ACN

3
Es llegeix en minuts
Júlia Regué
Júlia Regué

Cap de la secció de Política.

Especialista en política.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El port de Barcelona i el Shanghai International Port Group (SIPG) han firmat aquest dijous un acord per crear un «corredor verd i digital» en el qual s’assegurin rutes marítimes cobertes per barcos propulsats amb energia verda. L’objectiu és que des que el barco surti de la terminal, i fins que arribi al seu destí, hi hagi un «neutre en emissions». Només hi ha un precedent que ja està en marxa, el trajecte entre Rotterdam i Singapur.

Durant la visita del president Salvador Illa al centre d’operacions SIPG a Xangai –en el marc del seu viatge oficial a la Xina–, el president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, i el vicepresident de les instal·lacions xineses, Sam Liu, han rubricat l’acord, que parteix de la voluntat que Barcelona sigui la principal porta d’entrada de les mercaderies de la Xina a Europa.

En declaracions als mitjans de comunicació, el president ha avisat que el corredor sostenible serà «una operació gradual i progressiva» que no es farà «ni d’aquí una setmana ni en un mes» perquè té una «complexitat molt alta». També ha destacat la «llarga relació» que hi ha entre les dues entitats, i ha dit que amb aquesta aliança tindrà «continuïtat» perquè el transport marítim entre Xangai i Barcelona arribi a la neutralitat d’emissions de carboni, una cosa per a la qual es faran servir vaixells impulsats per energies verdes com el metanol.

Illa ha detallat que la multinacional automobilística Chery, amb la qual ahir va anunciar la creació d’un centre d’R+D a Cornellà de Llobregat i que acobla vehicles a l’antiga fàbrica de Nissan a la Zona Franca de Barcelona, està interessada en el projecte per poder transportar una flota de cotxes més gran. I és que pel port de la capital catalana entra el 80% dels vehicles xinesos que es comercialitzen a Espanya i Portugal.

L’agenda inicial d’Illa passava per un recorregut pel port de Xangai, però el tifó Co-may va impedir a la comitiva desplaçar-se a la ciutat la nit anterior, a causa del tancament de les carreteres i a la suspensió del servei ferroviari, així que ha hagut de viatjar aquest dijous i passar la nit a Wuhu.

El de Xangai és el port més gran del món, tant en volum de contenidors com en tonatge total, i és pioner en el desenvolupament de l’automatització. És tretze vegades més gran que el de Barcelona, per la qual cosa la Generalitat defensa l’aliança a fi de «promocionar els serveis portuaris i marítims» entre les dues ciutats, i «desenvolupar solucions intel·ligents i sostenibles en matèria de digitalització i descarbonització». L’acord també contempla la col·laboració en matèria de creuers –coincidint amb la reactivació del mercat xinès– i un grup de treball bilateral per definir futurs projectes.

Notícies relacionades

Gairebé la meitat de les importacions –principalment productes electrònics, maquinària, tèxtils i béns de consum– que arriben al port de Barcelona procedeixen d’aquest país asiàtic, destinació també d’un 10% de les exportacions efectuades a través d’aquesta infraestructura, amb presència destacada de productes agroalimentaris i farmacèutics o components per a automòbils.

Un vol directe a Xangai

Després de la seva visita a SIPG, Illa ha mantingut una reunió amb directius de l’aerolínia China Eastern, i ha revelat que la companyia oferirà un nou vol directe entre Barcelona i Xangai a partir del 26 de setembre. Fins al mes d’agost, tres aerolínies operaven rutes directes entre la capital catalana i la Xina (Air China, Shenzhen Airlines i Cathay Pacific). Ja compta amb quatre destinacions directes al gegant asiàtic: Xangai, Pequín, Hong Kong i Shenzhen.