¿Per què es va apagar la llum?
Els informes parlen de les diferents tecnologies de generació i no n’assenyalen cap com l’origen al 100%

Després de gairebé dos mesos de l’apagada sembla que tornem a recuperar una mica de llum. Aquesta ve donada pels informes presentats tant pel Govern com REE. En aquests es presenten algunes dades ja conegudes, que s’havien anat donant a poc a poc, i altres de noves, es tornen a descartar potencials casos que inicialment ja es van mostrar com a complicats, i a través de dades s’arriba a una conclusió que ja es podia considerar a grans trets ben aviat. Van passar moltes coses que van portar al límit la xarxa elèctrica, i es va quedar sense capacitat de resposta; en altres paraules, les nostres defenses es van quedar sense elements per protegir-nos com cal. Aquesta rastellera de problemes van incloure estabilitat de la xarxa, tant de tensió com de freqüència; components que no van respondre com cal tant a oferir el suport (control de tensió) com proteccions que es van activar abans del que calia.
També és important que als informes es parla de diferents tecnologies de generació, tant clàssiques com renovables; i no se n’assenyala cap com l’origen exacte al 100% ja que s’havien identificat respostes "rares" des d’abans de la caiguda del primer sistema de generació.
Addicionalment, l’informe inclou moltes mesures correctores i millores per prendre. Val la pena dir que moltes d’aquestes fa temps que són en informes i taules; però que comporten uns canvis en el procés d’operació, i sistèmics, que necessiten ser implementats, perquè tots siguem responsables d’igual manera de mantenir la casa neta i ordenada.
Notícies relacionadesAquests informes mostren uns fets i unes fases clares i comprensibles, que porten a unes conclusions comunes. Com sempre, tots tiren pilotes fora o reparteixen responsabilitats. Que el sistema caigués va ser un cúmul d’errors, que molt probablement no té un únic responsable. Esperem que puguem prendre les mesures presentades al més aviat possible per poder seguir amb el procés de la transició energètica sense dubtes. Personalment crec que l’important és entendre perfectament per què va passar (entendre un problema és el primer pas a solucionar-lo) i no tant el qui, tot i que som molt fans tots de polaritzar i polemitzar qualsevol cosa: futbol, política i, en aquest cas, energia.
A títol de resum, m’agradaria dir que aquests informes aporten llum però el que necessitem és seguretat. La xarxa elèctrica des de l’apagada és més segura i si s’apliquen els canvis indicats o fins i tot els plans presentats diversos anys enrere, aconseguirem que ho sigui molt més.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Drets laborals Renúncies per venjança: la tendència que més temen les empreses
- La nova Via Laietana s’inaugura el dia 29 amb una gran festa popular
- Als 50 anys Mor Esperanza García, exdiputada del PP i delegada de la Junta d'Andalusia a Catalunya
- Pablo Gil, economista: "Això és el que has de fer per invertir si guanyes 1.000 euros al mes"
- Carta a Rutte Sánchez trasllada al secretari general de l’OTAN que es plantarà a la pujada de la despesa militar
- El Corte Inglés guanya un 6,7% més el 2024, fins als 512 milions
- Espanya vol ajornar la implantació del preu de la llum cada 15 minuts
- Les companyies d’aliments malgasten 6,5 quilos de productes per tona
- Unai Sordo: «¿Avançament electoral? No malgastem l’opció d’arribar a la plena ocupació»
- L’advocada general de la UE avala la multa de 4.300 milions a Google