L’UCO registra la casa d’Ábalos per demostrar comissions
El jutge va ordenar l’operació per gravacions que evidencien "un benefici econòmic"
El jutge del Tribunal Suprem Leopoldo Puente va ordenar ahir el registre de la casa de José Luis Ábalos després de trobar la Unitat Central Operativa (UCO) de la Guàrdia Civil gravacions als dispositius confiscats a Koldo García, que va ser el seu assessor, de les quals es desprèn "un determinat benefici econòmic" per a l’exministre de Transports.
"José Luis Ábalos podria haver participat, havent-se posat d’acord amb tercers i des de la seva condició de titular del Ministeri de Transports, en l’adjudicació de determinades obres en favor d’empreses concretes a canvi d’un preu o compensació econòmica", diu la interlocutòria, a la qual va tenir accés EL PERIÓDICO, i en la qual s’acorda el registre practicat per agents de l’institut armat a la casa de València de l’exministre. Les diligències es van prolongar entre les set del matí i gairebé les cinc de la tarda.
El magistrat destaca en la seva resolució que en l’últim informe de l’UCO, entregat al Suprem el dia 5, s’inclou "una concreta identificació indiciària de les esmentades obres que poguessin haver resultat indegudament adjudicades amb la participació de l’investigat, que es descriuen en relació amb certes gravacions –trobades, com també s’explica en l’ofici esmentat, en dispositius intervinguts al també investigat Koldo García Izaguirre–".
Per a Puente, aquestes proves li permeten considerar que les esmentades "indegudes adjudicacions s’haurien produït com a conseqüència de l’eventualment il·lícita intervenció de l’afectat per les mesures que aquí s’adopten i obtenint per aquestes un determinat benefici econòmic, tal com ell mateix podria haver vingut a admetre en determinats passatges de les converses esmentades".
Fonts consultades atribueixen a Koldo García l’autoria de gravacions de converses que aquest presumptament va mantenir després de la seva sortida del ministeri, el juliol del 2021. Consideren que aquests àudios podrien tenir vinculació amb les indagacions obertes, tant a l’Audiència Nacional com al Tribunal Suprem.
Registre a Navarra
Notícies relacionadesEl magistrat també va ordenar el registre de diverses empreses a diferents parts d’Espanya a la recerca de documentació sobre obres públiques. Entre aquestes es troba la mercantil navarresa Servinabar 2000 Obras y Servicios SL. Segons va informar Diario de Navarra, un dels agents de l’UCO que van acudir a la seu d’aquesta mercantil a Pamplona és el tinent coronel de la Guàrdia Civil, Antonio Balas.
Ábalos, que va atendre els mitjans a la mateixa porta de casa seva, va dir: "Jo la condemna ja la tinc, és lamentable el judici paral·lel que se m’ha fet". I va assegurar que el principal interès dels agents estava en el seu mòbil, el qual li va ser confiscat juntament amb dues memòries digitals. "L’únic que els interessava era el telèfon, l’han clonat, i unes memòries digitals, en concret dues, que no els ha donat temps a clonar, se les han endut i les tindré demà a la meva disposició", informa Gonzalo Sánchez.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Previsió meteorològica El Nadal arribarà amb pluges, nevades i molt fred a Catalunya: aquestes són les previsions per a les pròximes setmanes
- La duresa d’una malaltia El pitjor moment en la vida de Jordi Cruyff
- L’Hospitalet Illa i Quirós firmen el soterrament de la Granvia
- Per indemnitzacions Les velles patates Corominas de Badalona deixen un deute de 200.000 euros al final de la seva liquidació
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Has treballat menys de 25 anys? Així és com pots aconseguir les cotitzacions gratuïtes de la Seguretat Social
- Envelliment i salut mental: acceptar-se, empoderar-se, créixer
- Tecnologia i psicologia Un de cada vuit adolescents recorre a la IA en moments de malestar emocional
- El Barça fregeix l’Olympiacos amb defensa i 13 triples
