Avenços de ciència
La indústria antienvelliment avança: aquests són els fàrmacs amb més possibilitats d’èxit
Laboratoris de tot el món està provant diverses tècniques i medicaments que podrien frenar el deteriorament que provoca el pas del temps
Els anomenats senolítics podrien utilitzar-se per frenar malalties com l’Alzheimer o el càncer
Salvador Macip, investigador: «Ja ha nascut la primera persona que prendrà un fàrmac contra l’envelliment»

La indústria antienvelliment, que està rebent un important impuls financer de milionaris com Elon Musk o Mark Zuckerberg, ha aconseguit avenços molt importants en els últims anys, fins al punt d’aconseguir allargar un 30% la vida d’alguns mamífers. Aturar, per tant, el pas del temps és teòricament possible i els fàrmacs utilitzats en animals s’estan començant a provar ja en humans, però encara falta molt per aconseguir l’elixir de l’eterna joventut.
Segons l’investigador Salvador Macip, que fa 25 anys que està dedicat a l’estudi de les bases moleculars del càncer i de l’envelliment, «ben aviat» el món coneixerà si els primers medicaments en proves donen resultats, però més que aturar l’envelliment, que és un poder que encara està llunyà, en un primer moment podrien servir per frenar malalties relacionades amb el pas dels anys, com el càncer o l’Alzheimer.
Davant aquesta última malaltia, la UE ha autoritzat l’ús de Lecanemab, que alenteix un 27% el deteriorament cognitiu, però no és un fàrmac antienvelliment en si, perquè no ataca un mecanisme que el provoqui o acceleri, sinó a una de les causes de la malaltia, l’acumulació de la proteïna beta amiloide al cervell.
Un altre dels fàrmacs que ha despertat gran interès en aquesta àrea és la metformina, un tractament utilitzat contra la diabetis que alguns estudis suggereixen que frena l’envelliment. El problema és que «són dades preliminars que no es poden reproduir en la població no diabètica, ja que és un medicament que té efectes metabòlics que són negatius per a la població que no pateix aquesta patologia».
Els senolítics
Per això, Macip opina que els medicaments antienvelliment que «primer arribaran al públic» són els senolítics, destinats a eliminar les anomenades cèl·lules senescents, zombis o ‘velles’, aquelles que no es moren i causen danys. De manera casual, s’ha descobert que alguns tractaments contra l’osteoporosi o la fibrosi pulmonar maten aquestes cèl·lules i la troballa s’està provant en humans i en diverses facetes.
Els senolítics en animals funcionen molt bé i en humans sembla que podrien tenir un efecte per frenar l’Alzheimer, la fibrosi o el càncer, ben aviat els sabrem
Investigador expert en envelliment
«En animals funcionen molt bé i en humans sembla que podrien tenir un efecte per frenar l’Alzheimer, la fibrosi o el càncer, ben aviat sabem si es poden utilitzar o no. Hi ha alguns resultats positius, però falten més troballes perquè es pugui aplicar a la clínica», explica l’especialista, que ha sigut nomenat director d’un grup d’investigació sobre l’Alzheimer a la Fundació Pasqual Maragall.
Una altra tècnica que s’està investigant en la indústria ‘antiaging’ és la reprogramació cel·lular, que està basada a manipular genèticament les cèl·lules per rejovenir-les. El problema és que s’ha vist que, quan es reprodueixen ràpidament, com passa en la joventut, es poden generar tumors malignes. A més, s’està provant la plasmafòresi, que consisteix que un adult rebi plasma de donants més joves, però els resultats són encara modestos. I també hi ha investigacions que busquen potenciar el sistema immunitari, que es degrada amb l’edat, perquè lluiti contra malalties degeneratives.
Frenar la dependència
Notícies relacionadesNo obstant això, aclareix Macip, més que aturar l’envelliment i que visquem eternament, l’objectiu de bona part de les investigacions és allargar la qualitat de vida, que en els últims anys la humanitat gaudeixi de més salut i menys dependència.
En aquest camp, fer assajos per mesurar canvis en el deteriorament que provoca el pas dels anys és molt difícil i complex, d’entrada perquè no existeix un marcador fefaent que indiqui si s’avança o no. «Es parla de telòmers, de rellotges epigenètics i de mil coses, però cap prova exactament si s’està frenant o no l’envelliment, per això cal començar per tractaments que tinguin efectes clars, fàcils de mesurar, com en les malalties relacionades amb el procés», conclou.
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- Tempesta judicial i política Cerdán no entrega l’acta de diputat i augmenta el nerviosisme del PSOE
- La xacra de la corrupció El soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, la presumpta manipulació de Koldo, Ábalos i Cerdán a Catalunya
- Tempesta judicial i política L’UCO apuntala el relat d’Aldama de les comissions per obres públiques
- Adéu als insectes: aquesta és la planta que has de posar a casa teva
- Un informe recent Koldo, Ábalos i Cerdán: així reconstrueix l’UCO 12 anys d’una relació que va derivar en presumpta trama de corrupció
- L’agricultura del futur El delta de l’Ebre assaja cultius alternatius a l’arròs a causa de l’augment de la salinitat del terreny davant el mar
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- Consell Nacional Junts es compromet a «aprofitar» la «debilitat» de Sánchez després de la caiguda de Cerdán i obre la porta a retirar el seu suport al PSOE