El PP engrandeix la distància amb el PNB mentre fa l’ullet a Puigdemont
Feijóo intenta arraconar els bascos amb "el PSOE i la corrupció", una paraula que els populars saben que "cou" als nacionalistes, que fa 40 anys que governen Euskadi

Malgrat que els polítics ens demostren moltes vegades que poden canviar d’opinió ràpidament i donar afecte a qui fins aleshores només havien tractat amb menyspreu, la virulència dels atacs verbals entre els dirigents del PP i el PNB aquest curs polític fa difícil entreveure una entesa a curt termini. Sembla més factible l’aproximació a Junts. Al juliol, Alberto Núñez Feijóo va arribar a dir a Carles Puigdemont que Pedro Sánchez l’ha "estafat" amb l’amnistia i el va temptar amb "posar el comptador a zero" amb els espanyols i, en conseqüència, també amb el PP.
Els dirigents populars no volen oblidar encara que el PNB va ser determinant per perdre el Govern el 2018, quan Pedro Sánchez va presentar la moció de censura contra Mariano Rajoy. El PNB havia ajudat pocs dies abans el dirigent del PP a tirar endavant els Pressupostos d’aquell any, tot i que finalment va decidir donar suport al secretari general del PSOE i tombar Rajoy. El detonant va ser la sentència del cas Gürtel, en què el PP va ser condemnat com a beneficiari de la xarxa de corrupció: Francisco Correa va rebre una pena de 51 anys de presó i Luis Bárcenas, de 33.
Molta tibantor
Aquell episodi continua enterbolint la relació entre les dues formacions polítiques conservadores i dificultant un diàleg que va ser òptim en etapes anteriors, com la que va viure José María Aznar (PP) amb Xabier Arzalluz (PNB) a finals dels anys 90 i fins i tot Rajoy amb Andoni Ortuzar (el PNB), entre 2011 i 2018, fins que va arribar la moció de censura.
Ara, amb Feijóo al capdavant de la presidència del partit, la relació és de molta tibantor, tot i que a qui deixa les baralles amb Aitor Esteban, president dels nacionalistes bascos i fins fa escassos mesos portaveu al Congrés, és a Miguel Tellado, la seva mà dreta i secretari general. Si en algun moment cal reconduir la relació, Feijóo sempre podrà dir que els xocs eren amb Tellado. Per a això precisament serveixen els escuders.
Al PP nacional no veuen en aquests moments el PNB com un potencial aliat ni per a una moció de censura ni tampoc després d’unes eleccions generals: l’any 2023 els nacionalistes bascos ja van rebutjar fer president Feijóo, tot i que va guanyar les eleccions, perquè suposava unir els seus vots als de Vox. A la seu de Gènova consideren que aquesta formació, sempre que ha pogut escollir entre el PSOE i el PP (com en la moció de censura del 2018), ha elegit els socialistes i només ha apostat per arribar a acords amb els populars quan no tenien cap altra opció.
Fonts del PP basc celebren aquest distanciament per guanyar perfil davant l’electorat del centredreta a Euskadi i poder denunciar amb "més força" que "el PNB es plega a la ideologia socialista i de Bildu quan es parla d’impostos o mesures econòmiques". "Nosaltres som els que millor representem els autònoms i els petits empresaris, no el PNB", assenyalen aquestes fonts.
A Euskadi, l’equip de Javier de Andrés, president dels populars en aquesta comunitat, recolza amb ímpetu l’estratègia del PP nacional d’intentar arraconar la formació basca amb "el PSOE i la corrupció", una paraula que saben que "cou" en les files nacionalistes. Feijóo i Tellado els han dit diverses vegades durant aquests mesos que són "còmplices" de la corrupció del PSOE (cas Cerdán) si no retiren el suport a l’Executiu central i deixen caure Pedro Sánchez. "Després de 40 anys governant Euskadi, les xarxes clientelars que té el PNB deixen petites les del PSOE a Andalusia o les de CiU a Catalunya. Tot el que soni a corrupció els fa pànic", afirma un alt càrrec del PP basc. De Andrés va ser fa mig any al Senat en una reunió a porta tancada amb el grup popular, i, segons fonts presents, un company li va preguntar per possibles casos de corrupció del PNB. En la reflexió va fer referència a aquestes "xarxes clientelars" i al "control institucional" que manté el partit basc en aquest territori des de fa diverses dècades.
"El comptador a zero"
Notícies relacionadesEn contrast amb aquestes hostilitats, el PP manté una relació molt més neutra amb Junts malgrat la campanya política, jurídica i al carrer que els populars han fet contra la llei d’amnistia, una exigència que Puigdemont va posar Sánchez per recolzar la seva investidura el 2023. Aquesta relació més assossegada amb els postconvergents s’ha vist en algunes iniciatives econòmiques aprovades de la mà al Congrés aquests mesos enrere i en la disminució de les escomeses verbals contra l’expresident i el grup parlamentari de Míriam Nogueras. Un exemple va ser divendres passat, quan es va complir un any de l’aparició de Puigdemont a Barcelona i la seva nova estampida. Tellado va dir que l’expresident "es va passejar al seu aire" i que el socialisme li va posar "el pal·li", però poc més. Va passar a atacar Sánchez i Salvador Illa i es va oblidar del "¡Puigdemont, a la presó!", el lema favorit dels conservadors en les protestes que van organitzar al seu dia arreu d’Espanya.
Ara, Feijóo, que continua tenint sobre la taula la carta de la moció de censura contra Sánchez i no sap quin resultat li oferiran les urnes a les pròximes eleccions generals, ofereix a l’excap de l’Executiu català "posar el comptador a zero". Doncs això: els polítics poden canviar d’opinió ràpidament i donar afecte a qui fins aleshores només havien tractat amb menyspreu i fins i tot per al qui havien demanat a crits la presó.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Espectacle astronòmic Compte enrere per a l’eclipsi del segle: Catalunya ja prepara un mapa detallat amb els millors llocs per gaudir d’aquest fenomen
- Els ‘coliving’ dupliquen la seva capacitat i superen els 500 milions d’inversió
- Investigació ¿Qui és qui en el clan rus Artiakov de la Costa Brava? Tots els seus membres i els vincles amb Putin
- Un altre relleu controvertit
- Francisco Gan Pampols: "El dia de la dana, l’alerta, l’anticipació i la prevenció van ser deficients
- Pròxim Orient Més de 20 països, entre els quals hi ha Espanya, exigeixen a Israel que aixequi les restriccions a les oenagés davant el drama humanitari a Gaza
- Altes temperatures Un temporer mor a Alcarràs presumptament per un cop de calor
- BANCA El BBVA es deixa més d’un 1% en la borsa després d’anunciar que segueix endavant amb l’opa sobre el Sabadell, que es revaloritza amb força
- Polèmica de Jumella L’arquebisbe de Tarragona adverteix Vox: «Un xenòfob no pot ser un veritable cristià»
- Explicació científica ¿Per què hi ha tants incendis a Espanya aquest estiu? Cinc claus per entendre què està provocant i alimentant les flames