Investigació de Vall d’Hebron
Un nou fàrmac redueix el risc de progressió del càncer de mama
Un assaig en fase dos demostra l’eficàcia del camizestrant en tumors ER positiu i HER2 negatiu
Un nou fàrmac oral desenvolupat per la farmacèutica AstraZeneca redueix de forma significativa la progressió del tumor en dones amb càncer de mama amb receptor d’estrogen (ER) positiu i HER2 negatiu. El fàrmac es diu camizestrant i un assaig en fase dos (Serena-2), coordinat pel Vall d’Hebron Institut d’Oncologia (VHIO), acaba de demostrar que millora la supervivència lliure de progressió en comparació amb el seu antecessor, el fulvestrant.
Aquests resultats s’han presentat aquest dijous en la 45a edició del Simposi sobre el càncer de mama de San Antonio 2022 (SABCS), simposi que se celebra a Texas del 6 al 10 de desembre.
El càncer de mama és el càncer més comú arreu del món, amb un diagnòstic estimat de 2,3 milions de pacients el 2020. Aproximadament el 70% dels tumors de càncer de mama són ER positiu i HER2 negatiu. Aquest tipus de càncer se sol tractar amb fàrmacs que inhibeixen l’activitat de l’ER, que impulsa el creixement d’aquests tumors.
Actualment fulvestrant és l’únic fàrmac SERD (que és un tipus de fàrmac degradador selectiu del receptor d’estrogen) aprovat per l’Administració de Drogues i Aliments dels Estats Units (FDA) i per l’Agència Europea del Medicament (EMA) per al tractament del càncer de mama, i ha d’administrar-se mitjançant injecció intramuscular al consultori d’un metge. Els investigadors estan treballant per desenvolupar nous SERD més eficaços i de fàcil administració. Camizestrant, per exemple, es pren com una pastilla diària.
Mafalda Oliveira, investigadora del grup de càncer de mama del Vall d’Hebron Institut d’Oncologia (VHIO) i oncòloga mèdica de l’Hospital de la Vall d’Hebron, ha estat involucrada en el desenvolupament d’aquesta molècula i és la coordinadora internacional de l’estudi SERENA-2. «Es tracta del primer assaig de fase dos que investiga diverses dosis d’un fàrmac SERD de pròxima generació davant fulvestrant en dones postmenopàusiques amb càncer de mama (ER) positiu i HER2 negatiu avançat amb recurrència o progressió de la malaltia després rebre tractament endocrí», explica Oliveira.
Notícies relacionadesSegons ella, «els resultats de l’estudi demostren que camizestrant és estadística i clínicament superior a fulvestrant en termes d’augment de la supervivència lliure de progressió», que és el temps des de l’inici del tractament fins que el tumor torna a créixer. A més, aquest nou fàrmac també va demostrar un millor control de la malaltia en pacients amb metàstasis pulmonars o hepàtiques.
«Els resultats d’aquest estudi recolzen la continuació del desenvolupament de camizestrant en el càncer de mama amb receptors hormonals positius», assenyala Oliveira. «Aquests resultats són dignes d’esment i poden reactivar l’entusiasme pel desenvolupament de SERD orals en el càncer de mama», conclou.
- Al minut Guerra de l’Iran, en directe: última hora | Nova negociació entre els EUA i l’Iran per aconseguir la pau
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
- Amb 20 projectes Barcelona llança una estratègia per impulsar i internacionalitzar l’economia blava amb 150 milions fins al 2030
- Trencament de l'enganxall Una desfilada accidentada: la bandera d'Espanya cau durant la celebració del Dia de les Forces Armades a Vigo
- Per un càncer Mor als 80 anys Marcia Lucas, l'editora que va convertir 'Star Wars' en un fenomen mundial
