EL PERIÓDICO accedeix al sumari
Anticorrupció afirma que Cristóbal Montoro «s’estaria servint de testaferros» per ocultar patrimoni il·lícit
Hisenda detecta que l’exministre no va declarar a Hisenda la seva participació i rendiments amb Equipo Económico

La Fiscalia Anticorrupció afirma en un dels escrits que ha presentat al jutjat que investiga el cas Montoro que l’exministre d’Hisenda que dona nom a la causa «s’estaria servint de testaferros per titular un patrimoni que seria il·lícit», pràctica que també desenvoluparien els altres socis del despatx que el polític que acaba de renunciar a la militància del PP va fundar el 2006. Per fer-ho comptaven amb un entramat societari que se sospita que els hauria permès ocultar uns guanys de 12,8 milions d’euros entre el 2009 i el 2015, ja amb l’exministre suposadament fora del bufet.
Segons el sumari del cas Montoro, al qual ha tingut accés EL PERIÓDICO, en un dels escrits presentats al Jutjat d’Instrucció número 2 de Tarragona, la fiscal Anticorrupció Carmen García Cerdá es remet a un correu que el 9 de desembre del 2014 va enviar al ministre el seu llavors cap de gabinet, Felipe Martínez Rico. D’aquest correu es dedueix que «ometien dades del currículum del ministre d’Hisenda» sobre «l’activitat privada que podria estar realitzant» al portal de transparència del Govern perquè no constés oficialment ni aquesta activitat ni els ingressos reportats per l’Agència Tributària.
Per arribar a aquesta conclusió, la representant del ministeri públic té molt en compte un avançament d’informe aportat per Hisenda al jutge Rubén Rus, en què analitza la situació fiscal de Montoro. S’assenyala que la declaració de l’impost sobre societats d’Equipo Económico, abans denominat Montoro y Asociados, el situa com a soci o partícip el 2006 i com el seu administrador el 2007, tot i que hauria d’haver aparegut també com a soci en la declaració de l’impost de societats corresponent a aquest exercici. Això perquè segons la declaració anual d’operacions amb actius financers i altres valors bancaris i el registre notarial «va mantenir formalment la seva participació a Equipo Económico fins al 15 d’abril del 2008».
En dos mesos
Els experts tributaris expliquen que Montoro i Asociados es va constituir amb un capital social de 60.000 euros, dividit en 6.000 participacions de 10 euros de valor nominal. Montoro se’n va reservar un 30%, mentre que Ricardo Martínez Rico, un 25%; José Manuel Fernández Norniella, un 15%; Salvador Ruiz Gallud, un 12%; Miguel Crespo i Luis de Guindos (el també exministre del PP i ara vicepresident del Banc Central Europeu), un 5%; Lorenzo Bernaldo de Quirós, un 0,02%, i Freemarket International Consulting, un 7,98%.
L’octubre del 2007 Montoro va adquirir les seves participacions a Bernaldo de Quirós i Freemarket, cosa que suposava tenir 2.280, el 38% del capital social d’Equipo Económico. Manuel de Vicente-Tutor va adquirir també llavors 210 participacions a Ruiz Gallud i el despatx, el 100% de Centro para la Reforma Económica y el Desarrollo Social de Freemarket.
A l’Agència Tributària el que li «crida l’atenció» és que Montoro vengués el desembre del 2007 les 480 participacions adquirides «menys de dos mesos abans». I que no ho declarés. «En la seva declaració d’IRPF del 2007 no consta cap venda d’accions o participacions en societats», destaca l’informe, que assenyala també «altres errors o incoherències en la informació notarial» que reflectien la compravenda realitzada, com que Montoro aparegués com a únic transmitent de 180 participacions, quan també havia d’aparèixer el despatx Montoro y Asociados. Ni tan sols coincidia el preu de la transmissió.
L’abril del 2008, Montoro va transmetre 1.080 participacions d’Equipo Económico a Ricardo Martínez Rico i 720 al seu propi germà Ricardo, tot i que qui consta és el seu cònjuge. Després de l’operació, Martínez Rico va passar a tenir el 43% del capital social i l’últim, un 15%, fins que el 2012 va vendre les seves participacions a parts iguals a Vicente-Tutor, Piedras i Ruiz Gallud. Els experts han detectat que Cristóbal Montoro no va declarar en l’IRPF cap guany patrimonial, «al ser declarat de nou un valor d’adquisició igual al valor de transmissió» de 10 euros que ascendia a «18.000 euros corresponents a 1.800 participacions».
Des de Luxemburg
En l’anàlisi preliminar de Montoro apareix que tenia sis comptes, dos compartits amb la seva dona i un de les seves filles. També es reflecteix un préstec per 360.000 euros en el qual els experts veuen cridanera «la quantia amortitzada juntament amb el pagament d’interessos corresponents al període 2006-2008, considerant la informació obtinguda respecte dels saldos a 31 de desembre de cada exercici, així com del volum d’entrades i sortides de fons (a partir del 2015) conciliada amb els imports obtinguts de les diferents fonts de renda declarades», i sol·liciten més temps i dades per arribar a una conclusió.
Montoro, que apareix com a cotitular de cinc immobles a Guadarrama, Madrid i Benidorm, i un més en exclusiva a la capital, que té arrendat, figura com a receptor el 7 de febrer del 19 de 77.934 procedents de Luxemburg en concepte «pensió ‘Complémentaire’ 05/2019». Els inspectors d’Hisenda adscrits a Anticorrupció necessiten més dades per identificar el motiu del pagament.
Notícies relacionadesEn el sumari consta que el jutge ha ordenat investigar un total de 321 comptes i 339 productes financers per mirar de determinar el destí dels diners. En l’ofici remès al magistrat, la Guàrdia Civil posava de manifest «l’existència d’un flux de diners d’Equipo Económico amb països estrangers», a través d’«una estructura societària íntimament vinculada i dependent del despatx, a la qual haurien realitzat diversos pagaments per importants quantitats de diners des de la matriu mercantil». Els agents esmenten operacions intracomunitàries i entrada de divises a Equipo Económico i una de les empreses de l’entramat, Anvalia 7, procedents de Colòmbia, Panamà, els EUA i el Regne Unit, així com sortides des de dues més, Limacar i Tutman Fiscalia, a Luxemburg i Irlanda.
Les facturacions de l’entramat societari d’Equipo Económico a la matriu ascendeixen a 12,8 milions d’euros. Del 2009 al 2015, Econodos va facturar 3.511.925; Consultoría y Diagnóstico, 2.415.959; Tutman Fiscalía, 2.910.409; Vau Consultoría y Análisis, 654.417; Anvalia 7, 1.468.476; Sociedad de Servicios y Asesoramiento, 1.206.758, i Plataforma de Soluciones Jurídicas, 84.47 euros entre 2013 i 2014.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Estàs convidat a un casament properament? Aquests són els errors més comuns
- El pilot sallentí Pau Alsina mor als 17 anys en un accident durant un entrenament
- Tribunal Constitucional El TC eleva al ple el recurs de Puigdemont, però no resoldrà fins al setembre si li aixeca l'ordre de detenció
- Nova norma El Govern impulsa una llei perquè els directius públics siguin elegits per meritocràcia i no per adscripció política
- L'evolució de la seguretat Els robatoris cauen gairebé un 10% a Barcelona i els incidents amb navalles pugen un 38%