Tempesta judicial i política

Les obres del soterrament de les vies a Sant Feliu, sota sospita

La Guàrdia Civil apunta al suposat cobrament de comissions per la trama també a Catalunya

Els treballs de la infraestructura adjudicats per Adif a Acciona van costar 62 milions d’euros

Un tren de Rodalies en Molins de Rei

Un tren de Rodalies en Molins de Rei / ZOWY VOETEN

3
Es llegeix en minuts
Jose Rico
Jose Rico

Coordinador de les seccions de Política, Internacional i Economia

Especialista en enquestes i política catalana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Al llarg de les seves 490 pàgines, el demolidor informe de la Unitat Central Operativa (UCO) de la Guàrdia Civil que atribueix la "gestió" de 620.000 euros en comissions a Santos Cerdán, ja exsecretari d’Organització del PSOE, cita dues localitats de Catalunya: Tarragona i Sant Feliu de Llobregat. No obstant, els investigadors de la presumpta trama de cobrament de comissions que dirigia Koldo García, la mà dreta de l’exministre José Luis Ábalos, creuen que la menció a Tarragona va ser una confusió dels implicats i que, en realitat, una de les cinc obres sota sospita era el soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, una obra adjudicada per Adif a Acciona que comptava amb un pressupost de 51,7 milions d’euros, que es va ampliar després fins als 62 milions.

L’informe de l’UCO recull transcripcions de converses en les quals Cerdán, Ábalos i Koldo suposadament discuteixen sobre el cobrament de 620.000 euros en comissions il·legals per adjudicacions d’obres a Múrcia i d’un immoble, així com unes altres 450.000 pendents d’abonar per obres a Logronyo, Sevilla i Sant Feliu de Llobregat. En concret, en una conversa entre Koldo i Ábalos del 18 de novembre del 2020, l’assessor li diu a l’exministre que Cerdán estava eludint alguna qüestió. "Ja he parlat amb ell en dues ocasions, i jo crec que s’està passant de llest. Et queda Sant Feliu i El Mayor, són 350", diu Koldo.

"El de Barcelona"

En aquest context, segons l’UCO, el 2 de febrer del 2022, quan Ábalos ja no era ministre de Transport, Koldo va mantenir una conversa amb Cerdán en què "debatien quant quedava pendent d’abonar a Ábalos tenint en compte que ja havia rebut 550.000 euros". Segons l’informe, Cerdán diu: "Jo els he demanat el de Sevilla". Koldo respon: "Però és que primer ha de ser el de Logronyo i després el de Barcelona". I Cerdán respon: "Que li donaré, 550.000 euros".

Més tard, en la mateixa conversa, Koldo insisteix: "I el de Barcelona", i Cerdán li respon: "550.000 i d’allà descomptem. Llavors el de Sevilla li diré que me’l posin per escrit si no, i te’l dono, ¿d’acord?".

En un altre moment de la xerrada, Cerdán li demana a Koldo: "Digues-me de què són els 550". Koldo respon: "Els 550 són de Múrcia, que els van donar dues obres, que són de 90 i 10. Queda Tarragona, queda Logronyo, que era de 90. I queda Sevilla, que era de 1.000. La de Tarragona, si no recordo malament, crec que eren gairebé 90, i aquestes són les tres que queden". Per tant, segons Koldo, calia donar a Ábalos, "ara mateix 450.000, vosaltres li’n regaleu 70.000".

Notícies relacionades

D’aquest fragment, segons els investigadors, "es dedueix que, segons Koldo, els 550.000 euros que havien sigut abonats a Ábalos provenien de dues adjudicacions a Múrcia i quedava pendent l’abonament de 450.000 euros derivats d’una obra de Logronyo, una de Sevilla i una altra a Tarragona". La conclusió de l’informe, una vegada analitzades les converses, és que, en realitat, Tarragona era una referència a la licitació d’Adif a Acciona a Sant Feliu de Llobregat per a "un projecte de construcció de la integració del ferrocarril per un import inicial de 51.760.263,99 euros, ampliant-se fins als més de 62 milions d’euros".

El 30 de maig del 2019, Isabel Pardo de Vera, llavors presidenta d’Adif, va escriure a Koldo per informar-lo del resultat de l’obertura d’ofertes econòmiques a Sant Feliu. "Acciona va obtenir la millor puntuació tècnica i després l’adjudicació, sent la novena més econòmica", indica l’UCO.