Illa i ERC busquen l’encaix de la Generalitat en la gestió del Prat

El Govern analitza la fórmula per complir el pacte amb els republicans, que xoca amb la dificultat que Aena és una empresa cotitzada

Des de l’Executiu català asseguren que la seva prioritat no és intervenir en un model que "ja funciona"

Dibuixos a mà fins a les set del matí: així es va gestar el pacte per l'ampliació de l'aeroport

Illa i ERC busquen l’encaix de la Generalitat en la gestió del Prat
4
Es llegeix en minuts
Sara González
Sara González

Periodista

Especialista en Política

ver +
Quim Bertomeu
Quim Bertomeu

Periodista

Especialista en política catalana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

(Un avió durant la maniobra d’aproximació a l’aeroport del Prat.)

L’anunci de Salvador Illa sobre la futura ampliació de l’aeroport del Prat va ser rellevant no només per tot el que va dir, sinó també pel que no va esmentar. En la seva intervenció de dimarts, va parlar de l’allargament de la pista, de l’afectació sobre les zones naturals i de l’impacte econòmic, però no va dir res sobre si la Generalitat assumiria un paper més gran en la governança de l’aeròdrom, una vella reivindicació política del catalanisme i de la societat civil. ¿Queda, per tant, descartat que la Generalitat pugui tenir un paper decisori més gran en el futur de la infraestructura?

El Govern va assegurar ahir, un dia després de la presentació, que manté viva aquesta reivindicació. També ERC, soci d’Illa al Parlament, continua pressionant per aconseguir avanços en aquesta matèria. De fet, fonts coneixedores de les negociacions confirmen que aquest assumpte és a sobre de la taula de les múltiples negociacions que té l’Executiu català amb els republicans. "Aquesta és una cursa de fons. Combinem l’abordatge dels assumptes conjunturals amb els estructurals", asseguren. Això sí, continuen pesant més incògnites que certeses i, en tot cas, la recerca d’aquest encaix no serà a curt termini, ja que ERC ha situat la urgència aquest any en el model de finançament.

Una de les dificultats per a l’entrada de la Generalitat en la gestió és que Aena, l’actual gestor, és una empresa cotitzada –per més que el 51% de les accions siguin propietat de l’Estat– i és complex i costós que la Generalitat entri a formar-ne part. Fonts governamentals asseguren que la seva prioritat no és intervenir en un model que "ja funciona". I afegeixen tot seguit que Aena "continuarà sent el que és".

Pla avalat pel Parlament

Així que, partint de la base que no canviarà el gestor, la negociació aborda altres fronts. El que té més opcions d’arribar abans a una meta és el del sistema aeroportuari català, és a dir, el model de governança intern entre els aeroports que té Catalunya. Bàsicament, quin paper poden jugar els de Girona, Reus i Lleida-Alguaire i com garantir que estiguin ben connectats amb el del Prat per via ferroviària. El segon, el de la governança respecte a l’Estat, que podria passar per la creació d’un òrgan al marge d’Aena, una mena de consorci. Cal recordar que el pla pactat entre el Govern i ERC ja va rebre l’aval del Parlament en el debat de política general i passa per crear un Consell Rector Aeroportuari de Catalunya i una Autoritat Aeroportuària de Catalunya. Amb això, es contempla dotar de més ascendència el Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries (CDRA), en el qual ja participa la Generalitat juntament amb l’Ajuntament de Barcelona, Aena i la Cambra de Comerç.

Las dues veus més autoritzades del Govern en l’assumpte s’han pronunciat sobre la qüestió. En una entrevista a RAC1, el president Illa va assegurar que el seu Govern té pendent buscar els "mecanismes" per tenir "un seguiment més minuciós d’aquesta infraestructura". Assumeix, doncs, que més enllà de l’ampliació caldrà afrontar també la governança perquè així s’hi va comprometre a canvi del sí dels republicans a la investidura i perquè aquest és també el flanc pel qual aspira a sumar el seu suport a l’ampliació; tot i que va reivindicar que la Generalitat ja ha tingut un paper decisiu en el projecte de remodelació integral de la infraestructura.

"Passos endavant"

Encara més clara va ser la consellera de Territori, Sílvia Paneque, que va prometre fer "passos endavant" en la capacitat decisòria de la Generalitat en la gestió de l’aeroport i va situar com a exemple a seguir el cas de Rodalies, en què el Govern està en plena negociació per assumir més pes en la gestió dels trens.

Notícies relacionades

Fonts d’ERC consultades per EL PERIÓDICO asseguren que la seva demanda es manté a sobre de la taula de negociació: "És una reivindicació històrica que ara cal concretar". "Aquest tema no està mort", afirmen les mateixes fonts, que esgrimeixen que mentre ERC tingui un paper decisiu en l’"estabilitat" del Govern al Parlament i del Govern al Congrés, la qüestió seguirà a l’agenda. No obstant, no hi ha un calendari a la vista.

El març passat es van complir 18 anys del cèlebre acte a l’IESE de Barcelona en el qual un miler d’empresaris, acadèmics i representants de la societat civil catalana es van reunir per reivindicar més connectivitat de l’aeroport i un nou model de governança per superar la gestió "obsoleta i centralitzada" d’Aena. Dues dècades després, l’aeroport té una terminal nova i nous plans d’ampliació, però encara segueix pendent que la Generalitat s’impliqui en la seva governança.

Temes:

Barcelona Govern