L’ampliació deixa en l’aire el futur de la Casa Gomis
El ministre de Cultura expressa la seva "preocupació" i demana una reunió a Aena
Amb prou feines ha passat un mes des que el Ministeri de Cultura va anunciar la cessió al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) de la gestió de la Casa Gomis, peça emblemàtica de l’arquitectura racionalista del segle XX a Catalunya, ubicada al paratge natural de la Ricarda. La idea era –¿és?– que una vegada concloguin les obres de reforma i manteniment de l’edifici sufragades pel ministeri (que al gener va desemborsar 7,2 milions per aconseguir aquesta joia arquitectònica), la Casa Gomis quedi integrada dins del mapa museístic català i el MNAC es faci càrrec de la programació de les visites i de les activitats culturals que s’hi celebrin.
No obstant, l’acord amb la Generalitat per a l’ampliació de l’aeroport de Barcelona-el Prat obre de nou un interrogant sobre el futur de l’obra mestra d’Antoni Bonet Castellana, i així ho va reconèixer el mateix ministre de Cultura, Ernest Urtasun, que ahir va expressar la seva "preocupació" i ha demanat una reunió a Aena i al Ministeri de Transports. "Com a socis del Govern de coalició a l’Estat, nosaltres no compartim aquest projecte", va manifestar ahir el ministre i portaveu de Sumar.
Quan el Ministeri de Cultura va adquirir la finca, Urtasun va remarcar que en aquell moment no hi havia sobre la taula cap projecte d’ampliació de l’aeroport que afectés la Ricarda. De fet, no van faltar les veus que van apuntar que la creació d’aquest nou centre cultural era en part una maniobra per obstaculitzar el creixement de la tercera pista de l’aeròdrom, la capçalera del qual està a només 400 metres de l’edificació. Però també des del bàndol conservacionista hi va haver qui va alertar que l’operació de compravenda podia aplanar el camí d’una futura ampliació, a l’eliminar un intermediari privat.
Un greu problema d’accessos
D’acord amb el projecte d’ampliació anunciat ahir, la Casa Gomis quedarà encaixonada entre la pista de l’aeroport, la zona lacustre i el mar, circumstància que complicarà considerablement els accessos i posarà en entredit la viabilitat de la finca com a espai de visites ("es convertirà en un cadàver", han advertit arquitectes i ecologistes).
A aquest problema de comunicació cal afegir el soroll dels avions, que ja abans de l’ampliació resulta eixordador i que suposarà una interferència difícil de defugir a l’hora de programar activitats culturals. Tot i així, els tècnics del Govern asseguren que la històrica edificació no quedarà afectada.
- Els excessos de la paternitat Els pares helicòpter aterren a la facultat per protegir els seus fills
- La gestió de la dana Mazón va veure vídeos de les inundacions a El Ventorro i ara sospesa dimitir
- Patrimoni històric Alerta per la contínua demolició d’estacions de ferrocarril centenàries
- El sector agrari nord-americà, en ruïnes
- Sistema de salut 70 anys del Vall d’Hebron, el gran hospital públic català
- Riscos a la Franja La mort continua present a Gaza malgrat la treva: atacs israelians, tones d’explosius sense detonar i fam
- Anàlisi L’operació sortida de Mazón i la jugada a tres bandes: Catalá, Pérez Llorca i Mompó, en els llocs clau
- Entrevista Francesc-Marc Álvaro (ERC): «Vox ha rehabilitat la figura de Franco»
- Aquests són els pobles als que has d'anar una vegada a la vida
- Magnat de Silicon Valley Larry Ellison, l’oracle de Trump i «amo de tot» que somia controlar TikTok i els mitjans dels EUA
