Crisi en la coalició
El Govern central rescindeix de manera unilateral el contracte d’armes amb Israel d’acord amb Sumar
El contracte d’Interior per a la compra de munició per més de sis milions d’euros a una empresa israeliana es va formalitzar la setmana passada i, després de conèixer-se, ha fet esclatar les costures de la coalició

El contracte d’armes amb Israel que ha obert la crisi més gran de la coalició de Govern, impulsat pel Ministeri d’Interior en contra del compromís de Pedro Sánchez, busca ara ser revertit amb el menor perjudici possible per a les arques públiques. La Moncloa ha agafat les regnes del procediment de contractació i, segons traslladen els col·laboradors del president del Govern, s’està treballant de ple «per trobar una solució que pugui salvar la situació administrativa en la qual ens trobem». En cas de no fer-ho i rescindir-se el contracte, com es pretén, l’Executiu tem haver d’assumir-ne el cost. No obstant, la decisió és que es rectifiqui, després de les converses mantingudes en les últimes hores entre el PSOE i Sumar.
La Direcció d’Assumptes Econòmics de la Guàrdia Civil va ser qui va licitar la compra de munició a una empresa israeliana, sis mesos després que el Ministeri de l’Interior renunciés a l’adquisició per l’escalada bèl·lica a Gaza pel compromís assolit per Sánchez amb els seus socis. El 29 d’octubre del 2024, Interior va difondre una nota de premsa per informar que «iniciava el procés per rescindir el contracte de compra de munició a una empresa israeliana». El departament de Fernando Grande-Marlaska assegura ara haver seguit les recomanacions de l’Advocacia de l’Estat, que va desaconsellar la rescissió en la fase de tramitació aconseguida.
El contracte per a la compra de munició per més de sis milions d’euros a una empresa israeliana es va formalitzar la setmana passada. Concretament, Guardian Defense & Homeland Security S.A., filial del grup internacional Guardian LTD Israel, valorat en 6.642.900 d’euros per a la compra de 15.300.000 bales del calibre 9 mm. Després de conèixer-se ha fet esclatar les costures de la coalició. IU va amenaçar aquest dimecres amb sortir de l’Executiu, un escenari que s’ha refredat, però no la petició de dimissió del ministre d’Interior, Fernando Grande-Marlaska.
Notícies relacionadesEl seu líder, Antonio Maíllo, va definir la situació com «la crisi més gran de Govern» viscuda fins al moment, culpant el PSOE d’haver incomplert la decisió presa l’octubre del 2023, poc després d’esclatar la guerra a Palestina, per la qual el Govern es va comprometre a no subscriure contractes armamentístics amb Israel.
La vicepresidenta segona del Govern ha arremès contra el que considera una «vulneració flagrant dels acords», per exigir «la rectificació immediata d’aquest contracte i la compareixença immediata del ministre per explicar el que ha passat». «Ha de ser rectificat», ha conclòs.
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Energia Red Eléctrica ja va alertar al febrer del risc de "desconnexions severes" de llum pel 'boom' de les renovables
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Futbol Sis partits de sanció a Rüdiger, que els aprofita per operar-se
- Champions league Dembélé silencia l’Arsenal i acosta el PSG a la final de Múnic
- Apunt ¿S’ho imaginen?
- LA CITA DE MONTJUÏC Final guanyada, final per jugar
- PARTIT 100 AMB EL BARÇA Lamine Yamal: "La por la vaig deixar al parc de Mataró fa temps"