Proposta popular

Feijóo acusa un Govern "fallit" de posar-se "de perfil" en els incendis

El líder del PP assegura que l’Executiu no ha estat a l’altura de les circumstàncies en la gestió de l’emergència

Critica que Sánchez no faci res per "arreglar la immigració irregular"

Feijóo acusa un Govern "fallit" de posar-se "de perfil" en els incendis

Jesús Prieto

5
Es llegeix en minuts
Mateo G. Triñanes

La roureda de San Xusto, a Pontevedra, va ser novament el lloc escollit pel PP per obrir el curs polític després del descans estival davant 2.000 militants i simpatitzants de la formació dretana. Després d’un mes d’agost en què els incendis forestals han assolat el nord-oest d’Espanya, la gestió dels focs va marcar el discurs del líder del partit, Alberto Núñez Feijóo.

La dilació en el lliurament de mitjans terrestres i aeris, afegida també a la decisió de no elevar l’emergència a nivell 3 i agafar el timó de l’extinció de les flames, van centrar les crítiques del líder de l’oposició, que considera que l’Executiu de Pedro Sánchez no va assumir les seves competències mentre les flames calcinaven gairebé 400.000 hectàrees.

"Ja n’hi ha prou de posar-se de perfil. A Espanya li cal un govern més preocupat per no perdre les muntanyes que no pas per perdre el relat", va censurar Feijóo. Segons el líder de l’oposició, l’Estat ha utilitzat les comunitats en aquesta crisi "per salvar-se de la seva responsabilitat" i provocar, fins i tot, que hi hagi qui parli d’Espanya com d’un "Estat fallit", quan el que hi ha "és un Govern fallit".

Les comunitats han estat durant aquesta crisi "a l’altura de les circumstàncies", va apuntar Feijóo, que va recordar com entre les comunitats s’han enviat mitjans per fer front a les flames sense necessitat ni tan sols de fer la petició mentre el Govern demanava als presidents autonòmics l’enviament de la relació de mitjans i personal necessaris per col·laborar en l’extinció. "Els recursos d’Espanya no són perquè es pidolin sinó per posar-los a disposició dels seus propietaris, que són els espanyols. El president no hi és perquè els problemes li rellisquin, sinó per comprometre’s, amb lideratge, decisió i humilitat", va lamentar Feijóo. És per això que va apuntar que no cal un canvi en "l’arquitectura de l’Estat" sinó en el Govern, i va prometre que en cas d’arribar a la Moncloa "passi el que passi a Espanya" serà la seva competència, ja que "el que passa en una comunitat autònoma" incumbeix a tot el país.

Després de les crítiques contra el registre d’incendiaris, una de les 50 mesures que el PP ha proposat per combatre els incendis forestals, el president popular va instar el Govern a acudir a "Oímbra o Cualedro" per dir als veïns que "són pocs els incendiaris". "Que vinguin i els diguin que són cosa de Feijóo i els expliquin per què els incendis passen de nit", va apuntar. Si bé, com va recordar aquesta mateixa setmana la senadora del BNG, Carme da Silva, aquesta proposta ja estava inclosa en l’avantprojecte de llei per a la prevenció d’incendis el 2021, quan encara liderava la Xunta. No obstant, no va arribar mai a formalitzar-se.

En aquest sentit, Feijóo va defensar la "solvència" de les seves propostes, mentre que el Govern no n’ha posada "cap" sobre la taula. A banda dels incendis provocats, Feijóo va apuntar la necessitat d’estudiar també les causes naturals dels focs, però va cridar a fer-ho fora del "fanatisme ideològic", en clara al·lusió al pacte d’estat per a la mitigació i adaptació a l’emergència climàtica proposat per Sánchez en la seva visita a la zona calcinada a Ourense.

Els "minuts de descompte"

"Com es pot parlar d’un pacte si són incapaços d’aprovar els Pressupostos generals de l’Estat (PGE)", va criticar Feijóo, que considera que en el Govern central "es creuen que en saben més, de muntanyes, al passeig de la Castellana que no pas als pobles d’Espanya".

Hi va haver dos punts nous en el seu discurs. D’una banda, el marc temporal: Feijóo té la noció que el Govern es troba en "els minuts de descompte" i, per tant, aquest primer quadrimestre d’activitat política serà "molt important per al futur d’Espanya". De l’altra, la consciència que Vox és cada dia més fort obliga el líder del PP a prendre partit en algun tema sobre el qual fins ara havia mirat de passar de puntetes. Aquest tema és "la immigració irregular que es desborda sense que el Govern faci res per posar-hi remei".

Ingressos per als agricultors per lluitar contra el canvi climàtic

El PP que lidera Alberto Núñez Feijóo planteja impulsar l’agricultura del carboni i que els agricultors puguin obtenir ingressos i rendibilitat per lluitar contra el canvi climàtic. Per això considera que "ha arribat l’hora" de promoure mesures i pràctiques que posin en valor la seva contribució a la descarbonització i a la lluita contra l’escalfament global.

"L’agricultura té un paper determinant en la conservació del medi ambient, i l’impuls a la recerca i les tecnologies són eines bàsiques per mantenir aquesta contribució i protegir la biodiversitat", assegura el PP en un document intern que ha tingut accés a consultar l’agència Europa Press.

Amb la crisi pels incendis –que finalment han acabat rrasant 400.000 hectàrees– el canvi climàtic ha passat al primer pla del debat polític, sobretot després que el cap de l’Executiu, Pedro Sánchez, hagi anunciat un pacte d’estat contra l’emergència climàtica. Els populars han qualificat aquesta proposta com una "cortina de fum" i han acusat el Govern de fer "propaganda".

El PP considera que cal abordar el canvi climàtic "amb la importància que requereix, però a partir d’un diagnòstic exclusivament científic, no ideològic". Segons el seu parer, les polítiques climàtiques "no es poden construir a costa del benestar" sinó que les oportunitats de la gent i la transició ecològica "ha de ser ordenada, realista i justa".

Notícies relacionades

"No es tracta de triar entre creixement econòmic i protecció ambiental, sinó d’integrar-los els dos per construir un model de creixement compatible amb la prosperitat compartida", diu el Partit Popular en la ponència política que va aprovar en el seu congrés de primers de juliol a Madrid.

I en aquesta línia s’emmarca la proposta de Feijóo d’impulsar l’agricultura del carboni que recull el pla integral d’ajuda, recuperació i prevenció per al medi rural i forestal que va presentar públicament el 25 d’agost.