L’ampliació del Prat costarà 3.200 milions i culminarà el 2033

La Generalitat pacta amb Aena allargar 500 metres la pista més pròxima al mar però reduint l’afectació sobre la Ricarda i creant noves zones protegides / El pla, que encara necessita l’aval d’Europa, "és el més equilibrat possible", segons Illa

La Generalitat haurà de protegir 270 hectàrees més per obtenir el sí d’Europa

AMPLIACIÓN AEROPUERTO PRAT

AMPLIACIÓN AEROPUERTO PRAT / EPC

3
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

L’aeroport de Barcelona-el Prat s’ampliarà. Ho farà a costa de la Ricarda, la llacuna que queda al nord de la infraestructura, tot i que en menys proporció del que en el seu dia va plantejar Aena. Quatre anys després de la proposta del gestor aeroportuari i tres governs de la Generalitat després (primer ERC i Junts, posteriorment ERC en solitari i ara PSC), el president Salvador Illa va comparèixer ahir per fer pública l’alternativa que permet augmentar la capacitat de l’aeròdrom a 500 metres més de pista. Un projecte que podria ser una realitat el 2033 i que suposarà una inversió de 3.200 milions d’euros, que pagarà la companyia. El cap de l’Executiu va fer solemne l’anunci en el Saló Sant Jordi del Palau de la Generalitat, acompanyat de tot el Govern i sense preguntes a l’acabar.

"Presentem una proposta sòlida, consensuada i definitiva per a la Catalunya líder del segle XXI", va proclamar Illa, per demostrar que era un dels grans dies d’aquest mandat. El màxim responsable de l’Executiu va parlar de "competitivitat" del país, que no es podia esperar més i calia "passar a l’acció" perquè des que va arribar a la presidència aquest assumpte era prioritari. I va destacar que la solució a què s’ha arribat fa "compatible" l’ampliació de l’aeroport i els "màxims requeriments ambientals".

Sense afectacions acústiques

La gran novetat és que es tracta d’una solució en la qual s’han posat d’acord Govern i Aena. Des del setembre passat hi ha hagut cinc reunions de la comissió tècnica (en la qual hi havia les dues parts, un total de vuit membres) on el gestor aeroportuari demanava que, sí o sí, necessitava 3.160 metres de pista per garantir les operacions dels avions més grans, els que realitzen rutes intercontinentals. No ha sigut una gestió fàcil, tot i que la bona sintonia política ha lubrificat les negociacions. El Govern volia preservar al màxim els espais naturals de la Ricarda però sota cap concepte afectar acústicament els veïns de Gavà i Castelldefels.

Abans de la compareixença, Illa s’havia reunit amb els membres de la comissió tècnica i els va agrair públicament el treball realitzat. "Crec honestament que és el projecte més equilibrat possible", va afegir per a continuació detallar que ara es farà el Pla Director de l’aeroport, després s’afrontaran les declaracions d’impacte ambiental el 2028 i, finalment, s’iniciaran els treballs el 2030.

La solució redueix a 87 metres l’afectació a la Ricarda respecte a la idea inicial del gestor aeroportuari d’allargar la pista més pròxima al mar gràcies a una Resa, que és una zona de seguretat al final de pista. En total, la 06R/24 L, la que sempre s’ha considerat la millor opció per ampliar l’aeroport, tindrà 3.160 metres, amb la qual cosa segons fonts governamentals es prolongaran 500 metres. En canvi, no hi ha pràcticament afectació en l’altre extrem, al Remolar. La fórmula per aconseguir reduir l’afectació és gràcies a utilitzar la part pavimentada de la Resa per quan els avions s’enlairin. Hi haurà 60 metres cap al Remolar (Aena en demanava 120) i 540 cap a la Ricarda (davant els 560 del gestor aeroportuari).

Notícies relacionades

El fet de compartir sigles a Barcelona i Madrid ha acostat unes posicions que anys enrere estaven allunyades. A més dels representants de la Conselleria de Territori, en la comissió tècnica hi havia membres del Ministeri de Transports i també d’Aena, empresa cotitzada que dirigeix Maurici Lucena i que ahir, satisfet, també era present al Palau de la Generalitat.

Cal veure, no obstant, si la solució tècnica és del grat dels socis del Govern, ERC i Comuns. Aquests últims ja han anunciat que preparen una "estratègia de confrontació" contra l’ampliació. Sigui com sigui, Illa va esperar a tenir lligat el tercer suplement de crèdit per si arriben turbulències. Els republicans havien posat l’accent en el tema de la governança, tot i que l’acord aconseguit entre Aena i el Govern no inclou res en aquest sentit, segons fonts del Govern.

Temes:

AENA Generalitat