Analgèsics addictius
¿Per què enganxen els analgèsics opioides?
La deshabituació de qui pateix addicció a aquests fàrmacs inclou psicoteràpia i introspecció meditativa
L'efecte calmant i l'eufòria que proporcionen els analgèsics opioides impacten de forma immediata en el sistema nerviós central de qui els pren, amb una intensitat equivalent a la potència relativa de cada fàrmac. D'aquesta potència relativa depèn la rapidesa amb què la sensació buscada arriba al cervell. La potència de la fulla de coca, per exemple, per distorsionar les percepcions -es mastegava per eliminar el fred, la fam o la fatiga-, és molt inferior a la de la pols de la cocaïna, que, esnifada, arriba al cervell en pocs segons.
D'aquests processos depèn la possibilitat que en sorgeixi una dependència. Si la presa d'un analgèsic opioide ha induït benestar, de forma gairebé inconscient però definitiva el pacient es prometrà fer tot el possible per repetir l'experiència. Això mateix és el que passava als fumadors d'opi, el suc del cascall del qual sorgeix la morfina i la mitja dotzena de fàrmacs que componen aquesta família terapèutica.
Les solucions pautades a l'Hospital Clínic, receptor d'addictes als opioides analgèsics, per intentar deshabituar d'aquesta dependència uneixen la psicoteràpia amb l'ús puntual d'altres opioides d'assimilació molt més lenta que el tramadol o el fentanil -aquests aporten un eufòria gairebé instantània-, a més de sessions d'introspecció meditativa, mindfulness, en què intenten induir en els seus pacients capacitat de concentració i control de les sensacions.
Percepció subjectiva
Notícies relacionades"El dolor se sent més quan tens un estat d'ànim deprimit, ja que en aquesta percepció influeix gairebé sempre una valoració subjectiva del malestar -explica una terapeuta del dolor-. Aprenent a identificar aquest mecanisme, és possible modular les sensacions doloroses".
Però això no és suficient. L'eufòria és addictiva. "La principal dependència d'aquests medicaments no la crea el seu efecte calmant, sinó l'euforitzant que els acompanya", explica Antoni Gual, psiquiatre responsable de la unitat de conductes addictives al Clínic.
- Un incendi al Baix Ebre crema 570 hectàrees, el 90% als Ports
- El mapa territorial Enquesta CIS: El PSOE assetja cinc governs autonòmics del PP en l’equador de la legislatura
- Osona Una ‘moto espia’ dels Mossos capta per la C-25 un conductor sense cinturó, parlant pel mòbil i bevent
- Xarxes Molts turistes confonen Mallorca amb França i creuen que l'alemany és l'idioma oficial, segons una enquesta de carrer a Palma
- FUTBOL El Reial Madrid demana ajornar el seu partit de lliga contra l’Osasuna al 29 d’octubre
- Junta de portaveus El Parlament ajorna per segona vegada que Illa comparegui per la corrupció en el PSOE
- Salut i benestar José Abellán, cardiòleg: "Crec que ens estem equivocant en donar-li massa importància a l'exercici de força"
- A Barcelona Els Mossos abaten un home que va matar el seu germà d'un tret i es va atrinxerar a Calldetenes
- Helicobacter pylori: així són els símptomes de la infecció que afecta la meitat de la població
- Última hora Incendi a Paüls: el vent dificulta els treballs d’extinció d’un foc que ha arrasat 2.300 hectàrees