El PP veu en el perdó al procés una "immoralitat profunda"
La posició del TC tranquil·litza el Govern, mentre ERC lamenta el "llarg" camí judicial i Junts critica la "rebel·lia" del Suprem

El portaveu del Partit Popular, Borja Sémper, va declarar ahir que, malgrat la decisió final que prengui el Tribunal Constitucional (TC) sobre la llei d’amnistia, aquesta continuarà sent "d’una immoralitat profunda" i un acte de "corrupció política", perquè ho veu com un "pagament" de Pedro Sánchez a Carles Puigdemont (Junts) per aconseguir els seus "set vots" al Congrés. La norma va ser l’exigència de l’expresident per donar suport a la investidura del dirigent socialista després de les eleccions generals del juliol del 2023.
"Independentment del que dictamini al seu dia quan toqui el Tribunal Constitucional, la llei d’amnistia és d’una immoralitat profunda que no canviarà gens cap decisió a favor o en contra del Tribunal Constitucional", va dir Sémper en una roda de premsa després del comitè de direcció. La ponència elaborada per Inmaculada Montalbán avala en línies generals la mesura de gràcia, si bé en tres veu tatxes d’inconstitucionalitat de poca entitat.
En espera de la sentència
El portaveu nacional del PP va ressaltar que només es coneix "la filtració d’una ponència" i que encara el TC no s’ha pronunciat. "La norma, constitucional o inconstitucional, és corrupció política", va insistir en un altre moment.
Hores abans, la secretària general del PP, Cuca Gamarra, també es va referir a l’assumpte i va insistir que l’amnistia va ser "l’instrument a través del qual Pedro Sánchez va comprar una investidura". "Així va començar aquesta legislatura, amnistiant delinqüents per acabar en aquests moments perseguint per part del Govern aquells que persegueixen als delinqüents", es va queixar. Per als populars, aquesta norma és una raó més per sortir al carrer per protestar contra l’Executiu. El principal partit de l’oposició ha convocat una manifestació aquest diumenge a Madrid "sense sigles" per demanar la dimissió de Sánchez i la convocatòria d’eleccions generals.
El Govern, per la seva banda, ja comptava des de feia setmanes amb una ponència de sentència per part del TC com la coneguda diumenge a la nit. Però la proposta arriba en un moment especialment delicat per a l’Executiu, a la defensiva després de l’esclat del cas dels àudios contra l’UCO. La Moncloa necessitava una notícia com aquesta per intentar desplaçar el focus des dels presumptes escàndols que assetgen els socialistes cap a les decisions que pren el Consell de Ministres i el Congrés dels Diputats.
Notícies relacionadesÓscar López, ministre de Transformació Digital i líder del PSOE a Madrid, va ser el primer alt càrrec del Govern a valorar la ponència de la magistrada Montalbán a l’argumentar que ve a emparar l’esforç de l’Executiu. "Respecte absolut al Constitucional. Cal deixar treballar el tribunal fins que es pronunciï definitivament. Ja saben l’opinió del Govern: la llei d’amnistia és plenament constitucional", va assenyalar el ministre, que va afegir com a "efectes positius" de l’amnistia que "ha servit per normalitzar la vida política a Catalunya".
A Catalunya, l’esborrany de la sentència va ser acollit positivament per ERC. El líder del partit, Oriol Junqueras, va considerar que l’alt tribunal fa "un pas més" en la bona direcció per exonerar definitivament tots els líders del procés que van ser condemnats al seu dia, però va lamentar que aquest camí judicial ha sigut fins ara "sempre massa llarg". Mentrestant Junts, l’altre gran partit afectat per aquest tema, va evitar pronunciar-se al·legant que no és una sentència ferma, tot i que igual que Esquerra critiquen la "rebel·lia" dels jutges.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Montse Tomé, sota sospita
- Aquest estiu Les pluges treuen els escarabats i les rates de les clavegueres: «No sabem si n’hi ha més, però sí que surten per l’‘efecte desallotjament’ de l’aigua»
- Successos Dues germanes detingudes a Barcelona per estafar 524.000 euros a l’àvia que cuidaven i gastar-s’ho en operacions estètiques
- CONVALESCÈNCIA INCERTA Ter Stegen surt de l’operació a l’esquena sense pronòstic de baixa
- Canvis a l’octubre Així serà la nova 2 en català: una desconnexió amb Gemma Nierga, Oriol Nolis i Jordi Basté
- Programa Habitar B! El Govern resol els set primers concursos per aixecar nou promocions de lloguer assequible a Barcelona
- Una estatunidenca al·lucina amb la infància dels nens a Espanya
- FUTBOL Carles Pérez, exjugador del Barça, hospitalitzat després de ser mossegat per un gos als genitals
- Arxivada la denúncia Antifrau avala la compra de la Casa Orsola i descarta irregularitats
- UNA ALTRA PALANCA El Barça anuncia un acord amb el Congo per promoure "la cultura i la innovació esportiva" al país