El mal de comprar per comprar

1
Es llegeix en minuts
Il·lustracions
Francina Cortés

Quan l'afició per comprar es converteix en obsessió rep el nom d'oniomania, que en grec significa bogeria per comprar. És el trastorn sense dependència de substància socialment més acceptat. Un recent informe de la Comissió Europea realitzat mitjançant una enquesta revela que una de cada tres persones compren més del que necessiten i calcula en almenys un 5% el percentatge d'europeus a qui l'afició desmesurada a comprar-ho tot els ha causat una malaltia psicològica que requereix teràpia.

Notícies relacionades

El problema, segons els experts, és que aquesta xifra va en augment. Un estudi de les universitats del País Basc i la Politècnica de València ha calculat mitjançant un model matemàtic que els espanyols addictes a les compres s'acosten al 10%. «D'aquí quatre anys el percentatge podria augmentar fins al 18%», vaticina Paloma Merello, una de les investigadores.

Els experts veuen la rehabilitació molt difícil. Als EUA han provat antidepressius com la sertralina i la fluoxetina, el famós Prozac. Alguns psiquiatres i psicòlegs advoquen per combinar la medicació amb teràpies de conducta per no substituir aquesta dependència per la d'un fàrmac i que els compradors reprenguin el control dels seus actes. ¿Prevenció? Educar en un consum responsable i una comprensió intel·ligent de la publicitat.