On Catalunya
La Patum, 20 anys com a patrimoni universal
Un espectacle a la plaça de Sant Pere de Berga commemorarà els 20 anys de la declaració dela festa com a patrimonide la humanitat
La Patum, este jueves, en Berga. /
En la memòria col·lectiva de Berga segueix molt present el dia que la Patum va transcendir fronteres. El 25 de novembre del 2005, la Unesco va proclamar la festa com a obra mestra del patrimoni oral i immaterial de la humanitat, cosa que li va atorgar un prestigi universal. Vint anys després, la ciutat tornarà a bategar al ritme de la seva tradició aquest diumenge amb un espectacle inèdit a la plaça de Sant Pere, epicentre de la Patum, on música, teatre, ball i cant coral s’uniran en un homenatge protagonitzat per diverses entitats culturals del Berguedà.
El muntatge, titulat Des del cor, és obra del músic de Berga Guillem Cardona, que ha compost la música a partir de les melodies tradicionals de la festa, amb guió de la dramaturga de Bagà Laura Corominas. L’objectiu de l’acte és mirar d’oferir una experiència emocional mitjançant una escenografia envoltant i un espectacle que reunirà més de cent participants, entre els quals s‘hi podran comptar la coral de l’Escola Municipal de Música, la xaranga Entrompats Band, el músic Marcel Tuyet, les companyies teatrals Tràfec Teatre i Fame Chimica, i també la ballarina Laura Marsal.
L’espectacle rendirà homenatge a totes les persones que van impulsar la candidatura de la Patum i que han contribuït a preservar-la al llarg dels anys. El reconeixement internacional va ser fruit d’un procés iniciat el 2001, quan el conseller de Cultura d’aleshores, Jordi Vilajoana, i el director general de Cultura, Marc Mayer, van tenir la idea de presentar la candidatura. A patir d’aquell moment, l’Ajuntament de Berga, la Generalitat i el Ministeri de Cultura van posar fil a l’agulla per elaborar els dossiers, liderats per l’historiador Albert Rumbo, un dels experts més reconeguts de la festa.
Notícies relacionadesEl procés no va estar lliure d’obstacles, perquè va haver de superar la competència d’altres manifestacions culturals com els Sanfermines i el flamenc fins que no es va aprovar definitivament el 2004. El dossier de la Patum va ser considerat tècnicament impecable, l’únic entre 71 candidatures a obtenir aquest reconeixement.
Abans de l’espectacle de diumenge, que començarà a les sis de la tarda, Rumbo repassarà el camí fet per obtenir el reconeixement internacional d’una de les festes més emblemàtiques del país i del món.
- La lupa Araujo i el Barça se separen
- El més alt de la Vall d’Aran El poble de Catalunya que recomana ‘National Geographic’: amb cases de pedra, moltes flors i unes vistes espectaculars del Pirineu
- Joan Baltà, director de Barcelona Sagrera Alta Velocitat: "L’estació de la Sagrera encara necessita sis anys més d’obres"
- Baixa temporal Andreu Buenafuente abandona TVE de manera inesperada per prescripció mèdica: «He de parar una mica»
- Natura L'espectacular poble de conte a només 30 minuts de Vic
- Una setmana desaparegut Els Mossos investiguen la mort d’un jove italià en un hotel de Barcelona en circumstàncies poc clares
- Agressions sexuals Una nena de 9 anys revela després d’una xerrada del 25-N en una escola de Palma que el seu oncle la violava
- Assassinat sense resoldre El sospitós principal del crim d’Helena Jubany es nega a declarar
- Sorteig Extraordinari de Nadal ¿Pot un vident encertar el número del Gordo de la Loteria de Nadal?
- Increment del 2,7% Les pensions contributives pujaran 40 euros de mitjana al mes el 2026
