¿Per què es va apagar la llum?
Els informes parlen de les diferents tecnologies de generació i no n’assenyalen cap com l’origen al 100%
Després de gairebé dos mesos de l’apagada sembla que tornem a recuperar una mica de llum. Aquesta ve donada pels informes presentats tant pel Govern com REE. En aquests es presenten algunes dades ja conegudes, que s’havien anat donant a poc a poc, i altres de noves, es tornen a descartar potencials casos que inicialment ja es van mostrar com a complicats, i a través de dades s’arriba a una conclusió que ja es podia considerar a grans trets ben aviat. Van passar moltes coses que van portar al límit la xarxa elèctrica, i es va quedar sense capacitat de resposta; en altres paraules, les nostres defenses es van quedar sense elements per protegir-nos com cal. Aquesta rastellera de problemes van incloure estabilitat de la xarxa, tant de tensió com de freqüència; components que no van respondre com cal tant a oferir el suport (control de tensió) com proteccions que es van activar abans del que calia.
També és important que als informes es parla de diferents tecnologies de generació, tant clàssiques com renovables; i no se n’assenyala cap com l’origen exacte al 100% ja que s’havien identificat respostes "rares" des d’abans de la caiguda del primer sistema de generació.
Addicionalment, l’informe inclou moltes mesures correctores i millores per prendre. Val la pena dir que moltes d’aquestes fa temps que són en informes i taules; però que comporten uns canvis en el procés d’operació, i sistèmics, que necessiten ser implementats, perquè tots siguem responsables d’igual manera de mantenir la casa neta i ordenada.
Notícies relacionadesAquests informes mostren uns fets i unes fases clares i comprensibles, que porten a unes conclusions comunes. Com sempre, tots tiren pilotes fora o reparteixen responsabilitats. Que el sistema caigués va ser un cúmul d’errors, que molt probablement no té un únic responsable. Esperem que puguem prendre les mesures presentades al més aviat possible per poder seguir amb el procés de la transició energètica sense dubtes. Personalment crec que l’important és entendre perfectament per què va passar (entendre un problema és el primer pas a solucionar-lo) i no tant el qui, tot i que som molt fans tots de polaritzar i polemitzar qualsevol cosa: futbol, política i, en aquest cas, energia.
A títol de resum, m’agradaria dir que aquests informes aporten llum però el que necessitem és seguretat. La xarxa elèctrica des de l’apagada és més segura i si s’apliquen els canvis indicats o fins i tot els plans presentats diversos anys enrere, aconseguirem que ho sigui molt més.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- La lupa Araujo i el Barça se separen
- El més alt de la Vall d’Aran El poble de Catalunya que recomana ‘National Geographic’: amb cases de pedra, moltes flors i unes vistes espectaculars del Pirineu
- Joan Baltà, director de Barcelona Sagrera Alta Velocitat: "L’estació de la Sagrera encara necessita sis anys més d’obres"
- Baixa temporal Andreu Buenafuente abandona TVE de manera inesperada per prescripció mèdica: «He de parar una mica»
- Natura L'espectacular poble de conte a només 30 minuts de Vic
- Agressions sexuals Una nena de 9 anys revela després d’una xerrada del 25-N en una escola de Palma que el seu oncle la violava
- Sorteig Extraordinari de Nadal ¿Pot un vident encertar el número del Gordo de la Loteria de Nadal?
- Increment del 2,7% Les pensions contributives pujaran 40 euros de mitjana al mes el 2026
- Al polígon la Borda Tres ferits greus en l’incendi d’una empresa de reciclatge a Caldes de Montbui
- Conveni col·lectiu Acord en el metall de Barcelona: els salaris de 200.000 treballadors pujaran un 10% fins al 2027 i es desconvoca la vaga
