On Catalunya
CINE
Així són les pel·lícules de Marc Recha
Repassem les 8 pel·lícules de Marc Recha, que acaba d'estrenar 'La vida lliure'

vida-lliure
"Menorca és un cementiri d’esquelets", assegura algú a la vuitena pel·lícula de Marc Recha, 'La vida lliure', que de fet està coberta per l’ombra de la mort: es deixa sentir a través del retrat històric del lloc, castigat a finals de la primera guerra mundial per la fam i els virus i el contraban, i marca l’existència dels nens protagonistes, la Tina i el Biel (Mariona Gomila i Macià Arguimbau), orfes de pare a punt d’aprendre que, en part, fer-se gran significa renunciar a la innocència i enfrontar-se a la part fosca. Amb motiu de l'estrena d'aquesta pel·lícula, repassem la carrera del cineasta català
1. LA VIDA LLIURE (2018)
Malgrat l'ombra de la mort, 'La vida lliure' també és una obra plena de llum, en la qual els boscos i les cales es converteixen en territori de jocs. L’existència dels nens, que desitgen per sobre de tot viatjar a Alger per retrobar-se amb la seva mare, es veurà sacsejada per l’aparició d’un tresor i la d’un home misteriós que viu a la platja, anomenat Rom (Sergi López), que els explicarà històries extraordinàries.
'La vida lliure', doncs, és una petita pel·lícula històrica però dotada d’un aire de novel·la de pirates i inspirada tant pels relats de Josep Pla sobre la guerra com per fantasies com 'L’illa del tresor' i 'Les aventures de Huckleberry Finn'. Al film, en altres paraules, el director de l’Hospitalet enfronta l’home al medi natural per preguntar-se pel sentit de la seva existència, retratant la realitat de manera íntima i sense contaminar-la de cap posada en escena o artifici, i malgrat això dotant-la de la transcendència atemporal de les llegendes i els mites. És el mètode que Recha fa dècades que perfecciona, al llarg de la seva carrera.

2. EL CIELO SUBE (1991)
El primer film de Recha comença citant Flaubert: les coses més nímies poden resultar interessantíssimes si es miren amb atenció. Al llarg dels 70 minuts, mentre adapta o il·lustra a la manera d’Alain Resnais l’'Oceanografia del tedi' d’Eugeni d’Ors, és una defensa d’aquestes tesis.

3. L’ARBRE DE LES CIRERES (1998)
En un poble de la vall de Gallinera, una dotzena de personatges, la majoria solitaris, lidien amb les seves vides materials i emocionals i, en el procés, es creuen els uns amb els altres en un entorn de muntanyes inhòspites i aigües que flueixen en rierols; i home i naturalesa flueixen seguint el mateix cicle: créixer, morir, renéixer.

4. PAU I EL SEU GERMÀ (2001)
Marc Recha observa una sèrie de persones unides pel record d’un fantasma –un suïcida sense motiu aparent– que plana per una geografia pirinenca fosca, reflex físic d’emocions turbulentes. A través del retrat de grup confirmem que la mort, encara que resulti terrible, pot arribar a servir com a afirmació de la vida.

5. LES MANS BUIDES (2003)
Transcorre en uns llimbs fronterers, una terra estranya ofegada entre muntanyes i batuda pel soroll dels trens. Als personatges que l’habiten els passen coses banals però d’importància capital –una mort, tenses relacions familiars, una festa que acaba malament–, que Recha contempla amb molta melancolia i molt humor negre.

6. DIES D’AGOST (2006)
Recha i el seu germà David viatgen per l’interior de Catalunya, on es troben amb veïns o altres viatgers i segueixen els rastres tant del pensador Ramon Barnils com del seu propi passat familiar. En el procés, proposen idees sobre l’essència canviant del paisatge i l’ombra de la guerra civil.

7. PETIT INDI (2009)
Notícies relacionadesAgafant elements iconogràfics dels contes de fades, acompanya un noi atrapat en una família disfuncional, que de sobte deixa el món gairebé panteista dels animals –viu envoltat de caderneres– per penetrar en el dels éssers humans adults, que resulten ser depredadors. Òbviament, en patirà les conseqüències.

8. UN DIA PERFECTE PER VOLAR (2015)
La conversa que mantenen enmig de la muntanya un adult i un nen ofereix una commovedora reflexió, plena de llum però emmascarada de negror, sobre la paternitat i la relació entre pares i fills, i ret homenatge a les històries transmeses de generació a generació.
- FUTBOL El Reial Madrid demana ajornar el seu partit de lliga contra l’Osasuna al 29 d’octubre
- El Liceu Mar transformarà el Port Vell i costarà 50 milions d’euros
- En ple estiu Barcelona tanca la font ornamental de Glòries convertida de facto en piscina infantil
- Xarxes Molts turistes confonen Mallorca amb França i creuen que l'alemany és l'idioma oficial, segons una enquesta de carrer a Palma
- Osona Una ‘moto espia’ dels Mossos capta per la C-25 un conductor sense cinturó, parlant pel mòbil i bevent