PDIA6
Investigadors catalans descobreixen diverses proteïnes implicades en la progressió del melanoma
Un equip del Centre de Regulació Genòmica vincula el paper d’aquestes proteïnes a la metàstasi
Investigadors del Centre de Regulació Genòmica (CRG) han identificat diverses proteïnes implicades en la progressió del càncer de pell més agressiu, el melanoma. Una d’elles, la PDIA6, és particularment important. Anteriorment, s’havia relacionat amb la progressió del limfoma, el càncer de mama i el de pulmó.
L’equip ha vist que aquesta proteïna s’uneix a les molècules d’ARN dins de la cèl·lula tumoral del melanoma i la fa més maligna. També han detectat la regió de la superfície de la PDIA6 que s’uneix a l’ARN. Aquests resultats poden ajudar a dissenyar nous compostos terapèutics que previnguin la propagació d’aquest càncer a altres parts del cos.
Millorar el tractament
La doctora Fátima Gebauer, autora principal de l’estudi, destaca que les proteïnes d’unió a l’ARN són de «gran interès terapèutic», ja que analitzant-ne les capacitats es poden dissenyar inhibidors que permetran «millorar la teràpia personalitzada en el càncer». Si futurs estudis confirmen que la PDIA6 també s’uneix a l’ARN d’altres càncers, es podria aplicar una estratègia terapèutica comuna a diferents tumors.
El projecte va començar el 2014, gràcies al finançament de La Marató de TV3 i Catalunya Ràdio, i s’ha fet en col·laboració amb la Universitat de Halle (Alemanya) i la d’Oxford (Regne Unit).
- Segona vida (25) / LUIS MILLA "Hisenda em va fer una inspecció quan me’n vaig anar del Barça al Madrid"
- Racons emblemàtics de Catalunya L'increïble poble de conte a menys de 40 minuts de Manresa
- Programa solidari Catalunya es bolca contra el càncer en ‘La Marató 2025’
- Canvi climàtic Joan Roig dimiteix com a alcalde d’Alcanar a ‘Salvados’: «Ens ve una cosa molt greu, molt greu»
- La Generalitat alleugereix les restriccions d’accés a la zona de la pesta porcina
- Quan i com s’aplicarien Els canvis que planteja Treball per al permís per defunció d’un familiar i per cures pal·liatives
- 'El segon cafè' de La 2Cat L'Editorial de Cristina Villanueva: Forçats a somriure
- Canvi històric Tendència global, seguretat, immigració…: Cinc claus per entendre la victòria de l’ultra Kast en les eleccions de Xile
- Registres meteorològics Catalunya registra acumulacions de fins a 150 litres per metre quadrat en un sol matí després del pas de la borrasca Emilia
- Òbit Mor Gerard Suñé als 23 anys, promesa del rem nacional
