Illa avisa que l’alternativa és un Govern del PP "colonitzat" per Aznar

Sánchez exigeix a l’exlíder conservador unes "disculpes" pel seu paper en la guerra de l’Iraq i en els atemptats de l’11M: "No em donarà lliçons"

Illa avisa que l’alternativa és un Govern del PP "colonitzat" per Aznar

LORENA SOPENA-EUROPA PRESS / Europa Press

3
Es llegeix en minuts
Gisela Boada
Gisela Boada

Redactora

ver +

El president de la Generalitat, Salvador Illa, va encetar ahir la Festa de la Rosa, celebrada a Gavà, amb un missatge de suport inequívoc a Pedro Sánchez, convidat especial a l’acte, a qui va demanar que continuï amb el seu "lideratge" perquè només així hi ha "garantia" de "progrés, convivència, seguretat i prosperitat" a Catalunya, però també a Espanya. "Són moments de canvis, som en un món complex, i per això és important tenir les idees clares, ser radical en els valors i moderat en les formes", va apuntar el secretari general del PSC. I, davant aquest escenari, en constant moviment, va prioritzar el "progressisme" dels socialistes, que veuen el "canvi" com una oportunitat, per sobre de la "por" que té "segrestats" el PP i Vox, a qui va definir com l’"onada reaccionària" que busca "retrocés i bloqueig". "Són una cosa i la mateixa", va afegir.

Per això, va demanar al president Sánchez continuar amb la mateixa acció de govern que el va portar a la Moncloa i continuar sent l’"alternativa" a les "retallades" en serveis públics que, va assegurar, va desplegar el PP al capdavant de l’Executiu. I en aquest punt es va adreçar en especial a l’expresident del Govern, José María Aznar, que, segons Illa, ha "colonitzat" el que "quedava de Feijóo": "Les teves paraules i amenaces ens donen estímul per continuar treballant", va dir, després de mesos en què l’exlíder del PP ha carregat contra Sánchez i després que recentment l’acusés de valer-se de la "violència" com a "últim recurs" per seguir en el poder, per haver recolzat les manifestacions pro Palestina que van obligar a cancel·lar una etapa de la Vuelta al pas per Madrid.

Arran del discurs del president, Sánchez, en la intervenció que va fer tot seguit, també va alçar la veu contra Aznar, de qui va dir que no n’espera "cap lliçó", però sí unes "disculpes" pel paper que va tenir el seu Executiu en la guerra de l’Iraq i pels atemptats de l’11 de març del 2004 a Madrid. "Aznar és aquell home que veia armes de destrucció massiva on no n’hi havia i que és incapaç de veure la barbàrie que perpetra Netanyahu a Gaza", va assenyalar, després de recriminar al PP que no ho consideri un "genocidi". "La pau a Ucraïna i Gaza no va d’esquerres o dretes, sinó d’humanitat i justícia", va advertir. Una estona abans, al començament de l’acte, tant l’alcaldessa de Gavà, Gemma Badia, com el primer regidor de Barcelona, Jaume Collboni, i el mateix Illa, van exigir un "alto el foc immediat" a Gaza.

En aquest punt, Sánchez també va disparar contra la dreta del PP i Vox que "només busca el bloqueig i l’insult" i que, parafrasejant Illa, representa "l’antipolítica amb diferents sigles". "El rumb del PP el marca la triple A: Aznar, Ayuso i Abascal", va afirmar Sánchez. Per aquest motiu, i mirant cap al president, es va reivindicar com l’única opció per mantenir la "convivència" al país, sobretot en aquesta comunitat autònoma, després d’anys d’inestabilitat pel procés. "Cal reconèixer que a Espanya i a Catalunya els proven molt aquests set anys de govern progressista", va afirmar davant la plana major del PSC, representada per consellers, diputats i alcaldes.

Notícies relacionades

Aliança Moncloa-Generalitat

Els dos presidents van voler reafirmar la fortalesa del socialisme en un moment clau de la legislatura i alhora mostrar que l’aliança entre la Moncloa i la Generalitat és més estreta que mai. "Gràcies, president Pedro, perquè el teu lideratge és el que més ha fet per enfortir Catalunya: són fets objectius", va indicar Illa a Sánchez, que li va contestar de la mateixa manera: "Gràcies, Salva, perquè amb tu Catalunya avança i torna a creure en les institucions", va respondre el president.