DESCONFINAMENT

Santa Coloma talla el trànsit a 25 carrers per garantir la distància social

La mesura permet alliberar ara 36.000 metres quadrats de vies i vol ser l'embrió dels futurs 'Barris per a vianants'

zentauroepp53358642 santa coloma de gramenet   08 05 2020 coronavirus covid 19 e200509150946

zentauroepp53358642 santa coloma de gramenet 08 05 2020 coronavirus covid 19 e200509150946 / FERRAN NADEU

2
Es llegeix en minuts
ACN

Barcelona i l’àrea metropolitana van iniciar aquest dilluns la fase 1 de desconfinament i bona part de les grans ciutats han adoptat mesures per afavorir la mobilitat a peu i, alhora, garantir la distància social per minimitzar la propagació de la Covid-19 davant d’una presència més gran dels ciutadans al carrer. És el cas de Santa Coloma, que, com ja va avançar EL PERIÓDICO, des d’aquest dilluns compta amb 36.000 metres quadrats nous exclusius per a vianants.

És el resultat del tall al trànsit de 25 carrers de la ciutat. L’alcaldessa, Núria Parlon, explica a l’ACN que l’objectiu és donar continuïtat a la mesura i afavorir la construcció de nous ‘Barris per a vianants’ en una ciutat densament poblada i amb poc espai per passejar: «Hem de guanyar el pols al vehicle».

Als nous espais es dona prioritat a persones i bicicletes, i només podran accedir amb cotxe els veïns, vehicles municipals, transport públic i vehicles que hagin de fer ús de les zones de càrrega i descàrrega. Es tracta d’un total de nou quilòmetres lineals de carrers i tots els veïns en tindran un a un màxim de deu minuts de casa, ja que n’hi haurà a tots els barris.

Personal de vigilància

El tall de carrers es materialitza amb la col·locació de tanques en trams delimitats per a ciutadans i els pròxims dies hi haurà també personal de vigilància que vetllarà perquè els vehicles no accedeixin a les noves àrees per als vianants. «Hem notat que hem de millorar la mesura perquè és molt fàcil treure-les», admet l’alcaldessa.

A través d’aquesta mesura, el consistori colomenc vol ajudar a minimitzar la propagació de la Covid-19 i, de retruc, afavorir també l’activitat comercial després de dos mesos d’atur de l’activitat: «Si tens més espais per passejar el comerç també en surt beneficiat. És molt necessari per a la situació econòmica tan greu que arrosseguem», assegura Parlon.

Embrió dels ‘Barris per a vianants’

A més, els talls de carrers volen ser també l’embrió dels futurs ‘Barris per a vianants’, un projecte que l’Ajuntament està provant des de principis d’any al barri de Riu Nord i que preveu el desplegament d’altres mesures, també en la resta de barris, com la reducció a 20 km/h la velocitat permesa per a vehicles o la delimitació d’illes urbanes de prioritat per als vianants.

Notícies relacionades

En aquest sentit, Santa Coloma de Gramenet aprofita el necessari distanciament social que requereix l’actual crisi sanitària per donar un impuls i «accelerar» la implantació del pla mobilitat urbana que es va aprovar el 2017 i que ja plantejava una ciutat pensada per desplaçar-se a peu o amb bicicleta, abans que amb cotxe.

Més notícies de Santa Coloma en l’edició local d’EL PERIÓDICO DE CATALUNYA