Investigació judicial

Hisenda detecta frau en dues adjudicacions a Barrabés

L’informe entregat a la Fiscalia Europea, ja en mans de Peinado, veu falta de transparència en la licitació per a l’empresari recomanat per Begoña Gómez

Hisenda detecta frau en dues adjudicacions a Barrabés
4
Es llegeix en minuts
Cristina Gallardo
Cristina Gallardo

Redactora de Tribunals

Especialista en Tribunals / Nacional

Ubicada/t a Espanya

ver +
Ángeles Vázquez
Ángeles Vázquez

Periodista

Especialista en Tribunals i Justícia

ver +

La Intervenció General de l’Estat (IGAE), dependent del Ministeri d’Hisenda, conclou en un informe remès a la Fiscalia Europea que ja està en mans del jutge Juan Carlos Peinado que contractes adjudicats a l’empresari Juan Carlos Barrabés, que Begoña Gómez va recomanar, van incórrer en frau de llei. En relació amb els contractes analitzats, l’informe fa referència a «acords amb empreses i institucions» i a «cartes de suport que s’adjunten en l’oferta».

També en relació amb aquests dos expedients concrets, la dona del president del Govern va firmar cartes de suport com a directora de la Càtedra de Transformació Social Competitiva a la Universitat Complutense de Madrid.

Sobre aquests documents, en els quals es recomanava a l’organisme públic Red.es que adjudiqués contractes a Barrabés, l’informe assenyala expressament que únicament es van concretar, tret d’en el cas de Microsoft, en «cartes de suport en les quals figura una manifestació d’intencions que no obliga a res i, per tant, tenir-los en compte per puntuar les ofertes suposa una adulteració de la valoració tècnica, que ha beneficiat alguns licitadors, en particular l’UTE Innvova Next SLU –empresa pertanyent a Barrabés– i The Valley Digital Bussines Bussines School i n’ha perjudicat d’altres».

Fons europeus

Aquesta conclusió va ser resposta ahir des de Red.es, els responsables del qual asseguren que «en la puntuació de les ofertes no van influir les manifestacions de suport que no procedien directament d’empreses del sector tecnològic, tal com queda reflectit en els informes tècnics de valoració de Red.es». Aquestes diligències d’investigació de la Fiscalia Europea han discorregut en paral·lel a la causa oberta pel jutge Peinado pels delictes de tràfic d’influències i corrupció en els negocis per la Càtedra de Transformació Social Corporativa que dirigia Begoña Gómez a la Universitat Complutense de Madrid i la contractació d’una assessora de la Moncloa per ajudar-la amb la seva agenda i la gestió dels seus compromisos professionals.

L’informe, a què ha tingut accés EL PERIÓDICO, es va elaborar en relació amb diversos expedients que haurien sigut sufragats amb fons europeus. Hisenda observa, en tot cas «una gran opacitat», i assenyala que «el procés de contractació no s’ajusta al principi de transparència establert en la normativa de contractació pública».

En una de les seves conclusions, la Intervenció destaca que en aquests expedients s’han atribuït a la Mesa de Contractació la valoració de les ofertes «mitjançant fórmula que no respon a la realitat» i que va ser tinguda en compte per la mesa de contractació de Red.es (organisme dependent del Ministeri de Transformació Digital) que no era competent per efectuar la valoració. Això «podria constituir un frau de llei, mitjançant el qual s’ha eludit que l’avaluació dels criteris subjectius fos realitzat per un comitè d’experts».

Així, els plecs assenyalaven que en aquestes adjudicacions els criteris dependents d’un judici de valor tindrien un pes del 40% en la valoració de l’oferta i els criteris quantificables mitjançant la mera aplicació de fórmules tindran un pes del 60%, no obstant, la Intervenció ha constatat que «no respon a la realitat del pes de la distribució dels dos tipus de criteris en la distribució de la puntuació». De fet, en aquestes adjudicacions el pes real de partida dels criteris avaluables i no avaluables» era del 42,86% i del 57,14%, respectivament.

El juny del 2024, Peinado va cedir a la Fiscalia Europea la part de la causa relativa a una UTE en què va participar una societat de l’empresari Juan Carlos Barrabés finançada amb fons europeus. En la seva resolució, datada el 7 de juny de l’any passat, el lletrat de l’administració de Justícia adscrit al Jutjat d’Instrucció número 41 de Madrid acordava acceptar la petició realitzada per la Fiscalia Europea i s’inhibia «exclusivament respecte dels fets i delictes [...] relatius a l’adjudicació dels contractes finançats amb fons europeus per l’entitat pública Red.es a l’UTE Innova Next SLU», del Grup Barrabés, i a l’«escola de negocis The Valley sense perjudici de les irregularitats vinculades als anteriors fets que poguessin ser constitutives d’il·lícits penals i en les quals es veiessin afectats fons europeus», especificava el document.

Més de 8 milions

Notícies relacionades

L’informe al·ludeix a dos expedients, un de relatiu a la formació d’ocupació juvenil per a l’economia digital i el segon sobre un servei de formació per a persones aturades. Segons les dades que consten en l’informe, els diferents contractes haurien sigut adjudicats per un total de 8,45 milions d’euros. Les ajudes europees concedides al primer dels projectes va ascendir a una mica més de 4,3 milions, mentre que el segon va ser finançat amb 472.000 euros.

Igualment, critica la fórmula utilitzada per Red.es, per calcular la puntuació econòmica de les licitacions, «que atenua de manera molt important les diferències de puntuació derivades de les diferències en els preus oferts, i beneficia les ofertes més cares». Segons el seu parer, això «no contribueix a aconseguir que els licitadors presentin ofertes econòmiques competitives».