On Catalunya
TEATRE
'Hàbitat (doble penetració)': l'aparador de l'existència
Un demolidor retrat de la joventut digital a la Sala Atrium

zentauroepp42994956 habitat180423125851 /
El títol pot despistar, però no es confonguin. Hàbitat (doble penetració) . Exhibeixo, per tant existeixo. Vet aquí el nou plantejament filosòfic dels i la generació Z (del qual no es deslliuren alguns grans) que liquida el principi cartesià del “penso, per tant existeixo” erigit en pedra angular del racionalisme.
A partir de textos propis i aliens,l'actor, director i dramaturg Roger Torns (Barcelona, 1988) ens ofereix un deliberadament dispers i fragmentat retrat d'aquests joves abocats a exposar la seva biografia per sentir-se part d'aquest món. Per sentir-se acceptats. L'experiència –mòbil en mà– passa sempre per la mirada aliena, també per a l'espectador, que és convidat a fer fotos i penjar-les a Instagram. No hi ha vida més enllà de la que es projecta i comparteix.
Sala AtriumAutor i director: Roger Torns Repartiment: Diana Gómez, Georgina Latre, Maria Hernández, Jaume Viñas, Rafa Delacroix. Fins al 29 d’abrilDesde 9,50 €
L'obra, concebuda com a treball de final de carrera i guanyadora del cicle de creació escènica DespertaLab’18, ha donat aire fresc a la cartellera des de la vitrina de la Sala Atrium. L'originalitat formal és un dels seus mèrits més grans, amb els actors rere un plàstic transparent –a tall d'aparador o pantalla– que aprofitaran, molt oportunament, com el seu particular mur de lamentacions.
La caòtica dramatúrgia de vides creuades està perfectament justificada partint de la “desnarrativització general del món” pregonada pel pensador sud-coreà Byung Chul Han. El líder contra el capitalisme digital, autor de , ha inspirat Torns, que dirigeix amb molt bon ritme i intensitat el jove elenc.
Moments de gran potència i tensió esquitxen aquest collage demolidor. En escena apareixen tres noies (Georgina Latre, Diana Gómez i María Hernández) i dos nois (Jaume Viñas i Rafa Delacroix), amb els seus , tauletes i ordinadors, exposant-se com maniquins en aquest hàbitat digital que ens engoleix i esclavitza. Un hàbitat on els cossos –“jo soc les meves mamelles”, crida una; “la bellesa no és bellesa”, rapegen a cor– han relegat a la imaginació els afectes, el contacte humà, el pensament...
BUIT I SOLITUD
Notícies relacionadesEl quadre és desesperançador: del entronitzat que anuncia el seu suïcidi en directe (formidable Viñas) a les joves incapaces de relacionar-se i la solitud del . On porta aquesta obscena exhibició i el consum tecnològic? Assistim al recorregut narcisista cap al no-res que condueix a la depressió i el nerviosisme, al buit, la incomunicació, les libidos insatisfetes per la pornografia omnipresent, la dependència, l'apatia sedentària...
Éssers perduts sense tronc ni arrels que reclamen atenció. “No sé qui ets. I jo tampoc”, resol lapidari un dels personatges d'un muntatge que atrapa també la parròquia més jove, amb una necessària denúncia d'aquesta bogeria exhibicionista.
- Carla Simón: "La meva mare va deixar l’heroïna i em va tenir, tot i que després va venir la putada de la sida"
- Ciberseguretat Evita ser estafat amb només desactivar aquesta opció del telèfon
- Després de quatre anys en política Jaume Giró deixa Junts i la seva acta al Parlament per discrepàncies amb la direcció del partit
- Sanitat privada El grup Vithas estrenarà el seu hospital de referència a Catalunya a l’octubre
- Accident a Portugal Almenys 15 morts i 18 ferits al descarrilar un funicular a Lisboa
- Sobreseïment L’advocat general de la UE avala la retirada de la immunitat de Puigdemont
- Iniciativa pública El PP català critica les polítiques en educació d’Illa
- Consell Executiu El Govern posa en marxa la primera convocatòria de la llei de barris
- Tribunals Marchena analitzarà el recurs contra la condemna pel patrimoni de Rato
- Anàlisi Denúncia de manipulació