RSC

L'equip, l'actiu més gran de la companyia

Quan el desenvolupament sostenible i la responsabilitat social comencen a casa

rsc-aqualia

rsc-aqualia

4
Es llegeix en minuts

Per a Aqualia, l’empresa que presta serveis del cicle integral de l’aigua, la meta és minimitzar l’impacte de la seva activitat empresarial, una meta que s’accentua per treballar amb un bé natural escàs i de primera necessitat com és l’aigua

En la reducció d’aquest impacte ambiental i social han sigut els departaments de responsabilitat social corporativa els que, malgrat no comptar amb estratègies infal·libles, estan aconseguint bons resultats. En el cas d’Aqualia, una companyia per a la qual, com es pot llegir al seu últim Informe de Gestió, corresponent a l’exercici del 2018, la gestió eficient dels recursos hídrics és una activitat estratègica i un model de negoci que, a més de contribuir a la generació de riquesa, busca tenir un impacte positiu en el conjunt de la societat, i que ha tingut i ha sabut dotar-se d’un ambiciós Pla Director de Responsabilitat Social Corporativa, que s’assenta en tres línies estratègiques que cobreixen, de manera integral, la connexió amb el client, la implantació de sistemes intel·ligents avançats i l’acció social interna dirigida a incrementar la confiança i crèdit dels empleats amb iniciatives en matèria d’acció social, diàleg i transferència de coneixement i experiència. Segons Aqualia, és un aspecte clau que ha accelerat l’avenç d’altres assoliments de cara al conjunt de la societat i de protecció medi ambiental.

Ha sigut la feina interna i la preparació del seu equip de persones el que ha contribuït significativament a la lluita contra el canvi climàtic i a la reducció de l’impacte en l’entorn natural i en la societat. Potenciar l’establiment de pautes de comportament exemplar; treballar a fons en la cultura de la companyia; dotar l’organització d’exemplaritat, competències, confiança i orgull, així com mobilitzar el conjunt dels empleats, presents i futurs, entorn dels objectius estratègics del grup és la seva senya d’identitat i el seu assoliment més destacat.

De dins a fora. Des d’Aqualia s’afirma que només es poden complir els objectius de responsabilitat social i respecte del medi si abans s’han establert les bases per construir una empresa exemplar. Està en marxa un complet pla per fomentar el desenvolupament del potencial humà i la igualtat laboral, per crear un entorn saludable i per afavorir la conciliació de la vida laboral i familiar. Algunes dades significatives apunten que Aqualia ja presenta algunes xifres significatives: prop d’un 20% de dones en la plantilla, 213 dones en càrrecs directius o de comandament i la participació de 1.166 dones en programes de formació. Tot això, en l’àmbit d’un sector molt masculinitzat.

En aquesta conjuntura, l’empresa registra assoliments com ser la quarta empresa d’aigua d’Europa per població servida i ser entre les 10 primeres del món, segons l’últim rànquing de Global Water Intelligence (agost del 2019). En l’actualitat dona servei a més de 25 milions d’usuaris a 1.100 municipis de 17 països, i se situa com a marca de referència en el sector, en valors com ara especialització, avantguarda, transparència i innovació. Segons fonts de la mateixa companyia, això és a causa d’un equip humà compromès i experimentat que busca la millora de l’eficiència en els processos de producció i l’optimització dels recursos, i amb una clara orientació cap al ciutadà i l’entorn natural.

Qüestió de benefici. Si alguna cosa distingeix avui Aqualia és el paper que juga el desenvolupament sostenible com a part indissoluble del seu model de negoci: conjugar la generació d’un benefici social i la justa rendibilitat de la seva activitat posiciona la companyia en una situació de lideratge en el sector de la gestió de l’aigua. El compromís i responsabilitat amb els punts geogràfics en què desenvolupa la seva activitat no es limiten a la prestació del servei, sinó que van una mica més enllà per contribuir a millorar la situació de les persones i, en especial, dels col·lectius més vulnerables.

Capacitat de resposta. Aquesta estructura empresarial, que ha prioritzat el seu col·lectiu humà com a fórmula per aconseguir millorar determinats beneficis per a la societat i minimitzar impactes negatius a l’entorn, fa possible, en paral·lel, donar respostes eficients a situacions atípiques. En aquesta crisi sanitària s’ha aconseguit, per exemple, activar un pla de contingència per garantir la continuïtat en els serveis davant de la situació generada pel coronavirus i garantir el funcionament dels serveis públics de l’aigua, sense deixar de banda la protecció als empleats de la companyia.

Es pot afirmar que en l’actualitat es manté una total normalitat respecte a la garantia de qualitat de l’aigua de l’aixeta, ja que els tractaments de desinfecció, habituals i normals, que s’estan aplicant són totalment eficaços per a l’eliminació del virus. I així ho reconeix el recent informe tècnic de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) ‘Gestió d’aigua, sanejament, higiene i residus per a la Covid-19’, publicat el 3 de març.

Recolzament al ciutadà, també en situacions difícils. Des d’Aqualia s’han posat en marxa mesures d’higiene reforçades tant per al personal com per als mitjans materials adscrits als serveis. Per als equips operatius també s’han adoptat ja mesures extraordinàries, com ara l’establiment de guàrdies per a serveis mínims, la modificació de torns o la flexibilitat horària, entre altres millores de cara a la potenciació de la seguretat.

Notícies relacionades

S’ha de destacar, finalment, de cara al ciutadà que l’atenció presencial a les oficines se supleix amb la resta de canals ja a disposició dels usuaris: atenció telefònica (Aqualia Contact) i mitjans telemàtics com l’‘app’ Aqualia Contact i l’oficina virtual ubicada a la seva pàgina web.

La suspensió dels talls és una de les mesures més destacades que inclou el Pla de Contingència amb l’objectiu de limitar i minimitzar l’impacte generat per la crisi del coronavirus en la seva activitat

Temes:

Empreses