El Prat retalla la seva bretxa amb Barajas per ser més internacional

Madrid continuarà per davant en nombre de pistes, terminals i potencials passatgers

El Prat retalla la seva bretxa amb Barajas per ser més internacional
2
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

El projecte d’ampliació de l’aeroport del Prat, valorat en 3.200 milions d’euros, se centra a prolongar 500 metres una de les tres pistes de l’aeròdrom i construir una terminal satèl·lit. L’objectiu no és cap altre que el d’arribar a la capacitat necessària per allotjar aeronaus que operin rutes intercontinentals. El Prat retallarà, així, la seva bretxa psicològica amb Madrid-Barajas, que també està en procés d’expansió, al poder oferir molts més vols directament des de Barcelona cap a destinacions com Houston, Tòquio i Nova Delhi. Però sense aconseguir el sorpasso, ja que Madrid continuarà tenint més pistes, més terminals i també més passatgers.

Mentre a Barcelona hi ha tres pistes d’enlairament i aterratge, a Madrid n’hi ha quatre, i així continuarà sent perquè cap dels dos projectes inclou la creació de nous traçats. L’ampliació de l’aeroport català se centra a allargar la longitud de la carrera d’enlairament de la pista paral·lela al mar en 500 metres. L’objectiu és arribar als 3.160 metres totals de pista, que permet realitzar vols de llarg radi sense restriccions.

Amb més pistes sembla lògic que els espais per a passatgers també siguin més nombrosos en el cas de l’aeròdrom madrileny. Així, mentre el projecte d’ampliació del Prat manté les dues terminals actuals (T1 i T2), que seran remodelades, a Madrid hi ha el doble d’edificis (T1, T2, T3 i T4), també en procés de reforma. Això, sí, amb el nou projecte, Barcelona s’alinearà amb Madrid en la creació d’una terminal satèl·lit, de la qual fins ara mancava el Prat i que serveix per descongestionar el trànsit de les terminals principals i poder augmentar la capacitat d’estacionament.

El 2024 van arribar a Barcelona un total de 55,03 milions de passatgers, un nou rècord històric que va fer que l’aeroport operés al límit de la seva capacitat. Amb aquest projecte, el Prat pretén recuperar la seva plenitud operativa, ja que, tot i que té autoritzades 90 operacions per hora (enlairaments i aterratges), les instal·lacions actuals li impedeixen arribar a penes a 80 operacions per hora, i augmentar el nombre de passatgers totals per superar els 70 milions a l’any.

Connexió amb l’AVE

En el cas de Madrid, l’any passat van arribar a Barajas 66,1 milions de viatgers, però que amb l’ampliació programada es preveu que ascendeixin fins als 90milions.

Notícies relacionades

El projecte català inclou la connexió de l’aeroport amb les estacions d’Alta Velocitat (AVE) del Prat i Sants, així com el desenvolupament de l’estació d’Alta Velocitat del Prat, segons es desprèn d’un document elaborat per Aena, el Ministeri de Transports i la Generalitat de Catalunya. En el cas de Madrid, l’arribada de l’AVE a l’aeroport de Barajas és una de les grans assignatures pendents, que demanden habitualment les aerolínies per descongestionar l’aeroport i ser més eficients.

Segons un document d’Aena, el Ministeri de Transports i la Generalitat, el projecte permetrà impulsar noves rutes a Àsia, Amèrica del Nord i Amèrica del Sud, així com reforçar la capacitat d’altres ja existents.