QÜESTIÓ DE CONFIANÇA
El Congrés debatrà dimarts vinent la iniciativa de Junts sobre la qüestió de confiança a Pedro Sánchez
Junts porta el debat al 25 de febrer després que el PSOE acceptés la iniciativa al principi de mes

Més de dos mesos després que Carles Puigdemont ho anunciés, el dimarts 25 de febrer el Congrés debatrà la iniciativa de Junts que demana a Pedro Sánchez sotmetre’s a una qüestió de confiança. Les setmanes de negociació que el Govern s’havia donat per convèncer l’expresident de la Generalitat han caigut en sac foradat. La iniciativa impulsada pels postconvergents no tindrà cap valor jurídic, però podrà evidenciar la minoria sobre la qual se sosté Sánchez si el PP, Junts, Vox i UPN recolzen la petició.
En un primer moment, l’ala socialista del Govern va rebutjar permetre aquest debat i va posposar la seva admissió a la Mesa del Congrés, a l’argumentar que era inconstitucional, ja que la prerrogativa de sotmetre’s a una qüestió de confiança correspon únicament al president de Govern. Però a finals de gener les dificultats per aconseguir una majoria per al decret òmnibus va fer que el PSOE pactés amb Junts permetre el debat d’aquesta proposició no de llei, sense caràcter vinculant, a canvi que es reformulés. L’acord acabarà de materialitzar-se en el ple de la setmana que ve.
El text
«El Congrés dels Diputats insta el president del Govern espanyol a considerar l’oportunitat de plantejar una qüestió de confiança, d’acord amb la prerrogativa que li confereix la Constitució, atenent el caràcter polític, sense vinculació jurídica, de la present iniciativa», diu el text registrat per Junts. L’anterior versió era més directa i instava directament Sánchez a fer aquest pas, tot i que continuava sense tenir cap valor i el president del Govern espanyol no tindria l’obligació de fer res.
A més, els postconvergents van afegir una exposició de motius que no estava en la seva anterior proposició no de llei. «Després de més d’un any de la investidura del president del Govern espanyol, constatem la seva falta de voluntat política per part de fer efectius, de manera completa i àgil, els acords adquirits. Aquesta dinàmica no ha possibilitat generar la base de confiança que es pretenia i que és del tot necessària per encarrilar la resta de la legislatura», assenyala el text.
Les majories parlamentàries
Notícies relacionadesAquest dimarts a mig matí, els postconvergents evitaven confirmar si portarien aquesta iniciativa a debat la setmana vinent. No obstant, hores més tard han acabat adoptant aquesta decisió. El portaveu del PSOE al Congrés, Patxi López, ha negat que estigués en marxa cap negociació per dissuadir Puigdemont de la seva intenció d’elevar aquesta qüestió al ple de la Cambra.
Si la iniciativa és recolzada pel PP, Vox, Junts i UPN, ja que totes les formacions carreguen diàriament contra Sánchez, hi haurà una majoria de 178 diputats que requeriran al president del Govern que se sotmeti a una qüestió de confiança, ja que aquesta eina només la pot activar el cap de l’Executiu. No obstant, aquesta majoria sembla que no es donaria en el cas que Alberto Núñez Feijóo presenti una moció de censura –l’eina de què disposa l’oposició– per fer fora Sánchez, ja que Junts s’ha mostrat reticent a recolzar el líder dels populars.
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- Tempesta judicial i política Cerdán no entrega l’acta de diputat i augmenta el nerviosisme del PSOE
- Tempesta judicial i política L’UCO apuntala el relat d’Aldama de les comissions per obres públiques
- La xacra de la corrupció El soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, la presumpta manipulació de Koldo, Ábalos i Cerdán a Catalunya
- Adéu als insectes: aquesta és la planta que has de posar a casa teva
- Un informe recent Koldo, Ábalos i Cerdán: així reconstrueix l’UCO 12 anys d’una relació que va derivar en presumpta trama de corrupció
- L’agricultura del futur El delta de l’Ebre assaja cultius alternatius a l’arròs a causa de l’augment de la salinitat del terreny davant el mar
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- Consell Nacional Junts es compromet a «aprofitar» la «debilitat» de Sánchez després de la caiguda de Cerdán i obre la porta a retirar el seu suport al PSOE