Espanya en un moment crucial

Salazar renuncia a estar en l’executiva al ser acusat d’"assetjament sexual"

La denúncia de "comportaments inadequats" amb treballadores del PSOE del cridat a ser adjunt d’Organització escalfa encara més el comitè federal

Salazar renuncia a estar en l’executiva al ser acusat d’"assetjament sexual"
3
Es llegeix en minuts
Juan Ruiz Sierra
Juan Ruiz Sierra

Periodista

ver +
Iván Gil
Iván Gil

Periodista

Especialista en Política

Ubicada/t a Madrid

ver +
May Mariño

La notícia que Paco Salazar, secretari d’Acció Electoral i cridat a ser també adjunt en l’àrea d’Organització, ha tingut "comportaments inadequats" amb diverses treballadores al PSOE i a la Moncloa va escalfar encara més el comitè federal d’ahir per encarar la nova i difícil etapa després de la dimissió de Santos Cerdán per corrupció. Publicada per El Diario, la crònica recull testimonis de dones que denuncien "assetjament sexual" per part del col·laborador de Pedro Sánchez: comentaris obscens, invitacions a sopar fora de l’horari laboral i fins i tot oferiments de dormir a la mateixa casa.

Salazar hauria d’haver sigut nomenat per l’executiva adjunt d’Organització i després ser ratificat pel comitè federal. Arran de la nova notícia, molt comprometedora per al PSOE i que se suma als àudios entre José Luis Ábalos i Koldo García on tots dos es reparteixen dones en situació de prostitució com si fossin objectes, la reunió del primer organisme va començar amb retard. I, tot just començar, Salazar va renunciar als seus llocs tant en el partit com en el Govern. Fonts de la Moncloa es van confessar "molt sorpreses" pels testimonis apareguts, i van insistir que "mai" han vist en Salazar aquest tipus de comportaments. Però també van explicar que va ser el mateix afectat qui va decidir que havia de fer un pas enrere.

Més tard, i després del discurs de Sánchez en què va animar a denunciar als canals interns anònims situacions de possible assetjament, des de Moncloa es confirmava que Salazar també demanava ser apartat provisionalment de les seves responsabilitats al Gabinet de Presidència del Govern. Actualment era secretari general de Coordinació Institucional.

La Secretaria General de Presidència va posar en marxa "els mecanismes establerts per aclarir els fets i determinar si és procedent l’activació del protocol d’actuació per assetjament sexual i per raó de sexe, tal com estableix l’Administració General de l’Estat", segons traslladen les mateixes fonts. En aquest sentit puntualitzen que, fins ara, "cap empleat o empleada ha sol·licitat l’activació de l’esmentat protocol ni s’ha tingut coneixement de cap fet o comportament verbal o físic de naturalesa sexual que pogués ser constitutiu d’una actuació degradant, ofensiva o intimidatòria" de Salazar.

Fins que no es va solucionar la qüestió de Salazar, Sánchez no va començar la reunió de la direcció socialista que estava prevista per a les 9.30 hores. El també president del Govern es va estar veient amb diversos dirigents del partit, entre ells Salazar, des que va arribar cap a les nou del matí a la seu del partit per afrontar aquesta jornada.

"Salazar ha sol·licitat al PSOE l’obertura d’unes diligències prèvies d’informació sobre les notícies conegudes aquest matí", va assenyalar el partit en un comunicat. Fonts del PSOE traslladen que el seu lloc a l’Executiva serà amortitzat i ningú l’ocuparà, i que assumirà les seves funcions la secretària d’Organització.

La defensa d’Alegría

Diversos dirigents del PSOE s’havien posicionat poc abans sobre aquest nou escàndol. "És un company íntegre", va dir la ministra d’Educació, portaveu del Govern i líder dels socialistes a l’Aragó, Pilar Alegría. Adriana Lastra, exvicesecretària general del PSOE i actual vicesecretària general dels socialistes asturians, deixava clar que la seva federació estava en contra de la designació de Salazar: "No hauria de ser anomenat".

Notícies relacionades

Darrere de tot aquest moviment, sense qüestionar les denúncies presentades per aquestes dones, hi ha dirigents del PSOE que veuen la mà de la "venjança" interna darrere. Salazar era un dels escassos supervivents de l’equip amb què Sánchez va guanyar el 2017 les primàries socialistes, un grup que també tenia Santos Cerdán, José Luis Ábalos i Koldo García com a membres.

De fet, Salazar va formar part, amb Cerdán, del primer equip d’Organització que, sota el control d’Ábalos, va conformar Sánchez a la seva tornada a la Secretaria General del PSOE el 2017.