Clau de la formació online: l'anticipació

Rosa Visiedo, rectora de CEU San Pablo: «Les nostres aules estan obertes»

El teletreball o la formació a distància són conceptes que fa lustres que viuen entre nosaltres

rsc-rosa-visedo

rsc-rosa-visedo

3
Es llegeix en minuts

No obstant, un nou paradigma ha escalat diversos esglaons al procel·lós món de les relacions virtuals: la docència síncrona.

Preveure que podia passar setmanes abans de l’estat d’alarma ha sigut una de les claus de l’èxit pel qual les Universitats CEU han pogut donar una resposta adequada als seus 24.000 estudiants de Grau i Postgrau. Que se sentissin acompanyats i amb la certesa que no perdrien temps en la seva formació en cap dels graus en els quals hi havia matriculats ha sigut la clau per garantir l’avaluació final a què hauran d’enfrontar-se al maig.

Un pla de contingència que va permetre, 48 hores després de la declaració de l’estat d’alarma, que el personal no docent teletreballés, que el personal docent impartís docència en remot i que els estudiants poguessin continuar assistint a les seves classes fins i tot amb el mateix horari. És el que, amb gran encert, la institució anomena docència síncrona.

Segons Rosa Visiedo, rectora de la CEU San Pablo i directora d’Universitats CEU, «per tenir control dels estudiants, vam posar en marxa quadros de comandament que ens permeten monitorar l’activitat a distància. A més, els estudiants han rebut atenció i tutories per part dels professors, els hem donat recolzament psicològic, consells sobre alimentació i activitat esportiva, activitats extraacadèmiques, certàmens digitals... I la sorpresa és que l’assistència ha sigut més gran que quan se’ls demana de manera presencial».

Un altre dels aspectes és l’afany del CEU per la transformació digital i que ja apareixia en els seus programes de redefinició de plans i nous graus com una línia de desenvolupament estratègic. «Tenim vicerectorats amb competències en transformació digital a més d’una unitat transversal de digitalització, l’equip d’IT ha augmentat la seva activitat i tot amb la idea d’aprofitar al màxim les eines per poder afrontar aquesta situació.

Transformació digital

L’aposta per les tecnologies en àmbit institucional va començar molt fa més de tres anys quan la Universitat va començar a col·laborar amb empreses tecnològiques líders com Microsoft, Amazon, Blackboard, etc.

Entre aquestes iniciatives destacaven els assistents virtuals, quadros de comandament per monitorar l’activitat acadèmica i no acadèmica, models predictius per a l’acompanyament als estudiants, automatització i digitalització de processos no acadèmics, adopció d’eines de treball col·laboratiu al núvol, millora de l’experiència de l’usuari, etc.

La unitat de transformació digital havia instaurat diferents plataformes en els últims anys amb gran èxit, passant part dels sistemes d’informació ‘on premise’ a ‘cloud’ (CRM, BlackBoard, Office365, Sigma, Alexia i Teams en escoles...), més escalables i accessibles. Per això, després de la crisi del coronavirus, a la CEU San Pablo no li ha resultat complicat adaptar-se a l’entorn digital.

RSC amb DNI universitari

Rosa Visiedo apunta com la universitat va fer des del principi un inventari de l’estoc d’epis que van ser entregats a les autoritats sanitàries de les comunitats autònomes on el CEU té seus: Fundació Universitària San Pablo CEU a Madrid (CEU San Pablo), a València (CEU Cardenal Herrera) i a Barcelona (Abat Oliba CEU). «A més, hem ofert equips de PCRs i el personal per realitzar els tests», conclou la rectora.

Notícies relacionades

Altres accions han resultat vitals: a la Facultat de Farmàcia s’han fabricat litres de gel hidroalcohòlic i s’han donat 10 respiradors que han sigut entregats als hospitals del grup HM.

A més, davant de la situació actual, la Fundació Universitària San Pablo CEU ha posat en marxa la iniciativa SOS CEU, que neix amb la intenció d’ajudar les persones que més ho necessiten al costat de Càritas Madrid. Aquestes accions es materialitzen en acompanyament telefònic i en assistència domiciliària (prenent sempre les mesures de seguretat necessàries) de les persones que es troben soles o en situació vulnerable.

Temes:

Universitat