MOBILITAT

Rubí aposta per la gratuïtat del bus urbà per reduir l'ús del cotxe

És la primera ciutat catalana que estudia aquesta fórmula, que entraria en vigor després de les municipals

La mesura pretén afavorir la sostenibilitat i els problemes d'aparcament, el més mal valorat de la ciutat

L’alcaldessa de Rubí, Ana María Martínez (dreta), amb la regidora María Mas (esquerra), ambdues del PSC, durant la roda de premsa. 

L’alcaldessa de Rubí, Ana María Martínez (dreta), amb la regidora María Mas (esquerra), ambdues del PSC, durant la roda de premsa.  / MANUEL ARENAS

3
Es llegeix en minuts
Manuel Arenas
Manuel Arenas

Redactor i coordinador de l'equip d'informació de l'àrea metropolitana de Barcelona

Especialista en històries locales, audiències i informació de l'àrea metropolitana de Barcelona i reporterisme social

Ubicada/t a àrea metropolitana de Barcelona

ver +

L'Ajuntament de Rubí s'ha marcat com a objectiu que en la segona meitat del 2019, o a principis del 2020 com a molt tard, la ciutat disposi d'un sistema de bus urbà gratuït i universal. Així ho ha exposat l'alcaldessa del municipi, Ana María Martínez, que ha afirmat estar "treballant per tancar les condicions del plec de clàusules" del nou contracte del servei d'autobús.

Martínez, que ha presumit d'abanderar la primera proposta en aquest sentit de tot Catalunya, ha explicat que les raons per posar en marxa la política, que es finançarà amb l'increment d'ingressos que el 2020 rebrà el municipi per haver superat els 75.000 habitants, són dues. La primera, la sostenibilitat: "La major utilització del bus farà que el cotxe privat s'usi menys i tinguem espais públics lliures d'emissió de gasos", ha suggerit Martínez.

La segona, derivada de la primera, que la menor utilització del cotxe privat reduiria així mateix "els mals de cap" -ha apuntat l'alcaldessa- que genera l'aparcament a Rubí, on és l'aspecte més mal valorat per la ciutadania, amb un 3,49 sobre 10, segons l'últim estudi de satisfacció ciutadana de maig del 2017.

La referència de Tallinn

Encara que la gratuïtat del transport públic sigui un model insòlit a Catalunya, sí que hi ha referències europees com la de Tallinn (Estònia) que permeten valorar l'experiènciaSegons 'Ecomobilitat.net', el transport gratuït no va fer que la gent deixés els seus cotxes per pujar a l'autobús a la capital europea. De fet, un estudi del Reial Institut de Tecnologia de Suècia va concloure que la gratuïtat del servei va contribuir a elevar un exigu 1,2% el nombre de viatgers.

En l'esmentat portal especialitzat conclouen que, quan el transport públic és gratuït, es produeix un reequilibri: alguns ciutadans passen a usar el bus perquè és gratis, però d'altres, davant la menor possibilitat de trobar embussos o dificultats per aparcar, decideixen assumir la despesa de l'automòbil a canvi de viatjar més de pressa i de manera més còmoda. "El factor preu no és determinant en l'elecció de l'automòbil com a mitjà de transport, tenint molt més pes raons com el temps de viatge o la comoditat. Eliminar el cost del transport públic no modifica l'elecció modal de l'usuari: resulta més efectiu penalitzar l'ús del cotxe que regalar el transport públic". 

D'altra banda, convé tenir en compte la possible baixada del confort del transport públic causada per l'increment d'usuaris. Sobre aquest extrem, Ana María Martínez no ha confirmat si a Rubí s'afegiran noves línies, però sí que ha advertit que "en principi no hi haurà canvis" en les existents. Davant la baixada del confort del transport gratuït, "els viatgers no poden reclamar res, ja que no tenen cap relació contractual del servei: el bitllet", apunten a 'Ecomovilidad.net'.

La mesura jugarà un paper important en la campanya de les municipals

Pel que fa a l'import que l'Ajuntament de Rubí haurà d'invertir per sostenir la gratuïtat del servei, l'alcaldessa ha estimat que es tractarà d'uns "700 o 800.000 euros" -provinents, com s'ha dit, de l'increment de subvenció per part de l'Estat-, que se sumarien a la quantitat pressupostada actualment per a mobilitat a la ciutat (608.500 euros el 2017, segons dades del consistori).

Com que es preveu que la mesura no estigui llesta fins a la segona meitat del 2019 o principis del 2020, s'estima que es posarà en marxa una vegada passades les eleccions municipals de juny del 2019 i, per tant, jugarà un paper important en la campanya electoral.

Notícies relacionades

"En especial, pensem que la gratuïtat del bus repercutirà favorablement a dos col·lectius: el dels estudiants, que l'utilitzen per anar a la universitat, i el de les persones grans, a qui facilitarà la mobilitat per la ciutat, a més d'aquelles persones que tenen problemes per accedir als comerços locals", ha conclòs l'alcaldessa de Rubí.

Més notícies de Rubí a l'edició local d'EL PERIÓDICO DE CATALUNYA