Anar al contingut

PSICOLOGIA

¿Síndrome postvacacional? Així en pots alleujar els efectes

Tristesa, apatia i falta d'energia caracteritzen un estat que no podem evitar sentir en la tornada de vacances

Ángel Rull

¿Síndrome postvacacional? Així en pots alleujar els efectes

FERRAN NADEU

La síndrome postvacacional ens acompanya cada setembre, a la tornada de les vacances d’estiu, quan hem de reprendre totes les rutines habituals. Tornem a la feina i els nens comencen l’escola, recuperant un ritme al qual ja no estem acostumats. És per això que aquesta síndrome no és una patologia en si, sinó un trastorn adaptatiu.

La simptomatologia és similar a l’estrès, ja que no som capaços d’afrontar de nou un nombre elevat de tasques. Baixa tolerància a la frustració, males relacions laborals i períodes llargs de vacances són motius més que suficients perquè ens enfrontem a aquest estat. Però, amb petites pautes, podrem alleujar al màxim els seus efectes.

Símptomes

Els símptomes varien en intensitat segons la persona i les característiques que hagin envoltat l’època estival. A més, les responsabilitats que s’hagin de tornar a afrontar o el tipus de feina també ens afectaran.

Símptomes similars als d’un trastorn d’ansietat, però amb certes peculiaritats són els que defineixen la síndrome postvacacional.

  • Falta d’energia.
  • Ansietat.
  • Percepció subjectiva d’estrès elevat.
  • Abatiment.
  • Tristesa.
  • Falta d’energia.
  • Apatia.
  • Percepció de no poder afrontar de nou la feina o les rutines de casa.

Combat la síndrome postvacacional

Els símptomes de la síndrome postvacacional acaben convertint la tornada a la rutina com a una cosa difícil de portar. Baixa el rendiment, no som productius i acaba afectant també la nostra vida personal.

Tot i que no sol durar més de tres setmanes, podem alleujar abans els seus símptomes si seguim una sèrie de consells que influiran directament en el nostre estat d’ànim i faran que guanyem energia.

1. Anticipa la teva tornada

Saps el dia exacte que t’has d’incorporar a la feina, quan els nens comencen les classes i la data en què reprendràs el gimnàs. Això farà que puguis mentalitzar-te i, sobretot, organitzar-te. Intenta suavitzar la tornada no deixant totes les tasques per a la tornada exacta de les vacances.

2. No comencis dilluns

La millor opció és tornar a la feina un dimecres o un dijous. D’aquesta manera, la teva primera setmana serà més curta i podràs centrar-te a organitzar tasques per afrontar-les en les pròximes setmanes.

3. Cuida’t

L’estiu és època d’excessos amb el menjar i de baixa activitat esportiva. El teu cos agrairà reprendre els bons hàbits. Comença a menjar sa i a activar-te físicament. Això tindrà un efecte directe sobre la teva sensació d’estrès i sobre la teva energia.

4. Etapa nova

Amb l’arribada del setembre, ens marquem propòsits de canvi de vida, molt similar al que fem l’Any Nou. Abans de tornar de vacances pensa en tot allò que t’agradaria canviar o implementar. És un bon període per apuntar-se a classes d’anglès, a ioga o, fins i tot, per anar al psicòleg.

5. Segueix un horari

Torna a la teva rutina d’una manera suau, però que respecti l’horari establert. Entra i surt a les hores que corresponguin i mantingues la rutina de l’alimentació. Tingues en compte que la productivitat per si mateix baixarà, per la qual cosa no l’hem d’empitjorar treballant menys hores.

6. Aquí i ara

Deixa de pensar en el passat o en el que queda per a les pròximes vacances. Intenta viure el dia a dia, amb certa predisposició al futur, però centrant-te en les coses quotidianes i a treure partit del moment present. Centrar-nos en l’aquí i l’ara reduirà l’ansietat de pensar en el futur i també la depressió d’ancorar-nos al passat.

La síndrome postvacacional tendeix a aparèixer per la brusquedat en què trenquem la rutina de les vacances i ens incorporem al dia a dia. Per això, suavitzar la transició és imprescindible per alleujar els símptomes. Cuidar-nos, respectar els nostres temps i anticipar la tornada ens ajudarà a acabar amb la síndrome postvacacional.

Ángel Rull, psicòleg.