Govern i Generalitat negociaran el finançament singular el 14 de juliol

La comissió bilateral per tancar una proposta se celebrarà a BCN dues setmanes després del termini compromès per Illa a ERC per a la investidura

Govern i Generalitat negociaran el finançament singular el 14 de juliol
4
Es llegeix en minuts
Carlota Camps
Carlota Camps

Redactora especialitzada en Parlament i política catalana

Especialista en política catalana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La Generalitat, el Govern i ERC es donen més temps per tancar la proposta de finançament singular per a Catalunya. La comissió bilateral Estat-Generalitat que haurà de ratificar l’acord serà el 14 de juliol a Barcelona, dues setmanes després del termini marcat inicialment en l’acord d’investidura del president Salvador Illa. Així ho va anunciar ahir la Generalitat, després que la vicepresidenta del Govern i ministra d’Hisenda, María Jesús Montero, ja hagués esbossat aquest calendari en una entrevista a ‘El Correo de Andalucía’, diari del grup Prensa Ibérica, que es publica avui.

Es tracta d’un retard pactat, que busca prioritzar el "contingut" a les "dates". Així ho va deixar clar el mateix president d’ERC, Oriol Junqueras, en la seva intervenció en obert durant la celebració d’un consell nacional del partit ahir. "Les dates són importants, però els continguts són més importants que les dates. Si el PSOE necessita uns dies més, que els tingui. Nosaltres som aquí per garantir un bon acord", va defensar Junqueras, després de reconèixer que el "context" de crisi interna del PSOE arran del cas Santos Cerdán no ajuda la negociació.

Per al 14 de juliol, l’exnúmero tres dels socialistes ja haurà declarat davant la justícia per la presumpta corrupció de què se l’acusa, el PSOE haurà decidit qui el substitueix com a secretari d’organització en un comitè federal i haurà tingut lloc la compareixença de Pedro Sánchez al Congrés dels Diputats per donar explicacions sobre aquest cas, prevista per al pròxim 9 de juliol.

Fonts de la Generalitat són optimistes amb el pacte i asseguren que en els últims dies "s’han accelerat els treballs" entre la Generalitat i el Govern i s’ha avançat "en punts de l’acord". "S’ha posat data a la Bilateral perquè es preveu avançar cap a un acord sobre el finançament i la gestió tributària", expliquen des de l’Executiu, que també descarten que hi hagi cap anunci aquest dilluns vinent, dia del venciment, com inicialment era la intenció del president Salvador Illa.

Sobre la convocatòria de la reunió també es va pronunciar el ministre de la Presidència, Félix Bolaños, que la va emmarcar "dins de la normalitat absoluta". Bolaños va assegurar que encara no s’ha fixat l’ordre del dia de la trobada, però va donar per fet que el finançament singular serà sobre la taula. En una compareixença de premsa ahir, el ministre va celebrar el clima de "treball compartit i lleialtat institucional" que existeix entre les dues administracions, i el va contraposar a l’"enfrontament i conflicte permanent" que assegura que hi havia anteriorment.

El portaveu dels Comuns, David Cid, també va restar importància al retard, i va remarcar que el més important és que s’aprofitin aquests 15 dies per "tancar un bon acord" que serveixi per definir "les bases i l’estructura" del nou sistema de finançament.

Recaptar tots els impostos

Els republicans reclamen que el model pactat sigui fidel als termes en els quals es va comprometre el PSC, que són que la Generalitat recapti i gestioni tots els impostos i que la quota de solidaritat no vagi en detriment del principi d’ordinalitat en el repartiment de recursos.

No obstant, aquest és un punt complex perquè ha d’aglutinar el suport d’una majoria al Congrés disposada a aprovar la llei i, en aquests moments, partits com Compromís, el BNG i Més Mallorca, que formen part de la majoria que fins ara ha sostingut el Govern de Sánchez, reclamen que el model beneficiï també les seves respectives autonomies.

"Ha de ser el millor acord per a Catalunya, però també per a molts dels que l’hauran de votar", va reconèixer Junqueras en la mateixa intervenció davant els comandaments del seu partit a Bellpuig.

El líder republicà també va admetre que el PSOE no està en el "millor moment" per prendre "decisions valentes" i que "exigeixen coratge". "No és fàcil i, si el PSOE té dubtes i problemes interns, encara menys", va confessar Junqueras en un discurs en què va deixar clar que poden donar més "temps", però no rebaixar exigències en el "contingut".

Notícies relacionades

No obstant, des del Govern d’Illa mantenen que treballen per complir "en temps i forma" el compromís amb la millora del finançament i asseguren que l’anunci de la bilateral és un "altre exemple" que tenen vocació de complir els acords. També donen per fet que l’any que ve l’Agència Tributària de Catalunya estarà en disposició de recaptar tot l’IRPF, com va quedar reflectit en el pacte de la investidura d’Illa. "Això passarà", insisteixen.

Per a Illa és molt important arribar a un acord per al finançament singular perquè això obriria els republicans a negociar els pressupostos per al 2026, suposa guanyar un any d’estabilitat i assegurar-se, com a mínim, arribar a l’equador del mandat.