Canvis al reglament d’estrangeria
El Parlament rebutja exigir als migrants que acreditin coneixements de català com demana Junts
La Cambra catalana reprova la «censura» de l’Ajuntament de Palafrugell a l’havanera de l’‘El meu avi’, amb els vots de Junts, ERC, PP, Vox, CUP i Aliança Catalana
El públic entona 'El meu avi' a la cantada de Calella de Palafrugell després d'una sonora xiulada i onades de mocadors
	El presidente del grupo parlamentario de Junts, Albert Batet, pregunta al president en la sesión de control. /
El Parlament ha rebutjat aquest dijous una moció de Junts que volia exigir als migrants a acreditar coneixements de català per regularitzar la seva situació. El text reclamava «redactar una nova instrucció d’adaptació al reglament d’estrangeria que, sense ambigüitats, requereixi el nivell A2 a les persones a qui se’ls exigeixin dos anys de vida al país i el B2 per als quals se’ls exigeixen cinc anys». A més, el text reclamava que en tots els casos, per obtenir permisos, els sol·licitants haguessin de superar una entrevista per certificar els seus coneixements. Només Junts i Aliança Catalana han votat a favor de la proposta, mentre que la resta de partits s’hi han posicionat en contra.
Actualment, el català ja és un criteri que la Generalitat té en compte a l’hora d’emetre els expedients de l’arrelament social a Catalunya, segons consta al reglament de la llei d’acollida de Catalunya del 2010, una cosa que es demostra havent superat com a mínim un curs de 45 hores, o amb un test que fan els tècnics, que també entrevisten l’interessat i el seu entorn. No obstant, per a Junts la supervisió que es fa de coneixements de català als informes d’arrelament no és suficient i no s’està aplicant com ho hauria de fer.
La votació, que si s’hagués aprovat tampoc hauria tingut efectes vinculants, arriba en ple debat pel traspàs de les competències en immigració a la Generalitat. A principis de març, i després d’un any de negociacions, Junts va pactar amb el PSC el text de la llei que ha de fer possible aquesta transferència. La llei, però, encara no ha sigut debatuda al Congrés dels Diputats per l’oposició de Podem, els vots dels quals són imprescindibles. Els morats acusen el partit de Puigdemont d’amagar intencions racistes darrere d’aquesta proposta, en plena pugna electoral amb Aliança.
Junts, tal com va explicar EL PERIÓDICO, té la intenció de presentar una llei perquè els permisos de residència no es concedeixin sense saber català, una vegada s’aprovi la llei estatal i les competències siguin transferides.
Les havaneres de Palafrugell
D’altra banda, la Cambra catalana ha aprovat un altre punt de la moció de Junts que demanava reprovar la «censura» de l’Ajuntament de Palafrugell a l’havanera titulada ‘El meu avi’. En aquest cas, ha aconseguit el suport d’una àmplia amalgama de partits, des d’ERC, la CUP i Aliança Catalana, fins al PP i Vox. Només el PSC hi ha votat en contra i els Comuns s’han abstingut.
Notícies relacionadesEl govern municipal, dirigit per la socialista Laura Millán, va decidir que la cantada d’havaneres de Calella de Palafrugell no finalitzés amb aquest himne mariner, després que es vinculés el seu compositor, Josep Lluís Ortega Monasterio, amb l’explotació sexual de menors en un documental de TV3. No obstant, el públic va acabar entonant igualment la cançó.
En canvi, no ha prosperat la voluntat dels postconvergents de perseguir judicialment les responsables del gag crític amb el català que es va poder veure en la presentació de l’informe de l’Observatori de les Discriminacions a Barcelona.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- SEGURETAT SOCIAL I PENSIONS El Govern manté la ‘retallada’ a les pensions: jubilar-se abans de temps es penalitzarà tot i que s’hagin cotitzat més de 40 anys
 - Pensions ¿Quan es cobra la paga doble de Nadal? Bones notícies per als jubilats
 - Acte a la Generalitat Illa llança la seva reforma de l’administració pública de la Generalitat amb 50 propostes d’experts
 - Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
 - Polítiques públiques Les cinc claus de la reforma de l’administració de Catalunya: de la reducció de la burocràcia a l’ús de la IA
 
- Parlament Junts impugna la regulació del lloguer de temporada davant el Consell de Garanties Estatutàries
 - Els comptes del 2026 El Govern no portarà els Pressupostos al Parlament fins que arribi a un acord amb ERC i els Comuns
 - Pintures de Sixena L’advocat de Sixena entra al MNAC per «revisar» les pintures, però se n’anirà sense poder interrogar els tècnics ni accedir a les reserves del museu
 - 'El segon cafè' de La 2Cat L’Editorial de Cristina Villanueva: Viure en una habitació, no és viure
 - Durant deu dies El primer bus sense conductor de TMB fa viatges gratuïts per als ciutadans per Montjuïc
 
			