de forma més concreta, també els nostres propis pensaments.

El significat es perd quan ens enfrontem a una crisi vital. Deixem de saber què fem o qui som. Replantejar-nos això, tot i que de vegades sigui dolorós, fa que posem el focus en tot el que forma part de la nostra vida, i així podem aconseguir un estat de gratitud més gran. Per tant, les crisis poden servir-nos per assegurar-nos un futur amb més benestar.

Supera la crisi

Durant segles ens hem estat preguntant el sentit de l’existència humana, des d’una perspectiva més o menys religiosa i filosòfica. Apareixen preguntes que globalment no han pogut ser respostes. Aquestes preguntes també ens les formulem de forma individual. No tenir resposta o dubtar del sentit genera un buit amb sentiments de tristesa, apatia o ansietat. És important, per tant, saber què fer quan això passa.

¿Com podem superar una crisi existencial i sortir-ne enfortits?

1. Treballa la compassió

Tendim a tractar amablement els altres en els moments adversos i a ser molt durs amb nosaltres en les mateixes circumstàncies. Aquesta actitud no ens ajuda a trobar ràpidament una solució, sinó que acaba generant més culpa i malestar. Per això, una vegada identificada la crisi, cal donar espai per a les emocions negatives i no tenir pressa per superar el moment.

2. Els teus valors

Totes les persones comptem amb una sèrie de valors que donen sentit al que som i a la nostra manera de relacionar-nos amb el món. Viure alineats amb els nostres valors ens fa sentir-nos millor i més feliços. No obstant, en ocasions oblidem els nostres valors i interioritzem els dels altres, i busquem satisfer una cosa que ni tan sols és nostra. Davant d’una crisi, és moment de reavaluar quins són aquests valors i si estàvem vivint d’acord amb això.

3. Gestió emocional

Les nostres emocions són la reacció més directa al que vivim, des del dia a dia fins als grans esdeveniments. Amb les crisis, hem d’avaluar si tenim un veritable coneixement sobre com funcionen les nostres emocions i si estan en sintonia amb nosaltres mateixos.

4. Fortaleses personals

Cada persona té una sèrie d’habilitats amb què flueix i guanya benestar. Si la nostra professió coincideix amb les nostres fortaleses, si les utilitzem diàriament, s’aconsegueix l’equilibri i ens trobem bé. Si no és així, avalua què et fa sentir bé i busca la manera d’implementar-ho en el teu dia a dia.

Les crisis ens fan sortir de la zona de seguretat i enfrontar-nos a les nostres pors. Moments d’incertesa en què sentim buit i dolor, però dels quals podem aprendre i guanyar en autoestima, sempre que sapiguem com.

Ángel Rull, psicòleg.