Els investigadors dubten que Montoro es deslligués del seu despatx

L’exministre d’Hisenda sempre ha afirmat que es va desvincular d’Equipo Económico el 2008, abans de tornar al Govern

Anticorrupció veu estrany que el repartiment es fes entre qui després seria el seu cap de gabinet i el seu germà

L’instructor xifra la rebaixa fiscal obtinguda per les empreses de gasos industrials que van contractar el despatx de l’exministre en un 85%

Els investigadors dubten que Montoro es deslligués del seu despatx
3
Es llegeix en minuts
Ángeles Vázquez
Ángeles Vázquez

Periodista

Especialista en Tribunals i Justícia

ver +
Cristina Gallardo
Cristina Gallardo

Redactora de Tribunals

Especialista en Tribunals / Nacional

Ubicada/t a Espanya

ver +
J. G. Albalat
J. G. Albalat

Redactor

Especialista en judicials

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Quan s’aixeca el secret que pesa sobre un sumari, queden al descobert les diferents línies d’investigació seguides per la fiscalia i, en el cas Montoro, la Guàrdia Civil i els Mossos, per mirar de desentranyar tots els mètodes utilitzats per la presumpta trama de corrupció desarticulada per lucrar-se i mirar d’amagar-ho. Una d’aquestes línies passa per desxifrar si l’exministre Cristóbal Montoro es va desvincular realment del despatx que va fundar quan va deixar el Govern de José María Aznar, Equipo Económico. Ell sempre ha afirmat que ho va fer el 2008, de tal manera que quan va tornar a Hisenda amb Mariano Rajoy com a president, ja no hi tenia cap relació. Els dubtes dels investigadors sorgeixen per la forma en què es va desprendre de les seves accions, segons consta en el sumari a què ha tingut accés EL PERIÓDICO.

La fiscal Anticorrupció adscrita a la causa, Carmen García Cerdá, considera sospitós que quan Montoro es va desprendre de la seva participació "no s’exercitessin drets d’adquisició preferent". Afegeix que crida "l’atenció que el paquet del senyor Montoro acabés en mans del senyor Martínez Rico (que sembla que no treia ingressos del despatx d’acord amb el percentatge de participació formal), així com en les del seu germà (del qual no consta l’exercici de funcions, ni presa de decisions, ni representacions o autoritzacions en comptes, ni fluxos de renda inherents a la seva participació, d’altra banda gens menyspreable)". Felipe Martínez Rico va ser després cap de gabinet de Montoro a Hisenda, quan va tornar al Govern de la mà de Rajoy.

L’escrit fiscal assenyala que el germà de l’exministre "al seu torn podria semblar que va repartir les esmentades participacions a la resta de socis", però "no en funció del percentatge d’aquests en el moment de la transmissió (quedant-se fora del repartiment l’accionista majoritari), sinó aproximadament coincident amb els existents el 2008 quan el senyor Montoro es mantenia al despatx".

Segons l’opinió de la representant del ministeri públic, això "redundaria en el manteniment de l’estatus, del control societari, de condicions o pactes entre socis". Per això proposa al jutge d’instrucció, el titular del Jutjat d’Instrucció número 2 de Tarragona, Rubén Rus, "endinsar-se en la investigació de l’esmentada operació" de la desvinculació efectiva per determinar si va ser tal i les capacitats de decisió i control de cada soci del despatx, així com els eventuals pactes entre ells o les vendes condicionades que es poguessin produir i qualsevol altra circumstància.

Notícies relacionades

A petició dels Mossos i la Guàrdia Civil, amb el suport d’Anticorrupció, el magistrat va lliurar oficis a diferents entitats bancàries per aconseguir informació sobre els comptes dels diferents imputats i de les seves empreses, així com de les que acudien a Equipo Económico per tenir accés a Hisenda i amb aquest poder aconseguir una legislació més beneficiosa per als seus interessos. En una de les seves resolucions el jutge d’instrucció xifra la rebaixa fiscal obtinguda per les empreses de gasos industrials que van contractar aquest despatx en un 85%, cosa que continuava fent molt avantatjós recórrer als seus serveis, malgrat la quantitat que li pagaven, que va arribar als 779.705 euros, segons el que va declarar el mateix Equipo Económico. La fiscal, després de recordar la petició de les forces i cossos de seguretat de l’Estat, es feia ressò d’una de les conclusions de l’informe de l’Agència Tributària en què aquest organisme diu que "crida l’atenció que existeixin socis que pràcticament no percebin formalment ingressos del despatx, l’obtenció d’ingressos per diversos exsocis del despatx en exercicis posteriors a la seva sortida formal, el no exercici de drets d’adquisició, així com les discordances entre els percentatges de participació a Equipo Económico i els ingressos percebuts directament o indirectament pels socis al llarg del període analitzat, considerant així mateix que els resultats es van acumular a reserves, sense repartiment, fins a l’exercici 2016".

Davant aquestes circumstàncies detectades per l’AEAT, Anticorrupció considera que "unides als errors i discrepàncies assenyalades quant als subjectes, els seus percentatges de participació" i els obtinguts de la seva venda, resulta convenient "obtenir documentació més precisa sobre moviments de comptes, titularitats, quotes de participació, preses de decisions", a fi de "descartar persones interposades, pactes entre socis i/o vendes de participacions, el preu real de les quals podria superar el valor nominal declarat".