Tempesta judicial i política

L’UCO busca proves contra Cerdán i Ábalos després de registrar Ferraz i Transports

El Suprem ordena als agents que clonin els correus dels dos exdirigents socialistes 

La Guàrdia Civil examina expedients d’obres en la licitació dels quals haguessin intervingut Adif i Carreteres

L’instructor cita els cinc empresaris a qui el dia 10 es van registrar els seus domicilis i empreses

L’UCO busca proves contra Cerdán i Ábalos després de registrar Ferraz i Transports
4
Es llegeix en minuts
Juan Fernández
Juan Fernández

Periodista

ver +
Ángeles Vázquez
Ángeles Vázquez

Periodista

Especialista en Tribunals i Justícia

ver +
Cristina Gallardo
Cristina Gallardo

Redactora de Tribunals

Especialista en Tribunals / Nacional

Ubicada/t a Espanya

ver +

Agents de la Unitat Central Operativa (UCO) de la Guàrdia Civil es van personar ahir al matí a la seu federal socialista del carrer Ferraz de Madrid per executar una ordre judicial de recerca d’efectes personals i informació de l’exsecretari d’Organització del PSOE Santos Cerdán. L’operació va començar al migdia i va durar més de dues hores. La van portar a terme discretament un reduït grup de guàrdies, quatre en concret, i tres d’ells van entrar a l’edifici amb maletins i hardware informàtic. No va ser un registre de la seu del partit majoritari del Govern, sinó el compliment d’un requeriment del Tribunal Suprem d’obtenció d’informació sobre l’exdirigent investigat. Els agents van copiar el compte de correu electrònic que té Santos Cerdán al PSOE a la recerca d’arxius que aportin informació sobre les seves activitats d’influència i presumpte cobrament de comissions en contractes públics. La comanda als agents també incloïa la còpia d’altres comptes de correu electrònic que Cerdán hagués utilitzat amb el servidor del partit.

El clonatge de l’e-mail de Cerdán s’esmenta específicament entre les diligències que conté una interlocutòria del magistrat del Tribunal Suprem Leopoldo Puente per la qual s’ordenen diverses accions de policia judicial per a la investigació de la suposada corrupció en què es veuen implicats alguns ex alts càrrecs socialistes. La interlocutòria de l’instructor demanava al PSOE que obrís les portes de Ferraz a l’UCO amb l’objectiu de "procedir a l’accés i a la gravació [clonatge] dels continguts que es poguessin trobar en el compte de correu electrònic corporatiu" que feia servir l’exsecretari d’Organització del PSOE.

Una nova fase de la investigació, que passa de la troballa d’indicis a la recerca de proves, està en marxa després que els guàrdies de l’UCO analitzessin les gravacions d’àudio portades a terme per qui va ser mà dreta d’Ábalos, Koldo García, i que fins ara estan sent el principal element incriminatori dels qui van ser els seus caps, recollides en un demolidor informe policial elevat al jutge el dia 5 de juny. L’UCO va rebre la mateixa ordre judicial per copiar el correu electrònic de l’exministre José Luis Ábalos en el Ministeri de Transports, així com l’obtenció d’expedients d’obres en la licitació de les quals intervingués Adif (Agència d’Infraestructures Ferroviàries) i la Direcció General de Carreteres, organismes afectats per la investigació de la trama Koldo-Ábalos-Cerdán. En el cas d’Adif, les indagacions s’estenen ara als expedients de licitació d’obres de línia d’alta velocitat entre Múrcia i Almeria, la millora del traçat ferroviari al seu pas per Sant Feliu de Llobregat i el soterrament de vies a Múrcia, tot això per un valor superior als 333 milions. En la Direcció General de Carreteres es busquen proves documentals en els expedients de sis obres que van suposar en conjunt un import de més de 288 milions. Les principals són la reforma del pont d’El Centenario, a Sevilla, i actuacions a l’A-68 a La Rioja. A més, s’acumula informació sobre contractes a l’A-32 al seu pas per Úbeda (Jaén), a l’A-12 entre La Rioja i Burgos i a l’A-63 a Astúries, a més de treballs de conservació de carreteres a Terol. La recerca en la còpia del correu electrònic de Santos Cerdán pels guàrdies civils obre una possibilitat que la investigació s’ampliï cap a dues de les incògnites del cas: d’una banda, quin camí seguien els diners de les comissions a contractistes que s’esmenten en les converses gravades i, de l’altra, si aquests diners haurien servit per finançar irregularment el PSOE.

Tots els identificats

L’instructor ha citat entre el 4 i el 7 de juliol com a imputats els cinc empresaris els domicilis i empreses dels quals van ser registrats el dia 10 de juny (Antonio i Daniel Fernández Menéndez, d’Obres Públiques i Regadius; Fernando Merino, per Acciona, tot i que ja n’està desvinculat; José Ruz Martínez, de Levantina Ingeniería y Construcció, i Joseba Antxon Alonso, de Servinabar) com a persones que, "en la seva condició, almenys, d’administradors de fet de determinades entitats mercantils, haurien pogut intervenir en la indeguda adjudicació en favor d’aquestes concretes obres públiques a canvi d’un preu". El jutge considera que s’han d’analitzar els seus comptes i els dels qui n’hagin pogut resultar beneficiats, com la fundació d’Ábalos Fiadelso.

Notícies relacionades

L’instructor assenyala que l’informe policial identifica les obres que, durant el període en què Ábalos va ser ministre de Transport, van poder haver sigut adjudicades irregularment. Per aprofundir en les indagacions, la interlocutòria demana a Adif que, en un termini màxim de 15 dies, li remeti els expedients de cinc obres que va adjudicar presumptament seguint les instruccions que li donava la trama (San Feliu de Llobregat, El Mayor, Múrcia, Monforte i Astúries) i de sis obres més a la Direcció General de Carreteres (Logronyo, Sevilla, Astúries, Úbeda, Terol i el Camí de Sant Jaume).

La resolució indica que tant qui era la seva presidenta, Isabel Pardo de Vera, com el llavors director general de Carreteres, Javier Herrero, "haurien pogut prestar, en el marc de les indegudes adjudicacions", assistència a Ábalos, a través de Koldo García, "perquè les adjudicacions projectades per ells poguessin arribar a bon terme", facilitant de manera immediata la informació convenient que constava en els expedients, o la sortida a licitació d’altres, seguint les directrius que el ministre, a través del seu assessor, els impartia.

Temes:

Adif PSOE