Conferència de presidents

Illa desafia els barons del PP a parlar «seriosament» sobre el model de finançament

El president aspira que el Govern garanteixi que el servei bancari «no empitjora» a Catalunya per l’opa del BBVA al Banc Sabadell

Anticipa que la Generalitat defensarà la via per mantenir el català com a llengua vehicular a l’escola tot i que hi hagi una sentència favorable al 25% de castellà

Illa veu l’oficialitat del català a la UE «més a prop» i acusa el PP de boicot: «Feijóo està inhabilitat per governar»

Habitatge i formació professional i universitària, els temes que el Govern vol abordar en la Conferència de Presidents de Barcelona

El president de la Generalitat, Salvador Illa, reunido este miércoles con el alcalde de Osaka, Hideyuki Yokoyama

El president de la Generalitat, Salvador Illa, reunido este miércoles con el alcalde de Osaka, Hideyuki Yokoyama / Arnau Carbonell / Govern

3
Es llegeix en minuts
Sara González
Sara González

Periodista

Especialista en Política

ver +

El president de la Generalitat, Salvador Illa, té clars els temes que vol posar sobre la taula de la conferència de presidents que se celebrarà el 6 de juny al palau de Pedralbes: habitatge, formació professional i reforma de l’administració. Però té assumit que, després de torpedinar l’oficialitat del català a la Unió Europea, el PP s’agafarà de nou al finançament singular per mirar de desgastar el Govern de Pedro Sánchez. Davant d’aquesta realitat, Illa ha desafiat els barons del PP a asseure’s cara a cara per abordar aquesta carpeta, però amb propostes sòlides i no des del soroll» de l’estira-i-arronsa declaratiu.

«A mi m’encantaria parlar de finançament seriosament, però tinc els meus dubtes que es vulgui fer. Tothom està d’acord que el model s’ha de reformar, així que començaré demanant propostes», ha assegurat el president en una entrevista a Catalunya Ràdio des de l’Exposició Universal d’Osaka, on encara la tercera jornada del seu viatge pel Japó i Corea del Sud. Encara en plena ressaca per l’ajornament de l’oficialitat del català a la UE, no només ha tornat a insistir que el líder del PP, Albert Núñez Feijóo, està «inhabilitat» per governar, sinó que també ha retret als populars que «amb la mà esquerra demanin més recursos» per a les seves autonomies i que «amb la mà dreta abaixin impostos».

A mi m’encantaria parlar de finançament seriosament, però tinc els meus dubtes que es vulgui fer. Tothom està d’acord que el model s’ha de reformar, així que començaré demanant propostes

El dard anava especialment dirigit a Madrid. «Que no em donin lliçons. Se’ns pot criticar de moltes maneres, però sempre respectuosament», ha etzibat, a més d’advertir el PP que està fent terra cremada amb Catalunya, ja sigui amb la llengua o amb el finançament. «Ells sabran com es dirigeixen a la societat catalana. Estan en una posició de debilitat i contradicció», ha remarcat. Malgrat les reticències de la majoria de presidents autonòmics, Illa s’ha compromès a continuar defensant «els interessos de Catalunya» sense reclamar «privilegis», però amb plantejaments «sòlids».

De nou, s’ha reafirmat que es complirà el calendari del finançament singular pactat amb ERC i que estableix que, abans del mes de juliol, s’oficialitzarà l’acord amb la Moncloa per portar-lo a terme i es començarà a entrar en les concrecions. «El pròxim pas serà implementar-lo», ha afirmat amb la vista posada que l’Agència Tributària de Catalunya estigui en condicions de recaptar tot l’IRPF l’any que ve.

Contra l’opa al Banc Sabadell

Notícies relacionades

Des del Japó, el president ha fet referència també a la decisió del ministre d’Economia, Carlos Cuerpo, de posar en mans del Consell de Ministres l’opa del BBVA al Banc Sabadell. No s’ha mogut gens del que s’ha dit fins ara. «Ens agradaria que l’opa no sortís», ha tornat a insistir, a més d’assegurar que estan fent un seguiment de la situació amb l’aspiració que el Govern «garanteixi els drets de les famílies i de les empreses» i que «no empitjori» el servei bancari a Catalunya. En el Govern no donen res per fet i són conscients que hi ha un marc legal a què s’ha de cenyir la Moncloa.

Illa encara ha fet referència a dues carpetes complexes a les quals haurà de fer front la Generalitat. La primera, la sentència del Tribunal Constitucional sobre el 25% de castellà a l’escola. Si és favorable a aquest percentatge, s’ha compromès a «buscar la manera legal» perquè el català continuï estant en l’epicentre del sistema educatiu. L’altra, que s’obrirà aquest mes de juny, és la de l’ampliació de l’aeroport del Prat. Agafant-se a la «prudència», ha assegurat que «escoltarà tothom», però també que el Govern prendrà una decisió clara sobre això i que dedicarà esforços a arribar a un acord amb ERC i amb els Comuns, fins ara contraris a l’ampliació del Prat.