Sanitat pública
Les cinc claus de la vaga de metges de Catalunya
El sindicat i Salut estan negociant per evitar més aturades aquesta setmana

Els dies 25 i 26 de gener va tenir lloc la segona gran vaga de metges de Catalunya en els últims quatre anys. I, tret que el sindicat Metges de Catalunya i Salut arribin avui a un acord, l’aturada continuarà, almenys, els dies 1, 2 i 3 de febrer.
El 2018 els metges de l’atenció primària van fer una vaga de quatre dies per denunciar la precarietat i les condicions laborals. Però aquesta vegada la vaga afecta també els hospitals. Aquestes són les cinc claus per entendre el perquè d’aquesta mobilització
¿Quin és el principal escull en l’acord?

El sindicat Metges de Catalunya, el majoritari entre els facultatius, des de divendres que negocia amb Salut per desconvocar la vaga que continua aquesta setmana. Fins ara, hi havia un doble escull: un d’assistencial i un altre d’econòmic.
D’una banda, Metges de Catalunya reclama posar un límit a les agendes dels metges, mentre que Salut opta per l’autoorganització.
De l’altra, a més, el sindicat reclama un complement salarial directe a la nòmina dels metges, al marge de la resta de sanitaris, sense passar per una taula de negociació. La conselleria veu justa aquesta pujada de sou, però demanava passar per una taula de negociació com la resta de sanitaris.
¿En quin punt es troba la negociació?

En aquests moments, totes dues parts estan negociant. Ahir a la tarda, el secretari general de Metges de Catalunya, Xavier Lleonart, va assegurar que les posicions estaven cada vegada més pròximes i que avui s’abordarien qüestions «més tècniques».
Així, si bé s’han posat d’acord en els continguts de l’acord, totes dues parts estan negociant el marc jurídic en el qual donar cabuda a les reivindicacions del gremi.
¿Quins serveis afecta la vaga?

Tot i que la vaga del 2018 només va afectar els centres d’atenció primària (CAP), aquesta vegada també afecta els hospitals. Així, estan participant en la vaga tots els centres de salut i hospitals de la sanitat pública catalana, on treballen en total uns 25.000 metges.
La setmana passada la vaga va tenir un seguiment del 70% segons Metges de Catalunya i d’un 30% segons Salut. Una aturada considerable que es va deixar notar, sobretot, a les urgències dels CAPs.
¿Per què fan vaga?

Per motius similars als del 2018: agendes impossibles a les quals (sobretot a la primària) no dona temps a visitar el pacient de manera correcta i unes condicions laborals, segons el parer del gremi, millorables.
També perquè fan falta facultatius, un problema que pateixen també altres països d’Europa. Tot i que és veritat que a Espanya molts metges se’n van a treballar a l’estranger a la recerca de millors sous, el cert és que hi ha tota una generació de facultatius ‘boomers’ que s’estan jubilant i per als quals no hi ha recanvi, perquè l’Administració no ho ha planificat bé. Es tracta d’una crisi demogràfica. A Catalunya es jubilaran uns 9.000 metges la pròxima dècada.
¿Hi haurà més dies de vaga?

Si avui no s’arriba a un acord, hi haurà vaga mèdica a Catalunya també aquest dimecres, dijous i divendres (1, 2 i 3 de febrer). A més, tot i que el sindicat no ha precisat els dies, preveu fer més aturades aquest mes de febrer en cas que la negociació vagi malament.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
Manel Balcells Departament de Salut Sanitat pública Centres d'atenció primària (CAP) Hospitals Sindicats Vagues Médicos
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Tensió als Estats Units Els EUA surten al carrer de forma multitudinària en protesta per Trump
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tempesta judicial i política La caiguda de Cerdán impulsa en el PSOE avançar les generals
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»
- L’hora més crítica Sánchez acudirà dimecres a la sessió de control al Congrés per respondre per l’escàndol de Santos Cerdán
- Les gravacions del cas Koldo Koldo García va oferir al cap de la Policia Nacional avions d’Air Europa per deportar migrants magribins durant la covid
- Augmenten les probabilitats que un asteroide impacti contra la Lluna el 2032