Contagis en el transport sanitari

Els tècnics d'ambulàncies denuncien l'escassetat i mala qualitat dels seus equips de protecció

Mascaretes no aptes a Catalunya, bates en lloc de bussejadors a l'Aragó i, en diversos punts, pantalles facials compartides i compres particulars d'EPIs per internet

undefined53013096 madrid  03 04 2020 sociedad  coronavirus    hospital puerta 201024193536

undefined53013096 madrid 03 04 2020 sociedad coronavirus hospital puerta 201024193536 / DAVID CASTRO

5
Es llegeix en minuts
Juan José Fernández

A 24 euros aconsegueixen a internet els tècnics d’ambulàncies de diverses ciutats una mona o bussejador de protecció. Els trobarien més barats si els compressin per lots de 500, però no es fa encara en un col·lectiu en què a la intermitent escassetat i varietat d’EPIs l’acompanyen uns salaris baixos. A falta de la millor protecció, la gent del transport sanitari es busca la vida a Amazon i en ferreteries, sobretot en el medi rural i d’esquitllentes del cap. El fenomen és freqüent a Extremadura i Castella-la Manxa, segons les fonts del sector consultades.

«Veus arribar als astronautes de la pública i et fa enveja», relata el tècnic Walter Álvarez, integrant de la dotació d’una ambulància a Barcelona i sindicalista d’USOC. »Astronautes» anomena als operaris equipats amb bussejador i ulleres.

Álvarez refereix així la diferència que hi ha entre els EPIs que reben els seus col·legues del SEM (Sistema d’Emergències Mèdiques) barceloní, de la sanitat pública, i els que els donen als tècnics de les contractes de Transports Sanitaris de Catalunya i altres firmes.

Mascaretes no mèdiques

Álvarez parla des de Catalunya, un dels territoris on estan més calents els conflictes del sector de les ambulàncies. L’última partida de mascaretes que la firma Transports Sanitaris de Catalunya ha entregat als seus tècnics protagonitzarà la pròxima denúncia davant la Inspecció de Treball que emani del transport sanitari.

Redacta la denúncia Vicente Mancebo, tècnic d’emergències que treballa a l’Alt Penedès i que té ja 13 anys de sirenes a l’esquena. El motiu: les mascaretes, d’origen xinès, són FFP2, però porten un rètol al seu embolcall: »Non-medical use».

Les mascaretes FFP2 que Transports Sanitaris de Catalunya ha donat als seus tècnics d’ambulàncies a Barcelona porten en el seu embolcall l’adevertencia «Non-medical Use» / EL PERIÓDICO

Altres mascaretes que els tècnics d’ambulàncies de l’empresa van denunciar a Girona per no complir criteris d’homologació van ser retirades per a firma... «i van aparèixer a Barcelona dos setmanes després», explica Mancebo. TSC és una marca d’Ambuibérica, que al seu torn pertany al consorci Health Transportation Group (HTG), integrat per dos fons de capital risc. TSC no ha fet comentaris a EL PERIÓDICO.

Els vestits bruts, a casa

Una altra denúncia ha fet notar recentment una imprudència en les contractes privades d’ambulàncies de la capital catalana: en diverses empreses, el mateix tècnic era qui havia de rentar els vestits de protecció a la seva pròpia casa. Això, l’absència de cribratges per PCR i el llarg temps d’ús al que estan obligats amb les mascaretes són el motiu d’una demanda d’USOC que l’1 de desembre es veu al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya.

El sindicat acusa no només diverses empreses, també al Departament de Salut. «El considerem responsable subsidiari; és el contractant de les empreses privades. Sense protecció adequada, no és només que portem el virus a les nostres famílies, és que som una via de contagi per al pacient», diu Walter Álvarez.

Normes pensades per als moments inicials de la pandèmia, quan escassejaven les mascaretes, les bates i les pantalles en aquest país, no han sigut canviades encara en nombroses contractes del servei, i les dotacions d’EPIs es mantenen sovint a mercè de cada empresa.

Sanció

A l’Aragó, l’Administració, i no ja els sindicats, ha certificat una altra possible via de contagi del coronavirus a bord de les ambulàncies per falta d’una protecció adequada. La constructora Acciona, que gestiona el transport sanitari de Saragossa, ha sigut objecte d’una acta de la Inspecció de Treball per infracció greu.

El passat 14 de maig, Treball va considerar que, en la fase inicial de la pandèmia, els tècnics sanitaris de l’empresa van haver de reutilitzar «més enllà de la vida útil prevista» les seves mascaretes FFP2. S’utilitzava 168 hores un material que Sanitat recomana avui, en diversos fullets públics, per a només 48.

Acciona ha al·legat en la seva defensa que ha complert el protocol aragonès de la pandèmia. El dissabte 28 de març, a les vuit de la tarda, la Direcció Operativa de Coordinació Assistencial d’Acciona a l’Aragó va enviar als seus tècnics d’ambulàncies un correu intern amb instruccions que emanen del 061 autonòmic. El document, a què ha tingut accés EL PERIÓDICO, estableix que les mascaretes FFP2 «en cas de ser utilitzades amb la pantalla de protecció, són vàlides per a set torns de feina de 24 hores, o equivalent (total 168 hores d’exposició)».

Aquesta ocupació es va fer «sense que s’hagin adoptat després de cada ús mesures d’esterilització», diu l’acta de sanció. L’autoritat laboral creu en la seva sanció que l’empresa no pot limitar-se a complir els protocols «quan resulten insuficients per assegurar l’esmentada protecció, i no s’ajusten als requeriments normatius».

El protocol no ha canviat, segons fonts de l’empresa, però ara, després de la fase dura de la pandèmia, els tècnics de les seves ambulàncies utilitzen les mascaretes a demanda i durant menys temps. 

La diferència de qualitat entre equips de protecció: les bates dels tècnics d’ambulàncies d’Acciona a l’Aragó i els bussejadors dels seus col·legues de la contracta d’Iscan Servicios a les Canàries. / EL PERIÓDICO

No obstant, passats quatre mesos d’aquesta sanció, fonts de la plantilla mostren encara EPIs de mala qualitat, dèbils, basats en l’ús de bates. «La bata és útil sota cobert, en les àrees de l’hospital quan el pacient ja està ajagut i estabilitzat, però no et dona seguretat en ambient extrahospitalari. El bussejador és el que més protegeix a l’ambulància. Substituir el bussejador per una bata no és apropiat», diu des de Logronyo el tècnic d’emergències i delegat d’UGT Adrián Zaldívar.

A Saragossa, a més, el protocol intern marca l’ús col·lectiu, no individual, de les pantalles facials i els cascos. «Pantalles i cascos són de l’ambulància, no de la persona –explica un dels tècnics sanitaris consultats. Quan acabes, te’l treus, el neteges i el deixes al cotxe per a un altre company».

Notícies relacionades

Al correu intern que estableix el protocol, l’ordre diu que «el conductor del recurs ha de netejar i desinfectar les pantalles després de cada ús (...) i s’han de mantenir sempre a l’ambulància».

A La Rioja, les ambulàncies de la contracta de Ferrovial també porten dues pantalles facials com a dotació, però els tècnics en tenen d’altres. «Nosaltres – explica Zaldívar- utilitzem les que al principi de la pandèmia va donar una altra empresa a tot el personal sanitari de la regió».