Anar al contingut

PSICOLOGIA

La tardor afecta el teu estat d'ànim: aprèn a superar-ho

Els canvis d'estació tenen un efecte directe sobre el nostre cos i el nostre estat anímic

Ángel Rull

La tardor afecta el teu estat d'ànim: aprèn a superar-ho

Alexander Raths

Amb l’arribada de la tardor, les temperatures baixen i les hores de llum solar cada vegada són més escasses. Les condicions climàtiques tenen un efecte negatiu sobre el nostre cos. De fet, aquesta època registra un elevat nombre de persones que decideixen buscar ajuda psicològica.

Apareix un baix estat d’ànim, cansament, falta de concentració i alteracions en el son. Afecta les relacions personals i la productivitat a la feina. Si els símptomes empitjoren, s’acaba produint un trastorn afectiu estacional, en el qual la persona es torna especialment sensible a la tardor, durant la qual el seu ànim i el seu humor empitjoren.

Depressió a la tardor

La disminució de la llum influeix directament en la segregació de melatonina i serotonina. Aquestes dues hormones resulten clau tant en el son, com en l’energia, l’alimentació o l’estat d’ànim. Mentre que la primera augmenta, la segona disminueix a la tardor, i per això apareixen baixos estats d’energia i una tendència més gran a la depressió.

Psicològicament s’ha arribat a categoritzar el trastorn afectiu estacional, una síndrome que afecta l’estat d’ànim, similar a la depressió, i que oscil·la amb els canvis d’estació. Apareix a l’arribar la tardor i l’hivern i desapareix amb l’arribada de la primavera. Els símptomes del trastorn afectiu estacional són:

  • Sentiments de desesperança i pessimisme.
  • Irritabilitat.
  • Fatiga i poca energia.
  • Alteracions en el son.
  • Augment en la ingesta de carbohidrats.
  • Tristesa.
  • Falta d’interès en activitats socials i de lleure.
  • Pensaments sobre la mort.

Supera la tardor

A l’entrar a la tardor, les hores de llum s’han reduït. Això crea un estat de baixa activació al nostre cos, seguit de tristesa i malenconia. Tot i que és un fet que afecta tothom, algunes persones el superen al cap de pocs dies mentre que d’altres el pateixen fins a l’arribada de la primavera.

¿Què podem fer per alleujar els efectes de la tardor al nostre cos?

1. Adapta el descans

Amb l’augment de la melatonina, el cos té menys energia. És important adaptar les nostres hores de son i descans a aquest fet. A més, la rutina del treball després de les vacances d’estiu ens exigeix també tenir més temps per recuperar l’energia. Aquest descans s’ha de fer també al llarg de la jornada laboral.

2. No oblidis l’esport

Realitzar exercici de forma intensa i regular té un efecte directe sobre la serotonina i les endorfines. T’ajudarà a pujar el teu estat d’ànim i també reduirà la sensació de fatiga. Però si el gimnàs t’aclapara, procura realitzar un altre tipus d’activitats, com ara la natació, córrer a l’aire lliure o ballar.

3. Vigila el que menges

El menjar està directament relacionat amb el nostre estat físic. Aliments rics en vitamina B, fruites i verdures de temporada i una font de proteïnes t’ajudaran a alleujar els efectes de la tardor.

4. Disfruta la tardor

Amb l’arribada del fred, els plans de lleure canvien. És una època en què podem aprofitar per fer excursions, visitar museus o redescobrir la ciutat. Mantenir-te en contacte amb els amics i sortir de casa, t’ajudarà a elevar l’estat d’ànim.

El canvi d’estació comporta una alteració en els processos hormonals que afecten el son, l’energia i l’estat d’ànim. Això pot arribar a ocasionar tendència a la depressió o un trastorn afectiu estacional si no ho gestionem correctament. Per això, és important reestructurar les nostres rutines amb l’arribada de la tardor per pal·liar els seus efectes.

Ángel Rull, psicòleg.