Els reptes de la legislatura
El Govern encara els seus plans sobre finançament, Rodalies i l’aeroport després de completar la injecció de recursos

El president de la Generalitat, Salvador Illa. /
Ara sí, amb la injecció de 4.000 milions de recursos addicionals als pressupostos prorrogats al sarró, el president Salvador Illa està preparat per afrontar un mes de juny d’alt voltatge. Fins al moment, mitjançant el joc de cessions i equilibris, ha aconseguit la quadratura del cercle amb ERC i els Comuns per surfejar els primers compassos del seu mandat en minoria sense grans sobresalts malgrat la crisi de Rodalies, de l’apagada i de la DGAIA. Però queden per endavant els ossos de la legislatura, assumptes espinosos que tensaran les costures d’aquesta aliança que el Govern considera «sòlida».
En les pròximes setmanes, els socialistes es disposen a obrir de bat a bat carpetes com la del finançament singular, l’ampliació de l’aeroport del Prat o Rodalies, de la gestió de les quals dependran els pressupostos del 2026, pedra de toc per a l’estabilitat de la legislatura. Tot això sotmès també a episodis exògens però amb gran reverberació en el projecte del Govern, com l’opa del BBVA sobre el Banc Sabadell, el desenllaç de la qual arribarà també a finals d’aquest mes.
El finançament singular, la gran argamassa amb ERC
Illa parlarà de finançament abans del que hagués volgut. La pressió del PP perquè aquest tema s’obri en la Conferència de Presidents amb la vista posada a exhibir un ampli rebuig ha abocat el president a afrontar en la cimera del palau de Pedralbes la defensa del model singular pactat amb ERC a canvi del ‘sí’ a la seva investidura. No n’anticiparà la lletra petita, que no es farà pública fins a finals de mes, quan està prevista la posada de llarg per oficialitzar l’acord amb la Moncloa; però sí que tancarà files amb un repartiment de recursos que segons el seu parer ha de ser més just per a Catalunya sense que vagi en detriment de la resta de territoris.
Illa ha desafiat els populars a afrontar el debat de manera «constructiva» i posant propostes sobre la taula per millorar el finançament de totes les autonomies, tot i que dona per descomptat que els populars combatran a l’uníson el plantejament de Catalunya. No obstant, assegura que això no el mourà gens ni mica dels termes en què es va teixir l’aliança amb els republicans i manté que l’Agència Tributària de Catalunya estarà en disposició de recaptar tot l’IRPF del 2026. D’això depèn lligar en curt el suport d’ERC a la legislatura, especialment amb la vista posada en els pressupostos de l’any que ve, el passatge directe per a l’estabilitat del mandat.
L’ampliació del Prat, l’anatema dels Comuns
Si el finançament singular és la principal argamassa del Govern amb ERC, en el cas dels Comuns són, principalment, les polítiques sobre habitatge. Però hi ha un episodi que amenaça de provocar turbulències en la relació: l’ampliació de l’aeroport del Prat. Fins ara, el president Illa ha postergat, amb la vista posada a salvar la injecció de recursos amb els pressupostos prorrogats, un projecte a què no pensa renunciar tot i que afecti la Ricarda i que és una demanda recurrent del sector empresarial. Però la presentació dels plans per part de la comissió d’estudi es preveu per a les pròximes setmanes.
El grup de Jéssica Albiach ha deixat clar que ho combatran per terra, mar i aire, mentre que el Govern es reserva el model de governança donant entrada a la Generalitat per sumar ERC al projecte. Caldrà veure fins a quin punt aquest assumpte interfereix en la negociació dels pressupostos del 2026, tenint en compte l’antecedent de l’anterior mandat, quan els Comuns van rebutjar els comptes de Pere Aragonès per la defensa del Hard Rock i es van precipitar les eleccions. En el Govern donen per fet que no es reproduirà aquesta situació a jutjar pel càstig que va rebre el partit d’Albiach a les urnes, i també en els Comuns contemporitzen amb l’argument que pot anar per llarg el moment en què entri una excavadora al Prat.
La gestió de Rodalies, encarrilada
El Govern ha de resoldre també aquest mes de juny una proposta d’estatuts per a la nova empresa mercantil de matriu catalana que haurà de gestionar el personal i els trens de Rodalies quan es comenci concretar el traspàs de la competència a la Generalitat. Fa mesos que intercanvien documents i consideren encarrilat l’acord en un any que va arrencar marcat pel caos a la xarxa ferroviària fins al punt de convertir-se en la primera crisi de l’Executiu d’Illa. Caldrà veure com es resol que aquesta nova empresa estigui «segregada» de Renfe i estigui liderada per persones proposades des de la part catalana tenint en compte el fràgil equilibri amb els maquinistes, que ja es van posar en peu de guerra amb amenaces de vagues.
Notícies relacionadesEls Comuns fan pinya amb el que s’acordi entre el Govern i els republicans i miren d’atribuir-se la planificació ferroviària de la xarxa catalana del futur per unir les capitals de comarques i passar d’un sistema radial a un d’orbital, un dels punts segellats a canvi del seu vot a favor de la tercera ampliació de crèdit i que consideren un triomf a les portes que s’obri el debat de l’aeroport.
Els pressupostos del 2026, el passatge per a l’estabilitat del mandat
De quin sigui l’esdevenir dels tres episodis desgranats dependran també els pressupostos del 2026, que el Govern voldria començar a negociar el setembre amb la vista posada a tenir nous comptes l’1 de gener. Es tracta d’una fita a què va haver de renunciar Illa aquest any quan ERC va deixar clar que no aprovaria uns pressupostos fins que hi hagués resultats palpables del finançament singular. Per a la Generalitat no ha sigut un problema salvar aquest 2025 amb els pressupostos prorrogats del 2023 via ampliacions de crèdit, però sí que creu que és imprescindible comptar amb uns nous per al pròxim exercici. No només per tenir un marge de maniobra més gran i impulsar el seu propi programa, sinó per tenir garantida l’estabilitat fins al final del mandat,es mantingui o no l’aritmètica amb republicans i Comuns fins al final de la legislatura.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
Comuns Política Catalunya Salvador Illa Finançament autonòmic Aeroport de Barcelona Govern Rodalies ERC - Esquerra Republicana de Catalunya Pressupostos Generalitat de Catalunya
- Guia pràctica ¿Què fer si et toca un Euromillones i ets l'únic encertant?
- Serveis Socials Barcelona denuncia i aparta una treballadora que desviava prestacions socials
- Procés judicial L’entramat de Cellex suma 40 milions d’euros en actius a Luxemburg
- Ser Ter Stegen i no jugar
-
Ofert per