Casos d’"explotació" en quatre grans obres de BCN
Les subcontractistes del Camp Nou investigades per abusos laborals repliquen les seves pràctiques en la construcció del tramvia, el túnel de les Glòries, l’estació de la Sagrera i la línia 9 del metro
Les noves estacions de metro, els museus, les voreres o el clavegueram de Catalunya ho estan construint, en part, treballadors que arriben a final de mes amb unes nòmines que superen per poc els 1.000 euros. Salaris per sota de conveni que els suposen minves de fins a 1.200 euros mensuals en comparació amb el que legalment els tocaria. Suporten jornades d’entre nou i 10 hores diàries, amb més d’un dissabte addicional que pocs acaben cobrant. Si emmalalteixen o si plou, no cobren. Si reclamen vacances, a l’atur.
EL PERIÓDICO, després de tres mesos d’investigació, ha pogut acreditar múltiples presumptes irregularitats en les nòmines dels que estan fent possible la interconnexió del tramvia de Barcelona per la Diagonal, que a la Sagrera algun dia acabi arribant l’AVE, que la línia 9 del metro connecti amb l’aeroport o que al circuit de Montmeló tinguin el pàdoc a punt. Més de 40 nòmines d’una desena de treballadors que estan operant a les grans obres civils de Catalunya.
Temor de represàlies
Aquestes persones estan o han estat treballant en empreses subcontractades per les grans constructores que gestionen les obres i es presenten als concursos públics que dissenyen les administracions. Els seus noms són ficticis per preservar el seu anonimat. Tots han manifestat temor de represàlies si denuncien públicament les seves condicions presumptament il·legals. "Si demanes drets, si parles d’això... ¡te’n vas al carrer!", explica el Mohamed, contractat pel Grupo Yeste en unes obres de l’Ajuntament de Barcelona d’urbanització als voltants de la Sagrera. Totes les companyies han negat a aquest mitjà que incorrin en cap irregularitat.
Alguns d’ells han treballat a les obres del nou estadi del Barça, on la inspecció laboral ha detectat irregularitats generalitzades. D’altres mai han trepitjat l’estadi. "El que passa al Camp Nou és el que passa a totes les obres. Tots sabem que ens enganyen, que no tenim drets", explica el Mamadou, un ferroveller de Nomaga que treballa a les obres de l’AVE de la Sagrera.
Aquest mitjà ha pogut obtenir nòmines de sis empreses diferents, totes especialitzades a proveir de mà d’obra les constructores. Són companyies de diferents magnituds, des de grans del sector, com Solrigol –que ocupa 600 persones– o les diferents mercantils que formen el Grupo Yeste, fins a empreses petites, com Nebalia i Montajes Nomaga –que manegen quadrilles de no més de 50 obrers–. Totes les companyies reiteren a preguntes d’aquest mitjà que no incorren en cap irregularitat. "Fa 20 anys que estem en el sector, no fem les coses malament ni hem tingut queixes internes. Convido qualsevol treballador descontent que acudeixi a un advocat o a Inspecció", apunten des de Solrigol.
En les quaranta nòmines recopilades d’una desena d’empleats, els salaris abonats estan per sota del conveni col·lectiu de la construcció a la província de Barcelona. Majoritàriament, els imports estan desactualitzats, si bé en d’altres la minva ve per presumptes defectes de forma, amb categories professionals que no existeixen i plusos obviats o edulcorats. De totes les empreses investigades, només les pertanyents al Grupo Yeste tenen registrada davant l’autoritat laboral una inaplicació de conveni. Això, legalment, i amb previ acord a una comissió de treballadors creada ad hoc amb aquesta finalitat, els permet abonar salaris un 25% per sota de conveni. La resta, si acredita Inspecció els desquadraments, incorrerien en un frau.
Minves de fins a 1.250 € al mes
El resultat comú és que el treballador cobra presumptament menys del que li correspondria. Hi ha minves inferiors, d’entre 50 i 100 euros al mes, com li passa a l’Amine, que treballa amb Solrigol a les obres de l’L9 del metro, o al Juan, empleat de Nebalia a la Sagrera. "Paguem segons el conveni; si no és així, deu ser un error de la gestoria", diuen des de la gerència d’aquesta empresa. Altres desquadraments són molt més elevats; en el més greu dels casos detectats arriben als 1.259euros bruts mensuals.
"Conveni correcte"
Al Mamadou, que construeix la nova estació de la Sagrera, l’empresa Nomaga no li abona el plus de conveni –de més de 700 euros per a la categoria d’un peó especialista–, li abona menys de la meitat del plus de distància i en el prorrateig de les pagues extres li va pagar la meitat del que per conveni li hauria correspost. El seu contracte no aplica el conveni de la construcció, sinó el de comerç. "Estem aplicant el conveni correcte", responen des de Nomaga.
Notícies relacionadesA cap de les més de quaranta nòmines a què ha tingut accés aquest diari es computen les hores extres. No obstant, la desena d’empleats amb qui ha contactat aquest mitjà diuen fer jornades d’entre 9 i 10 hores diàries, i en diversos casos sumen set hores addicionals els dissabtes.
"Cada dia ens obliguen a firmar un paper per dir que hem fet vuit hores, però és mentida", explica el Mamadou, acostumat a treballar entre focus a la Sagrera ara a l’hivern quan es pon el sol. Al novembre i al desembre, el Juan va treballar en les reformes de l’Hospital Sagrat Cor. "Treballàvem els dies de festa i Nadal", explica.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Sant Joan de Déu qüestiona que els instituts comencin classe a les vuit
- Un Madrid indolent pateix una patacada sense excuses a Lilla
- L’edifici pioner del 22@ es converteix en hospital
- Política social El Govern utilitza 31 milions de l’excedent de tresoreria per a vivenda social
- El Girona es derrota a si mateix
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Un Madrid indolent pateix una patacada sense excuses a Lilla
- El Girona es derrota a si mateix
- L’Ineos Britannia, a un triomf de lluitar per la Copa Amèrica
- El desencant dels menjadors de pipes